לתרומות לחץ כאן

לא להקדים תפילתו לתפילת ציבור

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

מה שמדובר בתלמוד ברכות והובא בהלכה שאין לאדם להקדים תפילתו לתפילת ציבור, רצינו לברר במקרה של אדם המתפלל בבוקר מפני לחץ להגיע לעבודה בזמן וכו' במנין קצת מהר.

ואם לא התחיל פסוקי דזמרה קודם מהם ולהיות במקום "אשרי יושבי ביתך וכו' " כאשר הם מתחילים במזמור חנוכת הבית לדוד (נוסח אשכנזי), הרי שלא יסיים אתם או לא יסיים מספיק מהר עד שיהיה כבר אחרי האמצע של שמע, ואז יתחיל תפילה שמנה עשרה מאוחר, האם עושה בסדר או לא? או כל המושג מדובר במה שחז"ל קוראים "תפילה" דהיינו תפילת שמנה עשרה שאז לא יתחיל זאת קודם ציבור אבל שאר חלקי התפילה לעת לן בה?

תודה

תשובה:

הכוונה כמובן לתפילת שמונה עשרה, פסוקי דזמרה יכול להתחיל קודם.

יתרה מכך מכיון שהוא זאת בכדי שיוכל להתפלל עם הציבור תפילת שמונה עשרה, א"כ אדרבה יש בזה עדיפות דזה גופא מה שאמרו חז"ל שיש להתחיל שמונה עשרה עם הציבור.

ברכה והצלחה ידיד רבינו יוסף שליט"א.

מקורות:

בית יוסף אורח חיים סימן צ: י ואמר רב נחמן אסור לו לאדם שיקדים תפילתו לתפילת ציבור ובציבור שנו. בפרק תפלת השחר (ברכות כח:) וכתב ה"ר יונה (יט. ד"ה ובציבור) כלומר כשעומד בבית הכנסת אין לו להקדים ולהתפלל אלא ימתין כדי שיתפלל עם הציבור שתפילת הרבים היא רצויה יותר לפני המקום אלא אם רואה שהשעה עוברת ואין הציבור מתפללין מתפלל הוא בפני עצמו ע"כ. וגם הכל בו (סי' יא) כתב דכדי להתפלל תפילה בעונתה שרי ורבינו כתב בסימן תר"ך (שכה.) שהרא"ש כשהיה רואה שהיו מתאחרין ביום הכפורים היה מתפלל מוסף יחיד כדי להתפלל בזמנה ואף על פי שאין בדבריו הכרע אם היה מתפלל בציבור או שלא בציבור נלמוד מדברי ה"ר יונה דאפילו בציבור שרי:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל