שאלה:
שלום,
אני עובד בגלידרייה חלבית שממוקמת בסמוך למסעדה בשרית. האם מותר לי למכור גלידה חלבית לאנשים שאכלו בשרי במסעדה ליד לפני כמה דקות?
ההתלבטות שלי נובעת מכיוון שמצד אחד אני מחטיא את אותם אנשים, אך מצד שני זה לא שאני הגשתי להם בשר ואז חלב, אלא רק חלב ולא ענייני מה עשו קודם.
בתודה מראש.
תשובה:
בשעת הדחק שיש לך כורח מצד המעסיק, וזה גם מעליב ומעורר מדנים לומר אני לא מוכר לך… ניתן לסמוך על דעת הש"ך ביורה דעה סי' קנא ס"ק ו שנקט שבמומר אין איסור של מסייע לדבר עבירה, וגם כאן אני מניח שזה לא בכלל לפני עיוור לא תתן מכשול שזה אמור רק באופן שהם לא יכולים לחטוא בלי הסיוע שלך, אלא זה בדר מסייע לדבר עבירה בלבד.
אבל כמובן זה רק היתר בשעת הדחק, באופן עקרוני אם ניתן להשתמט מכך ודאי עדיף. אף שאתה לא צריך לעקוב כל הזמן לראות מי יוצא משם…
חשוב גם שבחנות יהיה איזה שלט נחמד ומפתה שמדבר בזכות הגדולה לברך שהכל על הגלידה לפני אכילתה.
ברכה והצלחה.
גם לגבי ההיתר המפורסם של השך שכמו שהרב אמר שבשעת דחק בלבד יכולים לסמוך, אבל זה שמדובר במומר הא מנן לן?
לא כל יהודי שאוכל חלב אחרי בשר בשאט נפש הוא מומר.
כדי שיהיה מומר צריך יהודי שמחלל שבת בפרהסיא, או עושה עבירות חמורות הרבה יותר מאכילת חלב לאחר בשר.
אתה צודק, אבל ברמה הזו הוא כבר לא צריך לברר, כארש אתה רואה אדם חילוני נטול כיפה נכנס אצלך לחנות, מן הסתם אתה רשאי להניח שהוא מחלל שבת, כך נראה לי, אבל חוזר ומדגיש זה היתר של שעת הדחק ממש, ורק בגלל שמדובר גם רק באיסור דרבנן, כלומר תרי דרבנן, מסייע ואכילת חלב אחרי בשר, ומן הסתם גם מדובר בעוף ולא בבשר וכו', ואין להקיש מכאן למקומות אחרים.
רציתי לדעת אם יש אחרונים שמדברים על זה כגון הרב עובדיה יוסף או רב אחר שאני יכל לראות מקור
המקרה הספציפי המדוייק שלך אינני יודע אם נדון, אבל יש הרבה דוגמאות דומות, ראה למשל כאן,
https://din.org.il/2011/02/23/%D7%94%D7%A9%D7%9B%D7%A8%D7%AA-%D7%A0%D7%9B%D7%A1-%D7%9C%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%94-%D7%9E%D7%97%D7%9C%D7%9C%D7%AA-%D7%A9%D7%91%D7%AA-2/
השאר תגובה