שאלה:
שלום כבוד הרב יש לי שאלה
כתוב בפרקי אבות פרק א משנה טז:"רבן גמליאל אומר עשה לך רב והסתלק מן הספק ואל תרבה לעשר אומדות"
לא הבנתי כל כך מה הכוונה ואל תרבה לעשר אומדות?
תשובה:
שלום וברכה
הכוונה שיש לתת מעשרות מדוייקים ולא מתוך אומדן, וזאת משתי סיבות: א. שמא לא יכוין יפה ויתן פחות מידי ונמצא שאוכל טבל שאינו מעושר. ב. המעשר אינו חל על התוספת, ונמצא שאותה תוספת עדיין היא טבל. ובאופן כללי לימדו שם חז"ל לא לעשות דברים בערך ובאופן מסופק אלא שכל המעשים יהיו מדוייקים ומכוונים היטב ללא עצלות.
מקורות:
ראה שם ברטנורא ורבינו יונה. ושאר פרשנים שם.
הדבר מדובר גם במעשר כספים?
ועוד שאלה כבוד הרב אם בן אדם קיבל משכורת עם אגורות סתם לדוגמא קיבל 500 שקל ו70 אגורות וצריך לעשר מזה ואי אפשר לעשר 70 אגורות יוצא שהוא צריך לתת 50 שקל מעשר ו7 אגורות
אז רב אחד אמר לי שיתן קצת יותר ממעשר ואת השארית יגיד שזה צדקה
ובכל חודש שם את המעשר בתוך קופה במשך מספר חודשים מעשר כל פעם ושם בקופה ואחרי כחצי שנה שכח כמה משכורות הוא שם וממתי הוא התחיל לעשר וכמה מהכסף זה המעשר עצמו וכמה נחשב צדקה
האם יהיה מותר להגיד שכל מה שנחשב מעשר ינתן בתור מעשר וכל מה שתוספת ינתן בתור צדקה וזה יחשב כנתינת מעשר?
והאם זה נחשב כמעשר אומדות?
לכתחילה מקפידים בזה גם במעשר כספים, והעצה שאמר לך הרב היא נכונה. חשוב לרשום את ההכנסות ואת המעשרות וכך נותנים כראוי.
השאר תגובה