לתרומות לחץ כאן

הסרת מזוזותיו כשעוזב את הבית שדר בו

שלום בבקשה זה דחוף
בני שכר דירה ומזוזה אחת היתה כשרה העברנו אותה לכניסה היות ובכניסה היתה מזוזה פשוטה, כעת יש ברשותו שלש מזוזות מהודרות שרוצה לקובעם השאלה אם אותה מזוזה שקבע בכניסה בלי ברכה רוצה להחליפה בכשרה האם אפשר, וכשיירצה לעבור לדירה אחרת מה יעשה עד שתהיה לו דירה משלו.

תשובה:

שלום רב.

א. אם המזוזה החדשה כשרה יותר מותר להחליף את המזוזה שנקבעה בכניסה.

ב. שוכר שעומד לעזוב לדירה אחרת, אסור לו להסיר את המזוזות בעזיבתו, אך כתבו הפוסקים כמה דרכים כיצד יוכל לעשות זאת, א' ימתין שהשוכר החדש יסיר את מזוזותיו ויחזרם לו, ב' ישלח את מזוזותיו לבדיקה וישים במקומם מזוזות מגמ"ח וכשיבוא שוכר אחר יוכל בעל הגמ"ח להסיר את מזוזותיו ולקבוע את המזוזות של השוכר השני. ג' אם צובעים את הבית בין שוכר אחד לשני ומסירים את המזוזות יוכל אז השוכר הראשון ליקח את מזוזותיו.

מקורות:

א. כמו שכתב המשנה ברורה סי' ט"ו סק"ג לענין ציצית, וכן כתב בכתבי הקהילות יעקב מנחות ס"כ.

ב. איסור הסרת מזוזות מפורש בגמרא בבא מציעא קב,א ונאמרו בראשונים ב' טעמים לכך, או משום הבזיון שאינו מקיים מצוות מזוזה (שאילתות דרב אחאי בשלח קכ"ו וריטב"א הישנים שם), או משום מזיקין שיבואו לבית ונראה הדבר ששולח לגרים שם מזיקים (תוספות שם). דין זה נפסק להלכה בשולחן ערוך יו"ד סי' רצ"א ס"ב.

לשוכר השני מותר להחליף כיון שכל האיסור הוא ליוצא מבית דירה. ושמועיל לשלוח המזוזות לבדיקה ואחר כך להחליפם כך מבואר בדעת קדושים רצא,א וחלק"י יו"ד סי' ק"ס, וכן מביאים מהגרי"ש אלישיב זצ"ל, אך בארחות רבינו חלק ג' דיני מזוזה אות מ"א כתב שהחזו"א אמר שאין לעשות כך.

ושמועיל להסיר את המזוזות בשביל הצביעה ואחר כך יניח השוכר השני את מזוזותיו, כך כתב האגרות משה או"ח ד,מד בשם הגרי"א הענקין.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. זה סתם הערמה… הרעיון הוא שיש חשש שהמזוזות יתבזו וכו'… כשאדם מוכר חמץ בפסח ומשכיר את הבית לגוי לא שמענו שמוריד מזוזות לפני שהוא נוסע לנופש…

  2. למעשה יש בזה דיון בפוסקים, אם מצד תעשה ולא מן העשוי יש צורך לשוב ולקבוע את המזוזה לאחר הפסח. בלחם הפנים קיד ב החמיר בכך, אולם במזוזות מלכים שערי שלום מט דחה דבריו, לפי הכלל שבידינו שמה שנעשה בכשרות ולא נעשה שינוי בגופו, חוזר להכשרו וטאין בו משום תעשה ולא מן העשוי, זה נדון רחב לגבי ציצית וסוכה [הורדת גג מחמת גשם]. וכן כתבו אחרונים רבים, הגר"מ פיינשטין והגר"נ קרליץ. בקנין תורה ח"א סי' קי מוסיף, שכיון שהגוי לא גר שם בפועל בימי הפסח והיא עדיין מוחזקת מבחינת דיור ביד הישראל לא בטל חיוב המזוזה. וכך המנהג להקל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל