לתרומות לחץ כאן

צוואה שנכתבה על ידי האמא

שאלה:

אני שולח שוב את השאלה לאחר תיקון טעיות כתיב.
בס״ד
שלום וברכה !
נשאלתי הלכה למעשה בצוואה שנכתבה על ידי האמא שנכתבה בדעת צלולה וברורה שנפטרה אחרי האב וכתבה בצוואה לפני 5 חודשים כי את כל רכושם בין קרקעות בין מיטלטלין יחולק בשווה בין כל הילדים שני בנים האחד הבכור, ושלושה בנות
והבכור מערער על צוואה ואומר שצוואה זו נגד התורה שהרי בנות אין יורשות התורה ועוד שחתומות על הצוואה שתי נשים (כשרות) ונשים פסולת לעדות .
האם יש בטענותיו ממש ומה הדין והלכה למעשה .
נא לציין מקורות.

תשובה:

שלום וברכה,

צריך לבדוק את הצוואה אם נכתבה בצורה הלכתית. אם כתוב בצוואה שהיא מורישה אחרי מותה את נכסיה לכל ילדיה, הצוואה בטילה כיון שאין אדם יכול להתנות את ירושתו. כדי שהצוואה תחול צריך שתהיה הקנאה מחיים. 

בנוסף, אם הנכסים היו רשומים על שם האבא ועל שם האמא, חצי שייך לאבא והצוואה לא מועילה על חלק האב – גם אם הצוואה נכתבה בצורה הלכתית – כיון שהאשה לא יורשת את בעלה.

אם הצוואה הלכתית והאמא חתמה על הצוואה הצוואה קיימת, למרות שהחתימו שני נשים על הצוואה, החתימה של הנשים לא מגרעת, כיון ששטר מתנה לא צריך עדים והחתימה שלה עושה את הקניין, וחתימת העדים הוא רק להעיד שהיא חתמה ולא אדם אחר, ודבר זה ניתן לבדוק בצורה אחרת.

בהצלחה.

מקורות:

אין אדם יכול להתנות על ירושתו לאחר מיתה משום שאין אדם מתנה על מה שכתוב בתורה – שו"ע סימן רפא.

אם נותן מחיים מתנתו קיימת ולכן בצוואות של בתי הדין עושים הקנאה מחיים.

אין האשה יורשת את בעלה אלא יש לה זכות של מדור ומזונות מנכסיו על למותו ולכן לא תועיל צוואה על חלקו של הבעל.

יש עוד מה לדון בנושא אם יש נכסים שמושלשים בידי אחר שאז יחול דין של מצווה לקיים דברי המת. ולפי שיטת המרחשת יש לסמוך בדיעבד על צוואה שנכתבה שלא כהלכה מדינא דמלכותא, ומצרפים שיטה זו אם יש טעמים נוספים. ולכן יש לרדת לעומקן של דברים. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל