לתרומות לחץ כאן

שמנים הפסולים לנר חנוכה מחמת מיאוס והאם שמן למאור בכלל זה

שאלה:

שלום וישע רב.
בד"כ מקובל ורגילים לומר כל השמנים והפתילות כשרים לנר חנוכה וכן פסק השו"ע סי' תרעג ס"א, אבל בודאי לפחות לענ"ד אי אפשר לומר שבכלל זה גם שמן שהוא מאוס לאכילה שיהיה מותר להדליק בו וכמו שפסק השו"ע בסי קנ"ד סעי' יב עכבר שנמצא בשמן של בית כנסת אם הוא מאוס אסור להדליקו בבית הכנסת,וכתב המשנ"ב שם ס"ק מט ואפילו יש שישים נגדו דמותר באכילה כיון שמאוס אסור משום הקריבהו נא לפחתיך ויש מקילין בזה. ולפי זה לא גרע נ"ח מנר של ביהכ"נ דאדבא מקודש יותר ואכן הפמ"ג אשל אברהם ס"ק י"ט כתב שהוא הדין בכל נר מצוה,נר שבת ונר חנוכה,ע"ש. ולפי זה לכאורה גם שמן זית למאור בלבד אסור להדליק בו כיון שמאוס לאכילה,אך יש להקשות שהרי בין השמנים שמנו חכמים שמותר להדליק בהם נ"ח אפילו בעטרן ובנפט ואיך מותר ,הרי גם הם מאוסים באכילה? ולענ"ד יש לחלק בין בין שמן שהוא מאוס מחמת שנמצא בתוכו דבר מאוס כגון עכבר אע"פ שהיה מעיקרא ראוי לאכילה לבין שמנים שמעיקרא מטבע ברייתם לא היו ראויים למאכל אדם ולא נועדו למאכל אדם , ואינם מעוררים תחושה של מיאוס ובשפת העם מה שנקרא "גועל נפש" , ורק שמנים שמעוררים תחושת מיאוס אסור להדליק בהם נר חנוכה משום הקריבהו נא לפחתיך,לפי זה שמן למאור בלבד שאינו ראוי לאכילה והוא מיוצר בתהליך כימי מפסולת של זיתים, האם הוא נחשב לשמן מאוס ואסור להדליק בו נ"ח משום הקריבהו נא לפחתיך ? לי ידוע לפחות על פוסק אחד (הרב מרדכי אליהו זצ"ל) שלדעתו אסור להדליק בו נ"ח,אבל לפי מה שהגדרנו מה נקרא ומה נחשב מאוס לא שייך בזה משום הקריבהו נא לפחתיך ופוק חזי מאי עמא דבר,אבל כל זה אני כותב רק כמסל"ת ואשמח אם יש לכם הערה או הארה והתיחסות בעניין זה.
בברכה רבה.

תשובה:

אני חושב שאתה צודק לגמרי, שאין קשר בין מאיסות עכבר לבין שמן למאור שפשוט אינו טעם מחמת חמיצותו הרבה הנובעת מכך שהוא עשוי מגפת, זה לא נקרא מאוס ואינו שונה מהמינים שהזכרת, וניתן לקיים בו מצות נר חנוכה בהידור.

שבת שלום. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בזמנו שאלתי בעצמי את הרב אליהו זצ"ל מדוע הרב היה אוסר שמן למאור הרי בבן איש חי כתוב שמותר להדליק בשמן מר אפילו שהיה מתחת למיטה?
    ענה לי הרב בשמן למאור מוספים כימיקלים נפט וזה מאוס מצד עצמו מה שאין כן בשמן מר שכך מטבע ברייתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל