לתרומות לחץ כאן

בישול גויים בביצים

שאלה:

שלום כבוד הרב
אני עובדת בבית מלון כשר ובחדר אוכל של העובדים בבוקר יש לפעמים מישהו שמכין חביתות במקום, אם הוא לא יהודי/ה האם מותר לי לאכול מזה?
תודה מראש!

תשובה:

בודאי שאסור, אבל לא הבנתי איך יש שם הכשר? זה אוסר גם את הכלי שהוא משתמש בו. יש לעורר את המשגיח על הבעיה הזו.

מקורות:

בשולחן ערוך סי’ קי”ג סי”ד נפסק שביצה אסורה בבישולי נכרים מפני שראויה לאכילה רק על ידי דחק גדול כמו שכתב הט”ז שם, והיינו כדעת אביי בעבודה זרה לח,ב. ומה שהגויים שותים את זה בתוך משקאות שלהם אין זה הופך להיות נאכל חי, כיון שאצל כל הישראלים שם זה עדיין נחשב בישול ואינו נאכל חי ולכן זה אסור עד שיהיו רגילים גם היהודים לשתות ביצה חיה, ומה שדרך לשתותו רק בתערובת אין זה נפק”מ לענין זה, כמו זנגוויל שכתב המ”ב סי’ ר”ג ס”ק י”א שכיון שנאכל חי בתערובת צוקר נחשב שנאכל חי.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. שוב שלום כבוד הרב
    אני רק יודעת ורואה כי עבדתי בבתי מלון בעבר(כולם כשרים) בנינו היהודים יש הרבה עובדים לא יהודים כמו ערבים, רוסים וכו…
    אם הבית מלון כשר באמת אסור? אוקי הבנתי
    מה קורה עם האוכל שמוגש בחדר אוכל של העובדים?
    אם זה אוכל שהוכן בחדר אוכל של האורחים ששמה השפים יהודים?

    תודה רבה

  2. בישול נכרי אסור, מה בנודע לשאר בעיות כשרות אפשריות אינני יכול להשיב, הרי אינני יודע מי מפקח ומה הוא עושה… איך אוכל לנחש…

  3. אוקי ,אני מעדכנת שהביצים בארוחת הבוקר שמוגשות במלון בחדר האוכל של העובדים זה ביצים שהגיעו מהחדר אוכל של האורחים שאותו מבשלים יהודים אז נראה לי זה בסדר…

  4. שלום. הייתי במלון ושם סומכים רק על הרמ'א והיהודי מדליק את האש והגויים מבשלים ומטגנים ביצה חביתה האם אין בעיה לספרדי לאכול מאותו המחבת אם יהודי יטגן לו ביצה בגלל שזה בלוע באיסור לספרדי וזה בן יומו

  5. שלום רב.

    אף שלמעשה מחמירים להגעיל כלים שבישלו בהם נכרים, במקרה שלך שהבישול נעשה באופן המותר לדעת הרמ"א, גם בני ספרד לא נוהגים להגעיל כלים. כך המנהג המקובל, וראה בשו"ת יביע אומר חלק ט' סימן ו' שבמקומות ציבוריים התיר לבני ספרד אף לאכול מבישולי נכרים כגון אלו, וכל שכן הכלים שכל חיוב ההגעלה בכלים שבישל בהם הנכרי נתון במחלוקת כפי שהביא השולחן ערוך סי' קי"ג סעיף ט"ז.

  6. שלום, לא כ"כ הבנתי, מדוע מתייחסים לחביתה בתור בישולי גויים? ביצה קשה זה מובן, אבל חביתה הרי מטגנים בשמן ממש מועט כדי שלא תידבק למחבת, ולכאו' זה נחשב צלייה או אפייה שגם לשו"ע מותרת אם עשה ישראל פעולה אחת כלשהי בלבד. תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל