שאלה:
שלום וברכה
אדם שמתפלל אחרי 12 בצהרים, האם מותר לו להגיד פסוקי דזמרה ושירת הים וברכת יוצר אור?
תשובה:
שלום וברכה
זמן ברכות קריאת שמע הוא עד סוף זמן תפילה, ולא עד סוף זמן קריאת שמע, כך שבהחלט יש לקרוא גם אם עבר זמן קריאת שמע, ובשעת הדחק ובדיעבד גם אם עבר זמן תפילה יש להקל עד חצות [12:24 היום, בכל יום זה משתנה, והכוונה עד אז לגמור שמונה עשרה!]. כך גם לגבי ברוך שאמר וישתבח. את שאר פסוקי דזמרה ודאי ניתן לומר, אלו פסוקי תהילים.
כדאי מאוד להתעורר לקרוא קריאת שמע בברכותיה בתוך זמן קריאת שמע כתיקון חז"ל, למה להפסיד ולהחמיץ דברים טובים… כמו כן חשוב לציין שמי שבכלל לא קרא קריאת שמע עד סוף זמנה הפסיד מצוה מהתורה, בדיוק כמו אדם שלא אכל מצה בליל הסדר או לא נטל לולב ביום ראשון של סוכות או לא שמע שופר ביום ראשון של ראש השנה… זה חבל מאוד].
בהצלחה
מקורות:
במשנה ברורה בסי’ נח נפסק שלאחר זמן תפילה אין לברך, אולם רבים נוהגים לברך ברכות אלו עד חצות היום, כפי שכתב בקצות השולחן סי’ יט סעי’ לד, וכ”כ בשו”ת חיים שאל ח”ב סי’ לא וברב פעלים ח”ב סי’ יב, וכן הובא בהליכות שלמה פרק ז אות טו בשם הגרש”ז אויערבך. אמנם דעת הגר"ע יוסף שאין לברך בשם ומלכות לאחר זמן תפילה. לאחר חצות היום בכל מקרה אין לברך.
הסתלכתי בעבר בהליכות שלמה וראיתי שהוא כותב שרק במקרה של אונס .
נכון, מקור הדברים אגב בביאור הלכה בסוף סימן נח, מי שאינו אנוס אינני מצליח להבין איך קורה לו להפסיד מצוות גמורות בידים…
שלום עליכם
כבוד הרב כתב:
״חשוב לציין שמי שבכלל לא קרא קריאת שמע עד סוף זמנה הפסיד מצוה מהתורה, בדיוק כמו אדם שלא אכל מצה בליל הסדר או לא נטל לולב ביום ראשון של סוכות או לא שמע שופר ביום ראשון של ראש השנה…״
וקשיא לי, דהא כתיב במתניתין ״הקןרא מכאן ואילך לא הפסיד כאדם הקורא בתורה״
הא למדת שכל היום כשר מדאורייתא לקריאת שמע.
וכן במשנה שאחרי ״ובית הלל אומרים כל אדם קורא כדרכו שנאמר ובשכבך ובקומך אם כן למה נאמר ובלכתך בדרך בשעה שבני אדם הולכים״ הא למדת גם מפה שכל זמן שבני אדם הולכים דהיינו עד השקיעה זהו זמן קריאת שמע של יום מדאורייתא.
וכן כמו שקריאת שמע של ערבית עד עלות השחר וחכמים אמרו עד חצות לכתחילה, כן בשחרית אלא שהקדימו לעד 3 שעות.
כן גם שמעתי בעצמי מפי רבי עובדיה יוסף זכותו יגן עלינו בשיעור שלו.
מכאן ואילך לא הפסיד הכוונה שיש מעלה בקריאה הזון, ומה היא – כאדם הקורא בתורה… כלומר אין זו מצות קריאת שמע ואותה ודאי הפסיד, אבל עצם הקריאה אין בה הפסד שהרי היא לימוד תורה, וכן כתב המשנה ברורה שגם מי שהפסיד זמן קריאת שמע יקרא אותה כדי לעמוד לתפילה מתוך דברי תורה.
לעצם הדברים, יש שאכן סברו שזמן ק"ש הוא דרבנן, כך הובא בס"מ פרק א הל' יג, וראה פני יהושע ברכות ג א, אולם במנחת כהן מבואר השמש מאמר ב פרק יא-יב דחה דבריו, ורהיטת המשנה ברורה וכל האחרונים כדבריו.
בלילה כלו הוא זמן שכיבה שאנשים הולכים לישון, ביום זמן הקימה הוא בשליש היום, והוא הקובע ולא הזמן בו הם ערים.
השאר תגובה