לתרומות לחץ כאן

רחיצת קטנים בסוף שבת / בשבת בתינוקות

שאלה:

שלום רב!
לאחר כעשרים דקות (במרכז) הוא זמן שנראים כוכבים בינוניים וכיון שאנו לא בקיאים סמכינן רק בדרבנן (ברכות ק"ש)
מאחר ודוד שמש אם הוא נאסר זה משום תולדת חמה האם מותר לרחוץ לאחר עשרים דקות מהשקיעה בשבת (גזירת מרחצאות גם דרבנן) כמו"כ האם יהיה מותר לרחוץ קטן (שכחולה שאי"ב סכנה) בשבת ע"י שינוי? שהותר שבות לצורך מצוה ולחולה
ואיך יהיה הדין בבין השמשות לרחוץ לגדולים ולקטן?
האם עדיף רמז לנכרי לפתוח מים חמים מאשר להשתמש במגבונים?

תשובה:

שלום וברכה

1. כיון שלמעשה אנחנו נוקטים לאסור את השימוש בדוד שמש בשבת, משום תולדות חמה וכו', הגם שזה דרבנן, ברור שאדם שרוצה לרחוץ ילד נאמר לו לעשות הבדלה קודם לפחות בדברים, ולומר ברוך המבדיל, וכך מפסידים דין תוספת שבת שלכתחילה היא רבע שעה. כמו כן, מאוד ראוי בשבת לחשוש לכל הפחות לזמן שקבע החזון איש שזה כ35 דק' לאחר השקיעה, וכיון שזה הפרש זמן קצר כל כך לא הייתי מיקל בדבר, בפרט שעכשיו מגיע שעון חורף,  והשבת יוצאת מוקדם.

2. אין מקום לכאורה לרחוץ קטן בשבת מדין חולה שאין בו סכנה, משום שהוא עצמו אינו רואה בזה כל צורך… מבחינתו די שינקו אותו ולא דחוף לו להתרחץ, זה יותר רצון של ההורים שיהיה נקי, ממילא לא הייתי מגדיר זאת כצורך חולה. מה שנכון לעשות, וכך עשיתי עם כל ילדי בקטנותם: לוקחים קערה גדולה ממלאים במי ברז, ומוסיפים כוס שתים מים מהמיחם, זה בכר כלי שני ובכל מקרה אינו מבשל, גם אם יגיע ליד סולדת, וזה גם לא יגיע, ועם זה רוחצים אותו. כמו כן, לגבי אחר החלפת חיתול, יש תרסיס שקונים ברשתות החרדיות שמרססים על התינוק ואת זה מקנחים עם טישיו והוא יעיל מאוד לנקיון.

3. ודאי אין לגדולים לרחוץ בין השמשות, זה לא שאלה כלל.

4. השאלה מה עדיף מגבונים או אמירה לגוי אינה שאלה, שהרי שני הדברים אסורים, אז מה מקום יש לשאול מה עדיף… רמיזה לגוי עדיין יש בזה איסור של הנאה ממעשה שבת של גוי, ומגבונים יש בהם איסור סחיטה… יש לעשות או בקערה או בתרסיס כפי שהזכרתי וכך יודעים שעושים נכון וטוב.

כאשר משום מה כן יש חובה לרחוץ לצורך התינוק [בדגש על צורכו], מסתבר ודאי שעדיף גוי, שכן בדוד שמש [כמובן, ולא בבוילר] מדובר בעיקר בגרמא, וגרמא על ידי גוי בדבר שאין מתכוון מותר.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. לכאורה בציור של רמיזה לגוי-,הנהנה ממעשה שבת זה התינוק,והוא מאידך וכי חל עליו איסור הנאה ממעשה שבת? ועוד שלכאורה כאן במעשה שבת לא נוצר דבר חדש שמעצם הדבר ניתן להנות,אלא נהנים בפסיביות ממצב שנעלם ואינו.ברוב הערכה ותודות

  2. הנהנה הוא מי שמשתמש לא מי שרוחצים אותו, הנאה זה לאו דוקא הנאה פיזית אלא שימוש, וזה שימוש של ההורים לרחוץ את ילדם. לגבי הנקודה השניה, לא צריך ליהנות מעצם הדבר המתבשל אלא מפעולת הבישול, וזה יש.

  3. רב תודות על התשובה.ואמנם לפי זה,באם הרמיזה לגוי- תעשה על ידי משהוא אחר שבדיוק נמצא בבית , שלא מוטל עליו הטיפול בתינוק,-והורים לא מודעים על צורך הניקיון,אז יהיה מותר,מאחר וההורים אפילו לא מודעים על כך שיש להם להנות?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל