לתרומות לחץ כאן

סמכות ועד הבית להתפשר?

שאלה:

שלום לכבוד הרב. חניה משותפת בבית משותף, החליטו הדיירים לחלק בניהם את החניה על פי הגורל, אחד מהדיירים יש לו שני בתים סמוכים זה לזה, והוא מתעקש שיקבל שתי חניות סמוכות זה לזה, ואם לא הוא רוצה ללכת למשפט אזרחי. וכמובן זה יכול לתקוע את כל ההגרלה והחלוקה של החניות לתקופה גדולה מאוד, ובינתיים הדיירים סובלים סבל רב מהרכבים הזרים שנכנסים לחניה שלהם. "ועד בית" תפס יוזמה והגיע לפשרה עם אותו הדייר שיש לו שני בתים, וקבל שתי חניות זה לצד זה, כוונתו של ועד הבית הייתה לחסוך את כל הסבל והטרחה שיכולה להיות מהגשת תביעה של הדייר לבית המשפט האזרחי. ויש לציין שזה נעשה לטובת הכלל. שאלתי לכבוד הרב. האם יש לו "לוועד הבית" את הסמכות לקבוע לאור המצב שנוצר ולהגיע לפשרה עם אותו דייר. תודה לכבוד הרב, תזכו למצוות, וישר כח.

תשובה:

שלום וברכה,

יש סמכות לוועד הבית להתפשר עם אחד השכנים ולוותר לו כדי להשקיט מריבות. ולכן אם אין התנגדות רחבה מצד השכנים לוויתור של הועד הבית – הפשרה קיימת.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע סימן יב סעיף ג: "מותר לב"ד לוותר בממון היתומים חוץ מן הדין, כדי להשקיטם ממריבות". וראה בפת"ש שם שה"ה אפוטרופוס. ומבואר עוד בשו"ע סימן קי סעיף יא: "ויש כח ביד בית דין לפשר מחמת יתומים, אם נראה שטוב להם". מבואר שאדם שמנהל את ממון היתומים מותר לו לוותר ולהתפשר כדי להשקיט ממריבות. ולכן גם וועד הבית מותר לו להתפשר כדי למנוע מריבות, ולכן פשרתם קיימת. אבל אם יש התנגדות מצד השכנים אין סמכות לוועד הבית להחליט נגד דעתם, כיון שהם השליחים של השכנים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל