לתרומות לחץ כאן

העסקת אדם מוגבל בעבודה

שאלה:

שלום כבוד הרב,
רציתי לשאול שאלה: אני עובדת כמנהלת 2 ספריות גדולות באוניברסיטה. עד לשנה האחרונה ניהלתי רק ספריה אחת ועכשיו הוסיפו לי עוד אחת. הספריות ממוקמות באותו בניין אך בקומות נפרדות כשיש מעלית. קיבלתי אישור להעסיק מס' סטודנטים שיעזרו לי כי אין לי אפשרות להיות בו זמנית ב 2 הספריות. בתחילת השנה פנו אלי ממשאבי אנוש ושאלו אותי אם אני מוכנה להעסיק אשה שהיא על הרצף האוטיסטי. אמרו לי שהיא בסדר גמור מבחינה שכלית אפילו עם תואר מהאוניברסיטה אך יש לה אספרגר. דיברתי איתה והתרשמתי שהכל בסדר וקיבלתי אותה. נתתי לה הרבה מאד שעות והיא למעשה הרבה שעות לבד באחת הספריות. מסתבר שיש לי איתה המון בעיות. היום למשל הודיעה לי שהיא לא מרגישה טוב עקב חיסון שפעת ולא תגיע (ונשארתי לבד ב 2 ספריות) לפני כמה ימים הודיע לי שהיא יוצאת לטיול ל 3 ימים מהמעון המוגן בו מתגוררת. כשאמרתי לה שהיא צריכה לבקש את אישורי לצאת ולא סתם להודיע לי אמרה "שהיא הודיעה לי מראש וכבר נרשמה ולא יכולה לבטל". בנוסף מסתבר שחוץ מהאספרגר שזו למעשה בעייה יותר חברתית יש לה בהחלט סוג של פיגור קל. היא לא מסוגלת לבצע כמעט אף אחת מהעבודות שלשמן לקחתי אותה. עלי לציין שבמחשב היא מעולה. אך אני זקוקה לעוד המון דברים לאו דוקא במחשב. חוץ ממנה עובדים בספריות עוד מס' סטודנטים אך לה יש את מס' השעות הרב ביותר.
היום כשהודיעה לי שלא תגיע הרגשתי שהגעתי לקצה גבול היכולת שלי ואמרתי לה שאני חושבת שהיא לא מתאימה לתפקיד. אני חייבת מישהי שאוכל לסמוך עליה. היא מאד נפגעה ממני , ובנוסף אם הבית של המעון שלה התקשרה אלי ואמרה לי שהיא נפגעה. התקשרתי להתנצל . בכל אופן אני מרגישה שהיא מאד לא מתאימה לי. עלי להוסיף ולציין שהיא היתה מובטלת שנים ולמעשה מעולם לא עבדה, וגרה במושב מרוחק אצל הוריה ללא יכולת לצאת ממנו אלא אם הסיעו אותה. (היא לא נוהגת ואין תחבורה) בזכות העבודה אצלי היא התקבלה למעון בתל אביב והיא מאושרת שם. אם לא תעבוד אצלי אולי לא תוכל להשאר במעון כי אחד התנאים להשארות במעון המוגן שלה הוא היותה אשה עובדת. זה מאד חשוב להם.
רציתי לשאול: מאד קשה לי איתה . היא לא עובדת טוב . הייתי רוצה לפטר אותה אך אני לא רוצה לפגוע בה חס וחלילה (מעבר למה שכבר פגעתי בה). רציתי לעשות חסד ולכן שכרתי את שירותיה אך מאד קשה לי עם זה. מצד שני אינני רוצה לפגוע בה וברור שאם אפטר אותה אפגע בה. אני יכולה להוריד לה מסך השעות חצי ולקחת עובדת נוספת (פחות מחצי מהשעות לא יתן לי כלום) אך שוב זה יפגע בה מאד.

מה דעת הרב? מה עלי לעשות?
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה מה שצריך לעשות זה להוריד לה חצי מהשעות, אפשר להסביר את זה בצורה כזו של חלוקת עבודה בין כמה אנשים כדי שניתן יהיה לחלק את התפקידים ביניהם לפי כישורים וכל דבר אחר שנראה לי שימזער את הפגיעה, אבל המצב כרגע הוא בלתי אפשרי. לפטר לגמרי נשמע שיגרום לה נזק גדול, אם תוכלי להסתפק בלהוריד חצי מהשעות נראה לי שזו הדרך הנכונה. כמובן הכל שלא מתוך היכרות אלא מתוך קריאת הדברים כפי שהצגת אותם.

במקביל, אכן תנסי לנתב את השעות שהיא נשארת לעבוד בצורה הנכונה, כלומר אולי שהיא תעשה רק על המחשב והעובד/ת הנוסף/ת יהיו על הדברים שהיא לא מסוגלת וכדומה.

חשוב לדעת שבסופו של דבר זו מצוה גדולה מאוד לסייע לה להשתלב עד כמה שניתן, ולספק לה את המעון הזה וכו'.

בהצלחה רבה.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. אני יודעת. זו מצווה ענקית. בזכות זה היא בנתה לעצמה חיים. היא יכלה לעזוב את בית הוריה ויש לה גם גאוה על זה שעובדת במקום מסודר. לכן כל הזמן לא אמרתי כלום (היא כבר עובדת בספריות כ 5 חודשים) . חבל לי להפסיד את המצווה בשביל שטויות כמו לעלות ולרדת ל 2 הספריות. אנסה לשרוד הלאה ורק אם לא אוכל באמת אוריד לה מהשעות. אני מאד מאד מודה לכבוד הרב שהצביע לי על מה שחשוב בחיים ומה שפחות חשוב.

  2. אני לא רוצה להעליב אף בן אדם בעולם חס וחלילה.
    מאד קשה לי אבל אם אני מקבלת חיזוקים כאלה אני מבינה מה נכון ומה התפקיד שלי כאן.
    אם אקצץ לה בשעות בהכרח שהיא תיעלב ולכן בשלב ראשון לא אעשה זאת. אני פשוט עכשיו מבינה שאני לא מסוגלת לפגוע בה. רק אם באמת אראה שאין לי אפשרות אחרת .לשמור על כבוד של אדם זה מאד חשוב בעיני.

  3. בלי להכיר מקרוב כמובן אבל סתם נקודה למחשבה אולי אפשר בלי להוריד מהשעות לתת לה רק את העבודה במחשב ולאחרות את שאר הדברים ככל שזה מתאפשר מבחינת העבודה

  4. לצערי לקחתי אותה לדברים אחרים לגמרי כמו סידור ספרים. יוצא לה מעט מאד לעבוד על המחשב כי אין צורך.

    רציתי להוסיף ולשאול: הרי לא מדובר בעבק פרטי שלי אלא בגוף ציבורי. אולי אני עוברת על גזל אם אני מעסיקה מישהי שביודעין לא עושה כמעט כלום במקום להעסיק מישהי שכן תעשה.

    האם הרב לא חושב שלפחות כדאי להוריד לה מהשעות כדי להעסיק מישהי שתעבוד? לא אפטר אותה אך כן אוריד ממכסת השעות המאד גדולה שלה .
    מאד קשה לי עם זה שהיא כמעט לא עושה כלום כשיש כל כך הרבה מה לעשות.
    מה דעת הרב?

  5. כבר כתבתי שלדעתי יותר הגיוני להוריד שעות, היא לא תנזק בכך מאוד, אבל אני לא יכול להכריע אני לא מכיר מקרוב. זה יהיה יותר מאוזן מבחינת האוניברסיטה, ומבחינתך. ומה שאת אומרת כבר לקחתי וכו', יש אפשרות לעשות שינויים בסדרי העבודה ולהתייעל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל