שאלה:
אני מכיר את המדרש:
מניין המצוות הוא "תרי"ג" (613).
"ציצית" = 600.
בכל אחת מהכנפות יש 8 חוטים
[שנוצרו מ4 חוטים שכופפו ל-2],
המורכבים ב-5 קשרים כפולים.
600+8+5=613.
השאלה: למרות המדרש הזה,
-עד כמה קיים איסור בל-תוסיף או איסור מסוג אחר, בריבוי קשרים בחוטי-הציצית ?
נגיד אם אני מקיים 12 קשרים ולא 5 כך שהמספר הסופי הוא 620?
620=600+12+8.
-או אפילו יותר מ-12 קשרים,
= מוסיף קשרים,
עד שכמעט-אין-יותר קצה-חוט שאינו-קשור.
-האם זה מספיק-כשר למצוות ציצית ?
תודה,
תשובה:
אין בזה איסור בל תוסיף, אבל זה כמובן חסר טעם לחלוטין להפסיד את הענין המיוחד שהזכרת בשביל לא כלום… חובה שיהיה גם גדיל – קשרים וחוליות, וגם ענף, לכתחילה היחס שביניהם צריך להיות שני שליש ושליש, וכן שיהיו מלוא אורכם י"ב גודלים שזה 24 ס"מ, אבל בדיעבד היחס הזה אינו מעכב.
מקורות:
ראה שו"ע סי' יא סעי' יד ומשנה ברורה שם.
"אבל זה כמובן חסר טעם לחלוטין להפסיד את הענין המיוחד שהזכרת
בשביל לא כלום."
-למה "לא-כלום" ?
זה לבטח יותר-מגן על-הקצוות-חוטים מלהתפס במשהו ולהקרע,
-ועם זאת
זה פתרון שלא-מסתיר
את הגדילי-ציציות.
-עד כה, -אם רציתי להגן על הגדילי-ציציות,
-הייתי צריך להכניס אותם לכיס או דבר דומה.
-ואם רציתי שהם בכל-זאת ישארו גלוים לראיה,
-הייתי צריך לקנות כיסוי שקוף.
-כאן יש פתרון-אחר
ואולי יותר-נוח. -לא?
ולהפסיד מה שכתוב בהלכה??? מה ההגיון?
רשמת בעצמך, שזה כן מותר להרבות קשרים, אלא שזה לא הידור מצווה, לא?
לעומת זאת להסתובב במקום בלי לראות את הגדילים כלל,
או אם סיכוי גבוע שיתפסו ויקרעו
-לא מחמיץ המצווה עוד יותר ?
לא אמרתי שזה רק הידור, כתבתי שאינו מעכב. אבל זו הלכה בשו"ע.
השאר תגובה