לתרומות לחץ כאן

קו הישועות – האם נכון לעשות מצווה לשם קבלת ישועה?

שאלה:

שלום רב,
ישנו קו טלפון מפורסם שבו נשים מספרות כיצד לקחו על עצמן חיזוק בנושא צניעות, ובזכות כך זכו לישועות. נשים ובנות רבות מתחזקות בצניעות תודות לקו זה.
השאלה הגדולה שלי היא אם השקפתית זה נכון ליצור מעין "שיווק" למצוות על ידי קבלת ישועות? הרי זה מציג את מצוות התורה כמעין כספומט של תן-וקח.
עושים מצווה לשם המצווה, ולא לשם קבלת הטבה כזו או אחרת. יש לציין כי הקו הנ"ל מפורסם וכמעט שאין בחורה/אישה בציבור החרדי שאינה מכירה את הקו, ואולי יש כאן בעייתיות מסוימת של עקימות באופן הגישה הנכון אל התורה ומצוותיה.

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

חז"ל כבר אמרו שמתוך שלא לשמה בא לשמה, כמו כן אמרו חכמים: "האומר סלע זו לצדקה עלמנת שיחיה בני הרי זה צדיק גמור", וביארו בגמרא, שהסיבה לכך היא, שיהודי כשהוא מקבל קבלה טובה, גם אם הוא מתעורר לכך כדי לזכות בחיים ובישועה, הוא גומר בדעתו לעשות זאת בכל מקרה וגם אם לא יזכה חלילה לישועה לא יחזור בו מכך. לכן, אין לומר שזה "לא טוב", ברור שהדרגה הגבוהה והאמיתית של קיום מצוות היא כשאדם עובד את ה' כדי לעובדו בכל לבבו ובכל נפשו ולא כדי לקבל טובת הנאה. הרי כבר אמרו במשנה אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב על מנת לקבל פרס אלא הוו כעבדים המשמים את הרב שלא על מנת לקבל פרס. לכ, וכפי שכתב הרמב"ם בהקדמתו לפירוש המשנה, כל עוד אדם זקוק לדירבונים כאלו זה טוב מאוד, כמו שנותנים סוכריה לילד כדי שילמד, אבל בודאי שהאיפה תמיד היא להגיע לרצון לעבוד את ה' ללא כל קבלת גמול, לא בעולם הזה ולא בעולם הבא, אלא מתוך אהבתו ויראת רוממותו לבד.

שנדע רק טוב.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אני לא מכיר את הקו הספציפי המדובר אך הכרתי מקרוב כאלו שנכוו ממקומות מסויימים. הבטיחו ישועות "בתמורה" לכל מיני דברים אחרים. מאז כל פעם שאני נפגש עם הסגנון הזה אני מרתע. מסופקני מאוד בלשון המעטה. כיון שהם מפרסמים כמובן את כל המקרים ש"הצליח". תמיהני כמה מקרים שלא בדיוק עבד לפי התוכנית ורק גרם לאכזבות כעסים ומרירות ולתמיהות אך זה הרי לא "משווק" אז אין שום עניין לפרסם אותם.

  2. להבטיח ישועות זו בעיני נוכלות, אנחנו מדברים על מי שמנסה לומר בזכות ההתעוררות נעורר רחמי שמים על פלוני או על אלמוני כנהוג באמירת תהילים ועוד.

  3. ראשית תודה רבה למערכת האתר ולרבנים.
    אני גם למעלה משנה מאזינה לקו ותוהה על הגישה שלו.
    הרב ענה בתשובתו שזה טבעי לקבל קבלה לצורך ישועה, זה ברור !כולנו כך… אין שום בעיה להתחבר לקו ולישמוע הלכות לצורך ישועה מסויימת, מה שמפריע לי זה שעושים מדי עיניין בסיפורים, יש שלוחות שלמות שבהן בנות רק משתפות על הישועה…העיקר ניהיה הסיפורים ולא התכלס ללמוד את ההלכות ושוב אני לא מדברת על ללמוד ולהתחזק לשם המצוה זו בהחלט דרגה גבוהה יותר אני מדברת על זה שמתמקדים יותר מדי בזה שתתחברי לקו ותראי ישועה וכו…..מקווה שהצלחתי לחדד את מה שמפריע לי…אשמח לשמוע תשובה, תודה רבה!!! (אולי לא כדאי לפרסם את תגובתי כי אני לא רוצה ח"ו שיתפרש כזילזול מצידי וגם לא רוצה להוריד חשק לבנות שהדרך הזו מחזקת אותן…משאירה לשיקול דעתכם…)

  4. אני מניח שאת צודקת, אבל לא זו העבירה הגדולה שלנו… אם מתחזקות כך שיהיה כך, אני הייתי בונה את זה אולי קצת אחרת, אבל למעשה כל עוד עסוקים בלהתחזק זה לא נורא.

  5. גם אני חשבתי כך בתחילה, אבל הקשבתי כי חיברו אותי כאחת מתוך קבוצה שהתחייבו לשמוע 40 יום לקו! אבל היום הגישה שלי היא שונה ואני אסביר במה… נכון שהספורים לא תמיד נשמעים הגיוניים ומתאימים, אבל הרווח שנוצר כאן זה שקודם כל כשבנא שומע דברים טובים וקרוב לטוב אז הוא מושפע מהטוב ולעומת זאת כשבנ"א נמצא חלילה בחברה רעה הוא מושפע מהרע! וזה כבר תועלת להיות מושפעים מדברים חיוביים וטובים.
    יותר מזה כשאני שומעת את הסיפורים וההלכות כן הרבה פעמים זהמעורר אותי בדברים שלא חשבתי שבכלל ישאיתם בעיה, מאז שאני שומעת את הקו הזה אני שמה לב שפתאום שניה לפני שאני פותחת את הדלת אני מסתכלת אם אני נראית במצב שאני יכולה לפתוח את הדלת, אם המטפחת מספיק מכסה את הראש, וכו'… זה כבר רווח! בנוסף אני חושבת שאם זה גרם למשהי להגיע לחנות ולחשוב רגע אולי זה לא 100% כי היא שמעה משהו בקו… זהכבר היה שווה! זהלפחות גורם לנו כשאנחנו נלך ברחוב או לקנות בגד או משהו או במפגש עם משהו ולא משנה עם מי ובאיזה תחום לשקול יותר כל מילה, להגיע לחנות ולחפש את היותר צנוע ולא למדוד חצאית ולהגיד טוב את זה אני אקצר…
    אז זה בהחלט משפיע עלינו לטובה, מכוון, נותן רעיונות…
    הלוואי ונזכה לעשות רצון בוראינו באמונה שלימה והכי אמיתי! ונזכה לגאולה השלימה בקרוב!

  6. אני מאזינה לקו בתמידות בלי נדר, ורואה סיעתא דישמיא מיוחדת בהכל!!! הקו מחזק מאוד את הרגישות לצניעות שזה עצמו מבורך בעיני!! ואני לא מבינה איפה הבעיה אחת משלושת השאלות הראשונות ששואלים את האדם אחרי 120 זה האם ציפה לישועה?! יש מצווה לצפות תמיד לישועת ה' הן כללית והן פרטית, הקו מחזק ומחבר להתבוננות בהשגחה פרטית וזה מבורך, וכמו שנאמר כאן יהודי לעולם לא יתחרט על מעשה טוב שעשה כך שמכל מקום הפעילות מבורכת, בעני זה עוגן מבטחים בים סוער של דורונו. ושנזכה להתחזק הלאה,,,

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל