לתרומות לחץ כאן

שתי עליות מפטיר

שאלה:

שלום כבוד הרב.
מעשה שהיה: בשבת מכרו את העליות לתורה, כולל מפטיר. התברר שנכח במקום חתן בר-מצווה שהיה מתואם לעלות מפטיר והוא התכונן אך ורק לעלייה זו.
הוצע שחתן הבר-מצווה יעלה מפטיר, והקונה עליית מפטיר יקרא רק בהפטרה כי היה מוכן לוותר על העלייה לתורה. אבל היה מי שהבהיר שאין אפשרות הלכתית לתת למישהו הפטרה אלא אם כן עלה לתורה קודם לכן (שזו מטרת עליית מפטיר מלכתחילה).
על כן הוצע שחתן הבר-מצווה יברך גם ברכות ההפטרה, והקונה יקרא את ההפטרה במקומו (כבעל-קורא בקריאת התורה). זה לא התאפשר כי: 1. הקונה רצה גם את ברכות ההפטרה, 2. חתן הבר-מצווה היה בלתי מנוסה וללא רקע דתי והתכונן אך ורק לעלייתו הקצרה לתורה לא יכול היה לעשות מעבר לכך.
בסוף, כך עשו: סיימו קריאת הפרשה, ולאחר חצי הקדיש עלה חתן הבר-מצווה לקרוא את עליית מפטיר – לא כמפטיר אלא כתוספת עלייה. אחריו, הקונה גם קיבל עלייה של אותם פסוקי מפטיר כעלייה האחרונה בהחלט, והוא זה שבירך וקרא את ההפטרה כמקובל.
יודגש שכל ההתלבטויות התרחשו מאחורי הקלעים ובדרכי נועם, ללא מחלוקת.
ילמדנו רבינו: האם נהגנו כשורה לעשות שתי עליות מפטיר? הכול כדי למנוע מצב שנתפס באותו רגע כחמור יותר – שמישהו יברך ויפטיר בנביא מבלי שעלה לתורה קודם לכן.
ובאותו נושא, האם קורא ההפטרה חייב להיות המפטיר דווקא? או שמא מותר לו להיות (אפילו בדיעבד) אחד משבעת העולים האחרים?
מתנצל מראש על האריכות ובצפייה שתאיר עינינו בתורתו.

תשובה:

לכאורה לא עשיתם טוב אין כזה דבר פעמיים מפטיר… מה שניתן היה לעשות, זה לעצור את השביעי לפני מפטיר, ולא לסיים את הפרשה, ואז להעלות את חתן הבר מצוה למוסיף שיקרא ממפטיר עד הסוף, ואז מעלים למפטיר את הקונה הנ"ל שהוא לבדו עולה מפטיר.

שירבו שמחות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה. הבעיה היא שמי שקנה עליית שביעי קנה גם את הקדיש שאחריה. לפי הצעת הרב, הוא עלול היה להפסיד את הקדיש (אא"כ אולי היה נשאר על הבימה ולאחר עליית חתן הבר-מצווה ההוא שקנה שביעי יאמר את הקדיש?).
    אבל חשוב לנו נקודה נוספת שלא זכתה להתייחסות: האם אכן אין אפשרות למישהו לקרוא הפטרה אלא אם כן עלה לתורה קודם? והאם זה חייב להיות מפטיר או שאפשר גם עלייה אחרת (בדיעבד), העיקר שעלה לתורה לפני כן? שוב תודה על התשובה.

  2. 1. הוא בהחלט היה יכול להשאר על הבימה ולומר את הקדיש.
    2. אכן, הרעיון בעליית מפטיר הוא כמו שהזכרת, כדי שלא לקרוא רק הפטרה לבד, ולכן מי שעלה למפטיר הוא זה שיברך על ההפטרה ולא אדם אחר. ולא עוזר עלייה קודמת, כי אז אין משמעות למפטיר. זה בהחלט מוכרח כך. ומכל מקום בשעת הדחק לא עברתם איסור, ספרדים בהוספות פחות מקפידים מאשכנזים שלא לכפול עליות, אבל לכתחיה היה צריך לעשות כפי שהצעתי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל