לתרומות לחץ כאן

צירוף מחלל שבת למנין

שאלה:

האם אני כיהודי מתאים למנין למרות שאינני שומר שבת .

תשובה:

שלום וברכה

כאב לי לקרוא את השאלה, כיצד יהודי שיודע מה זה מנין ומבין שיש תורה ומצוות מסכים להכריז על עצמו שהוא מחלל שבת בפרהסיה?! הרי המחלל שבת בפרהסיה דינו כמומר רחמנא ליצלן! להלכה בשעת הדחק גדול כשיש חשש שיעלב ניתן לצרף לקדיש ולקריאת התורה, אבל לא כדי שזה יחשב תפילה בציבור, וגם אין לתת לו עצמו לומר את הקדיש לבד.

הניסוח שנתת לכותרת היה שגוי לגמרי, השאלה אינה מי הוא יהודי, כי כל אדם שנולד יהודי הוא יהודי כמו כל יהודי אחר, אלא שהוא אינו מקיים את חובתו, וחבל… לכן שיניתי לך את הכותרת. מומר זו הגדרה הלכתית ואין הכוונה שאכן ניתן להמיר דת, כמו במובן המודרני של המילה.

מקורות:

מעיקר הדין אין לצרף אדם המחלל שבת בפרהסיא למנין, ואין לעלותו לתורה וכל שכן שאינו יכול לקרוא בתורה.

במקום דחק גדול, או כשיש חשש איבה, יש מקום להקל לצרף אדם כזה למנין, וכן לעלותו לתורה  על ידי שיעשו “הוספה” לאחר קריאת שבעה קרואים, אבל אין ליתן לו לקרוא בתורה ולהוציא את הרבים ידי חובתם. [אולם ילד שעורכים לו בר מצוה בבית הכנסת באופן שלא מגיעים לבית הכנסת בחילול שבת יש להקל שיקרא בתורה, ואולי המאור שבה יחזירו למוטב].

ויש לקרב ביד רכה את הרוצים להצטרף לקדושת ישראל, ולא לרחקם בזרוע, והתורה העידה שכל דרכיה דרכי נעם.

ראה בענין זה שו”ת רבבות אפרים (ח”ז סי’ תב) תשובת מרן הגרש”ז, ומבקשי תורה (סיון תשנה סי’ קסג) מכתב מהגרש,ז שאם אפשר להתפלל במקום שיש מנין של אנשים כשרים עדיף, ובשו”ת אג”מ (או”ח ח”א סי’ כג) כתב שאם אין מנין רק עם אותו מחלל שבת אין זה נחשב לתפילה בציבור, אך יכולים לומר קדיש וקדושה, ועי’ ילקוט יוסף או”ח סי’ נה סעיף יא, וסי’ קלה סעיף לו, ושו”ת אור לציון ח”ב פ”ט ס”ה שגם הקילו בשעת הדחק לעלותו לאחר שבעה קרואים, אולם לגבי אמירת קדיש ראה שם בילקוט יוסף שאין ליתן לו לומר קדיש לבד אלא עם עוד אדם כשר, ועי’ שו”ת אור לציון ח”ב פ”ה ס”ה שאם אומר קדיש לבד אין לענות אחריו אמן,

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כבוד הרב עשינו עכשיו מניין והמניין הזה לא שומר שבת אני יודע שאסור לעשות חזרת השץ אז רק אמרנו תפילת שמונה עשרה בקול עם קדושת ״נעריצך״ ומתי שהיה קטע של קדיש שהציבור אומר הם אמרו. הקדיש שהם אמרו זה אחרי פתיחת אליהו הנביא שזה קדיש על ישראל והקדיש יהא שלמא רבא שלפני עלינו לשבח. לא היה מניין ששומר שבת כי זה שבעה בבית של דודה שלי אז התפללנו ככה. כוונתי שלגבי הקדיש אז זה בן דוד שלי אמר על אמא שלו אבא שלי על אחותו ובעלה של דודה שלי אמר עליה. השליח ציבור שומר שבת

    האם זה בסדר מה שעשינו כי אני יודע שמרן הרב יצחק יוסף אמר שאפשר לצרף ילד שיגיד קדיש על אמא שלו?
    אודה לתשובה מפורטת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל