לתרומות לחץ כאן

לשון הרע כדי לפרוק את הלב

שאלה:

יש לי חבר שהוריו גרושים ואביו החורג מציק לו הרבה- האם אפשר להקשיב לו כשהוא מספר לי מה עובר עליו, וזה כולל את היחס הרע של אביו אליו?

(זה קורה הרבה, הוא אוהב לפרוק בפני את קשייו אבל אני לא האדם היחיד שהוא מספר לו. )

תשובה:

שלום וברכה

בספר התורה המשמחת הובא בשם הגרש"ז אויערבך שכאשר זה נעשה כדי לפרוק את הצער בין איש לאשתו וכדומה, מותר ואין בזה איסור לשון הרע, וכך גם במקרה שלך, כאשר זה באמת נעשה כדי לפרוק את הכאב ולתועלת. אבל נראה שצריך להקפיד באמת שיהיה לתועלת ולא סתם לרכל כדרך בני אדם, וכמובן לא לספר הלאה לאף אחד.

מקורות:

בספר חשוקי חמד (מר' יצחק זילברשטיין שליט"א) ע"ז לט. כתב: מטי משמיה [הביאו בשם] דהחזון איש דיש מקרים שיכול לומר לה"ר לאשתו משום שאשתו כגופו כאשר אין כוונתו להרבות שנאה אלא לפרוק את אשר לבו כאשר ברור לו שאשתו לא תספר את הלה"ר לאחרים. ויעוין גם בח"ח הלכות לשון הרע כלל י מקור מים חיים ס"ק יד.

אמנם בספר חפץ חיים – הלכות אסורי לשון הרע – כלל ח

דַּע, דְּאֵין שׁוּם חִלּוּק בְּאִסּוּר הַסִּפּוּר, בֵּין אִם הוּא מְסַפֵּר לַאֲנָשִׁים אֲחֵרִים, קְרוֹבָיו אוֹ רְחוֹקָיו אוֹ לְאִשְׁתּוֹ, אִם לֹא שֶׁהוּא דָּבָר, שֶׁצָּרִיךְ לְהוֹדִיעָהּ מִפְּנֵי הַתּוֹעֶלֶת, שֶׁתִּהְיֶה מִזֶּה עַל לְהַבָּא, כְּגוֹן, שֶׁהִיא מַקֶּפֶת לַאֲנָשִׁים רָעִים, שֶׁיִּהְיֶה קָשֶׁה אַחַר כָּךְ לְהוֹצִיא מֵהֶם, עַל כֵּן הוּא מְסַפֵּר לָּהּ אֶת טִבְעָם הָרַע וּמַזְהִירָהּ, שֶׁלֹּא לְהַקִּיף לָהֶם.

הרי שההיתר הוא רק לתועלת, אלא שפורקן צער כנראה הוא גם תועלת.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. יעוין בכלל י' שעל המקור החיים בסעיף יד' ישנו הגה"ה * שכתב שם ש"אפשר" דמכלל תועלת נחשב גם אם כוונתו בסיפורו להפג את דאגתו מלבו וכו' עי"ש,-ומשמע שם שכך נטה דעתו,אלא שכתב כן רק בדרך אפשר בלבד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל