שאלה:
שלום הרב. האם מותר להניח קדרה שבתוכה תבשיל חם שלא נתבשל כל צרכו על גבי קדרה חמה שלא על האש?
תשובה:
שלום וברכה
אם זה יתבשל על ידי זה ודאי אסור, זה האיסור בעצם לבשל בתולדות האש, לקחת ביצה להניח אותה על ברזל או בגד שהתחמם קודם באש כדי שתתבשל יש בזה איסור בישול.
מקורות:
ראה שו"ע סי' שיח סעיף ג.
לא משמע משולחן ערוך הרב שיח סעיף ד שזה מותר :
יד כלי שיש בו דבר חם שהיד סולדת בו מותר להניחו בשבת על גבי קדרה הטמונה בבגדים כדי שישמור חומו ולא יצטנן ואפילו לא נתבשל כל צרכו שיש בו משום בישול כשעושה דבר שממהר לגמור בישולו מכל מקום כאן אי אפשר לו כלל לבא לידי בישול גמור ולא אפילו לידי הוספת בישול אלא להעמיד חומו בלבד ומותר לטוח פיו בבצק כדי להעמיד חומו אם יש לו בצק שנילוש מאתמול. אבל אסור להטמינו תחת הבגדים כמו שנתבאר בסי' רנ"ג:
כתבתי שאם זה לא יכול להתבשל שם אין בעיה, ואם זה יכול להתבשל אכן זה אסור כמבואר בשו"ע, ואם כן הן הן הדברים שאמרנו.
השאלה היא אם יכול להתבשל כשקדרה חמה לא על האש ושמים עליה קדרה אחרת חמה שיד סולדת ובתוכו תבשיל שלא מבושל כל צרכו?
בדרך כלל זה לא יוכל להתבשל, רק אולי ביצה או משהו אחר דומה שממהר להתבשל.
השאר תגובה