לתרומות לחץ כאן

תקלה שהופיעה ברכב מושאל

שאלה:

חבר בעבודה ביקש ממני להחזיר את הרכב שלו אליו הביתה (אנחנו גרים ברחובות סמוכים) והסכמתי אחרי שקיבלתי את הסכמתו להשתמש ברכב לצורך קניות שעלי לעשות עבורי "בסופר מרקט" בסמוך למקום העבודה.
נסעתי לסופר, חניתי בחניון מוסדר, ולאחר שעשיתי קניות עבורי נסעתי אלי הביתה ופרקתי את הקניות ולאחר מכן החזרתי את האוטו אליו לבית.
תוך כדי נסיעה הרגשתי שמשהו לא בסדר ודיווחתי לחבר.
לאחר יום החבר אמר שגם הוא מרגיש שמשהו לא בסדר באוטו ולכן לקח את האוטו לבדיקה במוסך. שם בדקו וראו שיש בעיה בכבל של מעצור היד (האנדברקס) טיפול שכרוך בהוצאה כספית.
אציין שהתופעה לא הייתה לפני שאני נהגתי על הרכב אבל לא נהגתי בצורה חריגה.
אולי משכתי את מעצור היד מעט בחוזקה מתוך הרגל ברכב הפרטי שלי.
מה הדין האם התיקון באחריותי? האם עלי לשאת בעלות הטיפול?

תשובה:

שלום וברכה,

השאלה שהיא לצורך המשאיל אין לשואל חיובי שאלה ולכן אינו חייב באונסים. אם הקלקול נעשה על ידי שימוש סביר אין חיוב לשלם כדין מתה מחמת מלאכה שפטור השואל. אם מסתפק אם נעשה מחמת מלאכה או שמא התרשל בשימוש, נחלקו הפוסקים האם חייב לשלם, ולכן לא ניתן לחייב את השואל לשלם, וראוי להתפשר ולהשתתף מעט בתשלום.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע סימן שמ סעיף ג לגבי בהמה שהתייגעה בדרך והתחממה ומתה שכתב הרמ"א שחייב לשלם. והש"ך הביא שהב"י חולק על זה. והקצות הביא את המחלוקת של הנמו"י בכל שומר שאינו יודע אם נחשב לאיני יודע אם נתחייבתי או איני יודע אם פרעתיך. וראה הנתיבות שם שנטה לחייב. והביא טעם נוסף שאם היה מדקדק היה יודע. ומידי פלוגתא לא יצאנו ולכן לא ניתן לחייב. אך אמנם כיון שהנהג טוען שמא לא נהג כראוי לכן ראוי להתפשר וישתתף מעט.   

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל