לתרומות לחץ כאן

ברכה על תרופה ממותקת / סירופ

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

שנינו במסכת ברכות דף לח עמוד א וז"ל:

אֲמַר לֵיהּ אַבָּיֵי: וְאַתְּ לָא תִּסְבְּרָא? וְהָא תְּנַן: כׇּל הָאוֹכָלִין אוֹכֵל אָדָם לִרְפוּאָה בְּשַׁבָּת, וְכׇל הַמַּשְׁקִין שׁוֹתֶה. אֶלָּא מָה אִית לָךְ לְמֵימַר — גַּבְרָא לַאֲכִילָה קָא מְכַוֵּין, הָכִי נָמֵי גַּבְרָא לַאֲכִילָה קָא מְכַוֵּין.

לִישָּׁנָא אַחֲרִינָא: אֶלָּא מָה אִית לָךְ לְמֵימַר — גַּבְרָא לַאֲכִילָה קָא מְכַוֵּין, וּרְפוּאָה מִמֵּילָא קָא הָוְיָא? הָכִי נָמֵי לַאֲכִילָה קָא מְכַוֵּין, וּרְפוּאָה מִמֵּילָא קָא הָוְיָא.

וּצְרִיכָא דְּרַב וּשְׁמוּאֵל. דְּאִי מֵהַאי, הֲוָה אָמֵינָא לַאֲכִילָה קָא מְכַוֵּין וּרְפוּאָה מִמֵּילָא קָא הָוְיָא, אֲבָל הָכָא, כֵּיוָן דִּלְכַתְּחִילָּה לִרְפוּאָה קָא מְכַוֵּין — לָא לְבָרֵיךְ עִלָּוֵיהּ כְּלָל. קָא מַשְׁמַע לַן כֵּיוָן דְּאִית לֵיהּ הֲנָאָה מִינֵּיהּ בָּעֵי בָּרוֹכֵי.

ולפי זה מן הגמרא יוצא אם יהיה תרופה דאית ליה הנאה מיניה בעי ברוכי דהיינו יברך עליו. בין אם הוא דבר נוזלי או דבר מאכלי, אבל על זה אנו שואלים במה ייחשב איזו שהוא תרופה שבימינו בהגדרה זאת? רק משהו שממש כאוכל או אף אם לאדם תרופה כל שהוא טעים מאוד? ( ובודאי מדובר שיש כמות שמברכים עליו)

תודה

תשובה:

כל תרופה שיש בה טעם מתוק, סוכריות נגד צרבת או להקלה בכאבי גרון, סירופים ממותקים בטעמי פירות וכדומה, יש לברך עליהם.

מקורות:

ראה אשרי האיש ח"א סי' לו סעי' סח בשם הגרי"ש אלישיב, ובס' חזון עובדיה ברכות עמ' קנט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל