לתרומות לחץ כאן

גירושין ברבנות בימינו

שאלה:

שלום רב,

יש לי שאלה שלא עוזבת אותי ולא הצלחתי לקבל עליה תשובה מספקת בנושא.

אציין לפני כן שאני חוזר בתשובה כבר מספר שנים, והשאלה הזאת עלתה לי במהלך לימוד גיטין וקידושין, תודה מראש על התשובה.

על מנת שאישה תקרא גרושה בעלה צריך לתת לה שטר כריתות – גט, השטר הזה אמור להיות הדבר האחרון שניתן מהבעל לאישתו, ולאחר נתינתו הקשר בניהם ניתק לחלוטין.

בימינו הדברים לא כן, כאשר הרבה זוגות מתגרשים ברבנות וממשיכים להיות בקשר אחד עם השני כ"חברים" / "ידידים" או אפילו כשונאים אך בפועל הבעל לא באמת ניתק עצמו מאישתו ולפעמים אפילו לא גמר בדעתו לגרש אותה אלא עשה זאת עקב לחץ של עורכי דין, 'דיינים' או של "גרושתו", ואף ממשיך להיות איתה בקשר או לחשוב עליה ובכל זאת ברבנות פסקו על זוג כזה כ"גרוש".

במקרה כזה כיצד בכלל מתירים לזוגות כאלו להתחתן מחדש, בעיקר לאישה שהרי יש ספק לאשת איש, וילדייה יכולים להיות ממזרים?

כתוב הרי שאישה שאומרת שהיא גרושה היא נאמנה לכך, אך היום בתפיסה החברתית שמהנדסת את התודעה, אדם גרוש לא כי ההלכה אומרת שהוא גרוש אלא משום שכתוב לו במשרד הפנים "גרוש" (ויש כאלו שגם לא מחדשים את הספח שיהיה רשום שהוא גרוש).
הכיצד אפשר בכלל לקבל עדות של איסורין מאדם מומר (לדבר) או מושמד (תינוק שנשבה)?

אשמח לתשובה בנושא הזה, לא חייבים לפרסם את זה, אבל אחרי שלמדתי קידושין וגיטין, זאת שאלה שעלתה לי ולא הצלחתי לקבל תשובה מספקת בנושא.

תשובה:

שלום וברכה

אני לא בטוח שהבנתי את דבריך עד הסוף, אבל אסביר: גירושין ונישואין אינם ענין תודעתי, אלא נושא של תפות הלכתית. כלומר, ככל שאדם קידש אשה, גם אם אין דעתו עליה בכלל והוא אפילו שונא אותה או מתעלם ממנה, היא אשתו עד שיתן לה גט. וכן להיפך, במידה ונתן גט, הוא יצר חלות ברורה של גירושין, וגם אם הוא אוהב אותה וחושב עליה ואפילו משוחח איתה או נפגש איתה [מה שאסור לעשות] היא לא אשתו, כי הוא הפקיע את הנישואין על ידי מתן גט. הבעיה מתחילה במידה וקיימו יחד יחסי אישות, שבזה חוששים שמא היתה כוונתו לקדש אותה בשנית על ידי ביאה שהיא אחד מאופני קנין האישות, ובמקרה כזה הם אכן צריכים גט נוסף לחומרא, וככל שבית הדין יודעים על כך הם מבצעים זאת.

שבוע טוב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מה הדין אם הוא לא רוצה לתת גט וכופים אותו ורוצים לפטר אותו מהעבודה או להכניס אותו לכלא ובגלל זה הוא נותן ומגלה דעתו לפני כן בציבור שהוא עושה זאת לא מרצון אלא בגלל שאונסים אותו וגם מחתים עדים על כך האם הגט עדיין תקף?

  2. באופן כללי גט כזה נקרא "גט מעושה" והוא פסול, אבל יש מקרים מסויימים שעל פי הלכה מותר לכוף את הבעל לגרש ואז זה בסדר, זו החלטה כבדת משקל שמוטלת על בית דין ועושים זאת לעיתים רחוקות ולפי הרבה כללים ותנאים, לכן שאלה זו צריכה להיות מופנית אליהם, לדעת האם אכן נקבע עליו דין כפייה או לא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל