לתרומות לחץ כאן

תוספת שבת ביציאת השבת

שאלה:

מהי שיטת המשנה ברורה בדין תוספת שבת ביציאת השבת- זה אותו חישוב כמו בכניסת שבת? לפי מה ההגדרה שלו? הרי בצאת שבת זה וודאי אחרי צאת הכוכבים, אז למה להוסיף מעבר ל 2-3 דקות שזה בכל מקרה המינימום לתוספת שבת הניכרת?

תשובה:

לא הבנתי את שאלתך, תוספת שבת היא בכל מקרה בזמן שהוא עדיין יום ממש [בכניסתה] ולילה ממש [ביציאתה], מה שכתב המשנה ברורה בסי' רסא הוא שצריך תוספת הניכרת. אלא שביציאת שבת אנשים פחות מקפידים, משום שלדעת הגאונים שבת יוצא 13.5 או 18 או 22 דק' לאחר השקיעה, ממילא אם אתה ממתין 35 דק' כמו שיש בלוחות שנה זה כבר תוספת ניכרת, ולכן הגם שכדאי לחשוש לפחות לחזון איש [ומי שימתין לר"ת קדוש יאמר לו וכך ראוי לבני תורה] שזה 35-40 דק' לאחר השקיעה, לא צריך להחמיר גם בדין התוספת לחוש אחרי החזון איש עוד רבע שעה, כיון שהעיקר לדינא שהתוספת היא אפילו דקה שתים. לכן אני נוהג בל"נ דקה אחרי זמן ר"ת לעשות כבר הבדלה.

שבוע טוב.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. ואם רוצה להחמיר ביציאת השבת לפי החזון איש או רבינו תם (72 דקות מהשקיעה או 90 דקות מהשקיעה לבינו תם) וגם להוסיף תוספת שבת מלאה לפי המשנה ברורה- כמה זמן צריך לתוספת שבת עצמה לפי המשנה ברורה?

  2. בכל מקרה בשביל להבין את הפרופורציות:

    תוספת שבת כזאת במוצאי שבת לפי המשנה ברורה בשיטתו המחמירה היא מקסימום 35 דקות או פחות? אותו הדין גם בתוספת שבת שבכניסת שבת או שזה דין שונה והגדרה שונה?

  3. סליחה שלא הובנתי,
    השאלה היתה רק על הדקות של תוספת שבת אחרי צאת הכוכבים- כמה זה המקסימום בצאת השבת (אולי בניגוד לכניסת השבת) שהמשנה ברורה כותב להחמיר לשיטתו?
    מקסימום 20 דקות, אולי 40 דקות?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל