לתרומות לחץ כאן

לקיחת אחריות – בלי נדר – היתכן?

שאלה:

שלום כבוד הרב. שאלתי היא בנושא לקיחת אחריות.
מחיי הקודמים אני מכיר מושגים כמו "איש מילה" למשל.כך היינו חיים. בחזרתי בתשובה למדתי את המושג בלי נדר. זה משמח מאוד שהורדתי מעצמי את עול הנדר ואין לי מידת דין רוחנית יותר אבל מצד שני חיי הפכו לאדם פסיבי יותר ומרגיש את החיים פחות. כלומר מתי שהייתה אחריות היינו עושים לא משנה מה ושמחים מהאתגר ושבסוף משיגים תוצאות. מתי שאין אחריות הכל נהיה רופף וקל. בלי נדר מילת קסם- לא הצלחת לא נורא. משהוא פה לא מסתדר ועל כך באתי לשאול!

תשובה:

שלום וברכה

יש לך טעות של ממש בהבנת הדברים. זה שאמרתי בלי נדר אינו אומר שאין לי אחריות כלפי חברי על מה שאמרתי, זו התייחסות ספציפית מאוד לנושא של איסור נדרים. אינני רוצה שהדבר יחול עלי כנדר, אבל בהחלט אני אמור לעשות הכל כלפי החבר כדי לקיים מה שהבטחתי, שהרי הוא סומך עלי ואני איש של מילה. לצורך הענין נסביר שביהדות יש שני מישורים, בין אדם לבוראו ובין אדם לחברו, הנדרים אינם במישור של בין אדם לחברו אלא של בין אדם לבוראו! מה שנוגע לחבר, יש להיות אחראי על כל הבטחה.

שנזכה לכל הטוב.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. ברור. אני חוזר על ההגדרה שלי בענין, אני בעצם מבטיח לך שאעשה הכל כדי לקיים מה שהבטחתי, רק מתנה שלא יחול על זה דין נדר כלפי שמים. מה שונה אדם חילוני שבלאו הכי לא מאמין בנדרים, מאדם שמאמין ורוצה שיחול עליו כל חוב אבל לא בנדר…

  2. לימדו אותנו שגבר נותן מילה ומקיים לא משנה מה. מי שמתחיל להביע סברות נהיה לא רציני כאילו מתחמק מלעשות. ככה חונכנו. יש לי חבר מכונאי חילוני אמר לי הרכב מוכן מחר. אמרתי לו תגיד "בלי נדר". הוא ענה לי : מותק: בלי נדר או אם נדר לא משנה , העבודה צריכה להעשות. לכן רציתי לדעת מה נכון בעניין זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *