לתרומות לחץ כאן

היסח הדעת בשתייה לסירוגין במשרד

שאלה:

רציתי לשאול לגבי ברכת שהכל על מים וכן על "בורא נפשות".
האם בברכת "שהכל" הראשונה שלי בבוקר על כוס מים אני פותרת את כל הפעמים בהם אשתה מים לאורך היום?
האם כשאני מברכת "בורא נפשות" על מאכל / משקה מסוים (ולא על מים) האם גם ה"שהכל" על המים יצא? ואם כן , צריך לברך שנית "שהכל" על הפעם הבאה שאשתה?
אני עובדת במשרד, האם גם במשרד ההלכה היא אותו דבר?
בתודה רבה מראש. יישר כח

תשובה:

שלום וברכה

באופן כללי מצד הברכה הראשונה, ככל שאת מתכוונת לשתות עוד ולא מסיחה דעת ולא משנה מקומך, הברכה חלה גם על ההמשך, אם תברכי ברכה אחרונה, זה יוצר הפסק לרוב הדעות, למעט דעתו של הגר"ע יוסף זצ"ל שסבר שכיון שדעתך לשתות עוד זה לא מפסיק. כיון שכך, יוצא שאם שתית נניח ב10:00 בבוקר, וב11:00 את רוצה לשתות עוד, הפסדת את הברכה אחרונה על השתייה הראשונה, כי כבר עבר שיעור עיכול [שבשתייה הוא כחצי שעה]! ולכן לא טוב לעשות כך. שותים ומברכים ברכה אחרונה. רוצים אחר כך לשתות עוד, שוב מברכים ברכה ראשו8נה ואחרונה. כך לא נכנסים לספקות על ברכה אחרונה וגם לא לספקות על היסח הדעת, הרי את עסוקה בדברים אחרים ובכלל שוכחת מענין השתייה זה קצת נראה כן כהיסח הדעת, כך אנחנו רגילים להורות כאן בענין זה. 

מקורות:

ראי כאן בהרחבה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לשיטת הגר"ח נאה, השיעור הוא 86 סמ"ק בשתי לגימות רצופות, זה בערך חצי כוס חד פעמית, כדאי להקפיד על כך, כיון שיש סוברים שאם שתה כמות זו בתוך 4 דקות, אף שהיה בלגימות קטנות גם חייבים ברכה אחרונה, ואף שאין הלכה כן, מכל מקום זה כבר קצת נכנס לספק ברכות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל