לתרומות לחץ כאן

עשיית מלאכת אקראי בערב שבת ויום טוב

שאלה:

האם מותר לעשות מלאכה גמורה ערב סוכות אחר מנחה קטנה לצורך חוה"מ?
מדין איסור מלאכה ערב שבת ויו"ט, האם הותר רק לצורך יו"ט או גם לצורך חוה"מ?
לדוגמא כיבוס כדי שיהיה לו יותר ברווח, או קניות במכולת.
אשמח למקורות או ראיות, כי בינתיים ענו לי רק מסברא.
אגב, מה הדין בזה בערב פסח אחר חצות?

תשובה:

שלום וברכה

לגבי ערב שבת ויום טוב בודאי אין שאלה ומותר, שהרי אסרו רק מלאכת קבע, ולא מלאכת אקראי [שזה מותר אפילו בשכר], ולא מלאכה לצורך יום טוב או שבת שזה גם מותר, ומן הסתם זה גם לצורך חול המועד. ובכל מקרה זה אקראי ואין שאלה.

לגבי ערב פסח אחרי חצות [ובערב פסח זה הקובע ולא מנחה קטנה] דינו כמו בחול המועד, ראה פסחים נה ב. כלומר, תפירה כיבוס תספורת, אבל במלאכה שאינה גמורה התירו אף יותר מחול המועד, כמו תפירת כפתור ציחצוח נעליים או מלאכה על ידי גוי. יש להזדרז לקצוץ ציפורניים לפני חצות. מותר לכתוב חידושי תורה, ראה פרטי הדין בהרחבה בהל' חג בחג פסח פרק יד.

מקורות:

הגם שנהגו שלא לעשות מלאכה ביום שישי לאחר חצות אלא לצורך שבת, המדובר הוא דוקא במשהו קבוע ולא מלאכה אקראית. על גדר המלאכות האסורות ביום שישי ראה שו"ע סי' רנא ס"א מג"א ס"ק ה וט"ז ס"ק ב ובביאור הגר"א שם. על כך שבאקראי מותר, ראה אור זרוע הל' ערב שבת סי' יג, וברמ"א שם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. 1 כתבתם "ומן הסתם זה גם לצורך חול המועד" זה לא צריך ראיות? שמא החמירו שסמוך ליום טוב יתעסק רק בצרכי היום ולא בצורכי חוה"מ.
    2 למלא מכונת כביסה ולהפעיל אותה ולתלות זו מלאכה "אקראי"?

  2. 1. אין לי ראיה אבל כך נראה בסברא, אבל אינני רואה מקום לשאלה וכפי שהסברתי ולכן אין צורך לדון בענין זה, זו מלאכת אקראי.
    2. אקראי אין פירושו משהו אגבי שאדם עושה כלאחר יד בלי שיהוי זמן, אקראי פירושו שזו לא מלאכה קבועה שאדם מבקש לעשות בזמן זה, אלא היום הזדמן לו, הרי מדובר אפילו במלאכה בשכר, כך מבואר שם!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל