לתרומות לחץ כאן

אוהל תולדת בונה

שאלה:

מדוע אוהל קבע הוא רק תולדת בונה והרי המשכן היה אוהל וא"כ היה ראוי שעשיית אוהל בשבת תהיה אב ולא תולדה שהרי היה כותיה במשכן?

תשובה:

שלום וברכה

המאפיין של "בונה" ושל "אוהל" אינו החומר ממנו עושים את המלאכה, אלא מאופיה. בענין זה מצינו כמה הגדרות שונות: בפני יהושע סוכה טז ב כתב שעשיית אוהל מטבעה היא דבר ארעי בשונה מבנין ]קצת תמוה שכן דברינו אמורים באוהל קבע]. עוד כתב שם, שבאוהל עיקר הבנין הוא למעלה כסוכך, ואילו בבונה יש גם משמעות רבה לצדדים לדפנות, ובענין זה המשכן אכן היה בונה ולא אוהל. באבן האזל שבת פ"י הל' יז כתב שבבונה יש התמקדות מיוחדת בחיבור הקרשים והאבנים יחד ליצור דבר אחד גדול, בעוד שבאוהל עיקר המשמעות היא לנבדלות ולא לחיבורים.

חשוב לציין שבכל מקרה זה דאורייתא וחיוב חטאת, אלא שזו תולדה ולא אב.

שבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל