לתרומות לחץ כאן

ברכת המזון כשאכל פחות מכזית עם עוד מאכלים

שאלה:

אם אוכלים פחות מכשיעור המוציא ביחד עם עוד מאכלים כמו סלטים וכדומה האם הם מצטרפים לברהמ"ז?

תשובה:

על פחות מכזית אין ברכת המזון, הבעיה שגם לא ברור שאכילה מועטת כזו פוטרת את שאר המאכלים מברכה ראשונה, לכן אין להכנס לספק זה ויש לאכול כזית שלם.

מקורות:

במשנה ברורה סימן קעז ס"ק ג, לענין הדין שהפת פוטרת שאר מאכלים מברכה ראשונה, כתב כך:

"אם אינו חפץ לאכול פת אלא אוכל מעט פת כדי לפוטרם כתבו האחרונים דיש להסתפק אם יכול לפוטרם דלא שייך לומר שהם נטפלים להפת כיון שלא היה חפץ באכילתו וכ"ש כשאכל רק פחות מכזית או אולי כיון דדרך העולם לקבוע סעודה על הפת ברכת הפת פוטרתן בכל גווני וע"כ כתבו דבאופן זה טוב יותר שיברך על השארי דברים הברכה הראויה לכל אחת ולא יאכל פת כלל אם לא בשבת ויו"ט דאז מצוה לאכול כזית פת חשוב הוא ונעשו הכל טפלים לו". 

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. ברור שמלכתחילה הייתי עושה זאת אלא שמבחינה בריאותית אני מוגבל מאוד בכמות הפחמימות שאני יכול לאכול כך שאם אוכל כזית המוציא אאלץ להמתין כשעתיים לשאר האוכל. עדיין לא ברור לי מה לעשות בשבתות וחגים חוששני ששם אני מגזים בגדול עם היין של קידוש ולחמנייה ללחם משנה לבדם כנראה כבר מתקרבים לגבול או עוברים אותו. לא הצלחתי לברר. אך לפחות בימות החול יש לי יותר שליטה אך כאמור כנראה שלא תהיה לי ברירה אחרת ואצטרך אכן להמתין כשעתיים ביניהם

  2. אינני יודע האם אתה מודע לכמות הנחשבת כזית. חצי פרוסת לחם פרוס זה כבר כזית. בערך גודל של קופסת גפרורים זה כזית. מדובר בכשלוש נגיסות של לחם. את הקידוש אפשר לשמוע מאחר. אגב כמות היין שצריך לשתות מהקידוש לישטת הגר"ח נאה, היא 45 סמ"ק, רבע כוס חד פעמית.

  3. שו"ת יביע אומר (חלק י' סימן י"ז)
    ספר הלכה ברורה חלק ט' (באוצרות יוסף סימן ג')

    ראה שני המקורות הנ"ל, שם מוכח שלדעת הגר"ע ולדעת בנו בכל ההלכה ברורה – יש לברך על שאר המאכלים אם אכל פחות מכזית פת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל