לתרומות לחץ כאן

קו הישועות – האם נכון לעשות מצווה לשם קבלת ישועה?

שאלה:

שלום רב,
ישנו קו טלפון מפורסם שבו נשים מספרות כיצד לקחו על עצמן חיזוק בנושא צניעות, ובזכות כך זכו לישועות. נשים ובנות רבות מתחזקות בצניעות תודות לקו זה.
השאלה הגדולה שלי היא אם השקפתית זה נכון ליצור מעין "שיווק" למצוות על ידי קבלת ישועות? הרי זה מציג את מצוות התורה כמעין כספומט של תן-וקח.
עושים מצווה לשם המצווה, ולא לשם קבלת הטבה כזו או אחרת. יש לציין כי הקו הנ"ל מפורסם וכמעט שאין בחורה/אישה בציבור החרדי שאינה מכירה את הקו, ואולי יש כאן בעייתיות מסוימת של עקימות באופן הגישה הנכון אל התורה ומצוותיה.

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

חז"ל כבר אמרו שמתוך שלא לשמה בא לשמה, כמו כן אמרו חכמים: "האומר סלע זו לצדקה עלמנת שיחיה בני הרי זה צדיק גמור", וביארו בגמרא, שהסיבה לכך היא, שיהודי כשהוא מקבל קבלה טובה, גם אם הוא מתעורר לכך כדי לזכות בחיים ובישועה, הוא גומר בדעתו לעשות זאת בכל מקרה וגם אם לא יזכה חלילה לישועה לא יחזור בו מכך. לכן, אין לומר שזה "לא טוב", ברור שהדרגה הגבוהה והאמיתית של קיום מצוות היא כשאדם עובד את ה' כדי לעובדו בכל לבבו ובכל נפשו ולא כדי לקבל טובת הנאה. הרי כבר אמרו במשנה אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב על מנת לקבל פרס אלא הוו כעבדים המשמים את הרב שלא על מנת לקבל פרס. לכ, וכפי שכתב הרמב"ם בהקדמתו לפירוש המשנה, כל עוד אדם זקוק לדירבונים כאלו זה טוב מאוד, כמו שנותנים סוכריה לילד כדי שילמד, אבל בודאי שהאיפה תמיד היא להגיע לרצון לעבוד את ה' ללא כל קבלת גמול, לא בעולם הזה ולא בעולם הבא, אלא מתוך אהבתו ויראת רוממותו לבד.

שנדע רק טוב.

הצטרף לדיון

19 תגובות

  1. אני לא מכיר את הקו הספציפי המדובר אך הכרתי מקרוב כאלו שנכוו ממקומות מסויימים. הבטיחו ישועות "בתמורה" לכל מיני דברים אחרים. מאז כל פעם שאני נפגש עם הסגנון הזה אני מרתע. מסופקני מאוד בלשון המעטה. כיון שהם מפרסמים כמובן את כל המקרים ש"הצליח". תמיהני כמה מקרים שלא בדיוק עבד לפי התוכנית ורק גרם לאכזבות כעסים ומרירות ולתמיהות אך זה הרי לא "משווק" אז אין שום עניין לפרסם אותם.

  2. להבטיח ישועות זו בעיני נוכלות, אנחנו מדברים על מי שמנסה לומר בזכות ההתעוררות נעורר רחמי שמים על פלוני או על אלמוני כנהוג באמירת תהילים ועוד.

  3. ראשית תודה רבה למערכת האתר ולרבנים.
    אני גם למעלה משנה מאזינה לקו ותוהה על הגישה שלו.
    הרב ענה בתשובתו שזה טבעי לקבל קבלה לצורך ישועה, זה ברור !כולנו כך… אין שום בעיה להתחבר לקו ולישמוע הלכות לצורך ישועה מסויימת, מה שמפריע לי זה שעושים מדי עיניין בסיפורים, יש שלוחות שלמות שבהן בנות רק משתפות על הישועה…העיקר ניהיה הסיפורים ולא התכלס ללמוד את ההלכות ושוב אני לא מדברת על ללמוד ולהתחזק לשם המצוה זו בהחלט דרגה גבוהה יותר אני מדברת על זה שמתמקדים יותר מדי בזה שתתחברי לקו ותראי ישועה וכו…..מקווה שהצלחתי לחדד את מה שמפריע לי…אשמח לשמוע תשובה, תודה רבה!!! (אולי לא כדאי לפרסם את תגובתי כי אני לא רוצה ח"ו שיתפרש כזילזול מצידי וגם לא רוצה להוריד חשק לבנות שהדרך הזו מחזקת אותן…משאירה לשיקול דעתכם…)

  4. אני מניח שאת צודקת, אבל לא זו העבירה הגדולה שלנו… אם מתחזקות כך שיהיה כך, אני הייתי בונה את זה אולי קצת אחרת, אבל למעשה כל עוד עסוקים בלהתחזק זה לא נורא.

  5. גם אני חשבתי כך בתחילה, אבל הקשבתי כי חיברו אותי כאחת מתוך קבוצה שהתחייבו לשמוע 40 יום לקו! אבל היום הגישה שלי היא שונה ואני אסביר במה… נכון שהספורים לא תמיד נשמעים הגיוניים ומתאימים, אבל הרווח שנוצר כאן זה שקודם כל כשבנא שומע דברים טובים וקרוב לטוב אז הוא מושפע מהטוב ולעומת זאת כשבנ"א נמצא חלילה בחברה רעה הוא מושפע מהרע! וזה כבר תועלת להיות מושפעים מדברים חיוביים וטובים.
    יותר מזה כשאני שומעת את הסיפורים וההלכות כן הרבה פעמים זהמעורר אותי בדברים שלא חשבתי שבכלל ישאיתם בעיה, מאז שאני שומעת את הקו הזה אני שמה לב שפתאום שניה לפני שאני פותחת את הדלת אני מסתכלת אם אני נראית במצב שאני יכולה לפתוח את הדלת, אם המטפחת מספיק מכסה את הראש, וכו'… זה כבר רווח! בנוסף אני חושבת שאם זה גרם למשהי להגיע לחנות ולחשוב רגע אולי זה לא 100% כי היא שמעה משהו בקו… זהכבר היה שווה! זהלפחות גורם לנו כשאנחנו נלך ברחוב או לקנות בגד או משהו או במפגש עם משהו ולא משנה עם מי ובאיזה תחום לשקול יותר כל מילה, להגיע לחנות ולחפש את היותר צנוע ולא למדוד חצאית ולהגיד טוב את זה אני אקצר…
    אז זה בהחלט משפיע עלינו לטובה, מכוון, נותן רעיונות…
    הלוואי ונזכה לעשות רצון בוראינו באמונה שלימה והכי אמיתי! ונזכה לגאולה השלימה בקרוב!

  6. אני מאזינה לקו בתמידות בלי נדר, ורואה סיעתא דישמיא מיוחדת בהכל!!! הקו מחזק מאוד את הרגישות לצניעות שזה עצמו מבורך בעיני!! ואני לא מבינה איפה הבעיה אחת משלושת השאלות הראשונות ששואלים את האדם אחרי 120 זה האם ציפה לישועה?! יש מצווה לצפות תמיד לישועת ה' הן כללית והן פרטית, הקו מחזק ומחבר להתבוננות בהשגחה פרטית וזה מבורך, וכמו שנאמר כאן יהודי לעולם לא יתחרט על מעשה טוב שעשה כך שמכל מקום הפעילות מבורכת, בעני זה עוגן מבטחים בים סוער של דורונו. ושנזכה להתחזק הלאה,,,

  7. אני נהנית מאוד מהקו הקדוש הזה. כאשר אני מאזינה לקו יש לי תחושת רוגע וביטחון בה', הרגשה שאני לא לבד, יש מישהו למעלה שמחזיק לי ידיים.
    למרות שמבחינתי הניסיון דווקא כאשר הישועה עדיין לא הגיעה למרות כל הקבלות שקיבלתי בצניעות.
    לומר תודה על הכל , כל הזמן רק להודות ולדעת שהמצב בו אני נמצאת הוא הטוב ביותר עבורי
    ( גם כשלא נראה לי שזה טוב)
    כפי דרכם של חסידות ברסלב: תמיד לשמוח ולהודות.

  8. הבעיה היא שאנשים מתחילים לחשוב שהם מזכירי בית דין של מעלה. זה מתחיל בהבטחת ישועות (מאין הכוח להבטיח? מי מינה אתכם על חלוקה של ישועות בתמורה לקבלות טובות? בידכם המפתח למאגר הישועות בשמיים?), ממשיך בנבואות פורענות, שאם לא יעשו כך וכך אז יבואו צרות ח"ו כך וכך (ובזאת לוקחים לידיהם את המפתח על מאגר הפורענויות ה"י) ומסתיים בידיעה גמורה של כל המתרחש בעולמות עליונים בוודאות שאין למעלה ממנה (אסון פלוני או צרה פלונית התרחשו בגלל התנהגות אלמונית ועבירה פלמונית!). אנשים אלו כה בקיאים בדיני שמיים וכל כך בטוחים בעצמם, עד שאפילו אם הקב"ה בעצמו יתגלה לעיני כל ויאמר – "לא לכך התכוונתי, ישועה פלונית דווקא לא הגיעה בגלל מה שחשבתם, והאסון ההוא כלל לא היה בגלל העבירה ההיא" הם עדיין יחזיקו בדעתם ולא יחזרו בהם, וימשיכו להלהיב או להפחיד אנשים תמימים התולים עיניהם בחכמים בעיני עצמם

  9. אני רוצה לשתף שאני ב"ה מכירה את הקו וזה קו שמומלץ ע"י גדולי דור רבים כמו הרב חיים קנייבסקי זצוק"ל (יש הקלטה של בתו הצדקת של הרב- הרבנית קולדצקי שתחי', שמעודדת לשמוע את הקו ואומרת בעצמה שזה קו שמאוד מחזק בעיקר בעיקר בנושא הקדושה שהוא הדבר שהכי חשוב לקב"ה "והיה מחניך קדוש"). ואני גם מרגישה בחוש שהסיפורים מאוד מחזקים אותי ומעלים לי יותר ויותר את המודעות והרגש לצניעות וב"ה מאוד התחזקתי מהקו הזה גם בנושא ההודיה, ההשגחה הפרטית, אמונה וביטחון בבורא עולם, תפילה, צניעות כמובן ועוד ועוד ועוד..וכמו"כ, החיזוק המשותף נותן כוחות להמשיך במצווה הלא פשוטה להרבה נשים ומעודד מאוד מאוד. ואני אישית ראיתי ישועות וכל מי שאני מכירה ששומעת את הקו הזה מרגישה את הכוח של הצניעות וכמה בורא עולם נהנה מהחיזוק של בנותיו בנושא הזה.

    אז רק רציתי לחזק שזה לא סתם שרלטנים חס ושלום שמבטיחים ישועות..זו הבטחה מגדולי עולם ומהתורה הקדושה שזכות הצניעות והקדושה מביאה ברכה לאדם ואין אדם מפסיד אם שומע לקב"ה ולמצוותיו.

    ובקשר לכך שנותנים יותר מדי תשומת לב לסיפורים של הנשים- זה גם מחזק ומעודד את שאר הנשים (מנסיון) וזה גם פרסום ניסיו של הקב"ה..שזוכים לישועות בזכות הקדושה שמאוד מאוד חשובה לו (כפי שמבינים מהתורה הקדושה ומהלכות רבות).

  10. קו של ישועות, קו של אחדות, קו של אהבת ישראל, קו של אמונה בה' ובעיקר קו שנותן המון תקוה!!!
    אין עוד מקום שבו מספרים את ניסי ה' ובשורות טובות כל הזמן!! וגם אם לא רואים מייד ישועה כולן מתחזקות באמונה ובטוחות בה' בכל מצב
    זאת האווירה בקו הזה
    יש שם את כל הגוונים: חילוניות, מסורתיות, דתיות וחרדיות – כל אחת מתחזקת מהמקום שלה
    בזכות נשים צדקניות נגאל במהרה
    בנות! אל תשארו מאחור!!!
    מי שלא מתחברת היא פשוט מסכנה:(

  11. קו שמחזק אותי מאד!!
    גם אם קבלתי קבלות בשביל לראות ישועה, חלק מהקבלות אני ממשיכה איתן גם הלאה!! התפתחה אצלי רגישות לצניעות שלא הייתה קודם, הבנות מעלות רעיונות לקבלות שלא חשבתי עליהן..
    וחוץ מזה, הקב"ה מלכתחילה מחסיר מאדם משהו כדי שהוא יתקרב ויבקש ויתחזק ברוחניות, כך שבעיני אין פסול בקבלת קבלות בשביל לזכות בישועה!!!

  12. לא הבנתי על מה כל המהומה אני אישית מחוברת לקוו ומשתדלת להקשיב לסיפורים לשמוע ולהפנים וכן זה שינה בי המון וכן אני נושמעת כי אני מחכה לישועה פרטית אבל עובדה שאני מתחזקת תוך כדי מבלי שאשים לב זה משפיע מאד בדור שלנו צניעות זה קודם כל לפני הכללללל כי בלי שנשים יהיו צנועות אני לא יודעת איך נחזיק

  13. מה שלא הבנתי בקו הזה, זה איך אנשים מקליטים את עצמם ומפרסמים ישועה, אין שלוחה כזו בקו… מה אני לא יודעת שהאחרות יודעות?

  14. שלוחה 72 עוסקת בסיפורי נשים שראו ישועות בזכות הקבלות. את מוזמנת להאזין.
    במעבר בין שלוחה לשלוחה יש להקיש 0.
    באופן כללי כשאת מתקשרת את שומעת שלוחה 72 סיפורי נשים.
    בהצלחה רבה!

  15. קו הישועות מחבר בין כל עם ישראל, כל המגדרים בעם שומעים עולות לקו מכל החסידויות, דתיות חרדיות וכאלו שלא קשורות לדת, הקו מרבה אחדות – מתפללים ומקבלים קבלות עבור מי שמבקשת בקו, ממש מי כעמך ישראל מרגש שמתקרבים להשם ועצם שמיעת המוסר (תוכחה) מורידה מאדם ייסורים (צרות) שהיו אמורים להגיע אליו – כך אומר החפץ חיים. ופשוט שבענייני צניעות שכשמתחזקים בכך יש יותר השראת שכינה ואז ממילא יש השגחה פרטית גדולה יותר על האדם.
    שכתוב "וראה בך ערות דבר ושב מאחריך" הקב"ה מתרחק ממי שאינו צנוע ויש עליו פחות השגחה ויש כלל בתורה שמידה טובה גדולה יותר מהפורענות – ז"א אם יש בפסוק הבטחה על הרעה אז להפך ובגדול על מי שעושה טובה, אמרו חז"ל: "מידה טובה מרובה ממידת פורענות פי 500". כלומר כשהקב"ה נותן לאדם שכר, הוא נותן לו בתעריפים גבוהים מאוד, אך כשהוא נותן עונש – נותן במינימום ההכרחי לצורך תיקון נשמתו. כך יוצא שההולכ/ת בצניעות מושגח/ת יותר כי הקב"ה מתייחס אליה באופן אישי.
    ולשאלה איך מקליטים בקו הישועות? שלוחה 71 להקלטה ושוב 0 במעבר בין השלוחות שלוחה 49 להסבר על השלוחות בקו.
    בהצלחה רבה,
    אחת שמחוברת מאד

  16. קו הישועות מייצג השקפת עולם קיצונית שאין בינה לבין הלכה כלום.

    כמובן שכל יהודי ויהודיה המקבלים על עצמם להתחזק ולא לעבור עבירה מסויימת, יזכו לישועה משמים. הקב"ה משלם במזומן למי שמתאמץ בשבילו. גם אשה תמימה ששומעת בקו הצניעות איזו "הלכה" שהמציאו (כמו לישון עם שמיכה שמכסה את כל הגוף והראש, עד כדי חנק) והיא מקפידה על זה מתוך תמימות כי היא חושבת שכך צריך לנהוג – יש סיכוי שתראה ישועה.

    אבל זה לא בגלל שככה ההלכה, ולא בגלל שמצווה להשתגע. אלא בגלל שהיא בתמימותה עשתה משהו למען הקב"ה, והוא החזיר לה. אין צורך להשתגע עבור ישועה, אפשר לקבל קבלה טובה – בהתאם להלכה הפשוטה!

    המרכז לנפגעי כתות הזהיר מפני שמיעת הקו הזה.

  17. לכל מי שמעוניינת להתחזק, ורוצה לדעת את ההלכה בטהרתה ללא חומרות, להלן סיכום קצר של הלכות צניעות – גם בלבוש וגם בהתנהגות:

    צניעות הלבוש – צריך לכסות את כל הגוף, ברגליים עד הברך (כולל הברך), ובידיים עד המרפק (כולל המרפק), ובצוואר פתח קטן וסולידי (לא חונק אבל גם לא גדול). הנשואות צריכות לכסות גם את הראש, במטפחת או בפאה.

    הבגד צריך להיות סטנדרטי ולא בולט במיוחד, כמו צבעים זוהרים או חריגים, וגם אסור שיבלוט באורכו או בנפחו. הוא הדין לפאה ולמטפחת – אסור שהכיסוי יהיה חריג ובולט ממנהג המקום.

    מותר לאשה ללבוש בגד יפה או לענוד תכשיט, ומותר להתאפר. אבל אסור לה להגזים עם תכשיטים באופן שמושך תשומת לב רבה, ואסור לה להתאפר בצורה מאוד מוגזמת ובולטת. מותר לה לשים בושם, אסור לה להגזים עם הבושם באופן שריחו ינדוף למרחוק.

    צניעות בהתנהגות – מותר לאשה לצאת מהבית כשהיא צריכה, וגם לעבוד בחוץ. אך מומלץ לה לא לעבוד בצמוד לעובדים גברים באופן קבוע, דבר שעלול לגרום לבעיות קשות בחיי הנישואין.

    אסור לאשה להתכתב עם גברים באופן לא ענייני, ואסור לה להתייחד עם גברים (לנעול את החדר או לשהות במקום מבודד). אסור לאשה לטייל יותר מדי ברחובות ללא שום צורך. אסור לה לפרסם באינטרנט תמונה או וידאו שלה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל