לתרומות לחץ כאן

עץ בחצר השכנים מושך עטלפים

שאלה:

שלום. יש עץ גדול בחצר בית השכנה שבלילה נאספים בו עטלפים והעטלפים מפרישים צואה על המרפסות ועל חזית הבניין שרק עכשיו נצבעה. השכנה לא מוכנה לשלם על גיזום העץ ולא מוכנה לעקור אותו אך היא מסכימה שאנחנו מהבניין שסובל מיזה נביא פועל שיגזום את הענפים עד גובה נמוך. מה הדין במקרה הזה?

תשובה:

שלום וברכה,

השכנים שניזוקים יכולים לדרוש לחתוך את ענפי האילן כדי שלא יינזקו. הוצאות הגיזום חל על השכנים שניזוקים ולא על בעל העץ. ואם הקיר החיצוני של הבניין מתלכלך מהעטלפים, ההוצאה מוטלת על וועד הבית.

לכן בעלת העץ לא יכולה להתנגד לגיזום העץ, והוצאות הגיזום לא מוטל עליה אלא על השכנים.

מקורות:

איתא בגמ' (ב"ב כב:-כג.), שבחצרו של רב יוסף היו דקלים, והיו באים אומנים והיו מקיזים דם לבני אדם תחת אותם אילנות, ומחמת כן היו באים למקום עורבים כדי לאכול את הדם, ולאחר מכן היו העורבים עולים ומזיקים את אילנותיו ופירותיו של רב יוסף. אמר להם רב יוסף שיפסיקו להקיז שם דם, כדי שיפסיקו העורבים לבא למקום ולהזיקו.

במקרה של הגמרא היה שיש בני אדם שעוסקים בהקזת דם ועושים פעולות שגורמים שיבואו עופות. אבל אם לא עושה שום פעולה אלא העופות באים ויושבים על גבי האילן לא ניתן לחייב אותו לעקור את העץ. ונטיעת העץ שנטע לפני זמן רב לא נחשב שעשה מעשה, כמבואר בשו"ע סימן קנה סעיף לב שענפי ושורשים של אילן נחשב לנזק הבא מאיליו כיון שלא באו בבת אחת.

 

הצטרף לדיון

5 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל