לתרומות לחץ כאן

להסתיר שאתה אורטודוקסי כדי לקרב?

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

ידיד צורבא מרבנן שעובדי בתחום הקרוב רחוקים ממש, ובעבודתו האירגון משהוא עובד מביאים אנשים לארץ ישראל להכיר בה ובכוונה להשפיע להם יהדות ושיתחזקו ויהיו דתיים אורטדוקס – כפי הלכה ומי יתן יגיעו למדרגה יותר.

אולם שכשעושים אירועים לקבץ אנשים מעוניינים בישראל ויהדות לא מגדישים שזה אירגון או אירוע במטרה קירוב רחוקים ואורטודוקס אלא אומרים שזה אירוע לשם יהדות להשפיע רוחניות.

ובאים אנשים חילוניים וגם רפורמי קונסבאדורים ריקוטרוסיוניסטים וכל מיני הגדרה מוזרת שכנגד תורת משה ורוצים להפוך אותם לדתיים.

אבל הנקודה שאינם אומרים שהם אורטודוקס, ולובשים חולצה כחולה וכו' לא להיראות יותר מידי דתי, ואם שאלתי אם ישאלו לך האם אתה אורטודוקס מה תאמר להם? ואמר לי שאינו אומר שכן אלא שהוא יהודי ויהדות כוללת כולם ואמר שישאל בחזרה האם בהר סיני היה הפרדה בין רפורמים אורטודוקס וכו'? כדי להסיר מלבם יותר מדי שאלות בזה.

מ"מ נותן להם תחושה שהוא לא במחנה שלנו כיון שאינו אמר כן ואינו אמר שכתות אלו רפורמי וכו' שקר וכזב, שבמסכת ע"ז כתוב שיש לשחק בע"ז ולתת שם גנאי ולהסתיר מי הוא כאילו לא מתגאה שה' הבדיל אותנו מן הטעים.

האם דבר כזה בסדר לומר, האם בסדר לעבוד האירגון כזה?

אשמח לקבל תשובה

תשובה:

אם התכנים שהם מלמדים טובים, יתכן שזו שיטה נכונה וטובה. צריך להיות חכם ולדעת לא לגרום חשש ופחד בקרב השומעים. מאידך ברור שלא צריך כלל וכלל להתבייש ביהדות, אפשר לומר הכל בבירור ובגאווה, אבל אין צורך להעליב ולפגוע או להראות מידי מפחיד, אם זה מרחיק אנשים. הכל תלוי לפי הענין ולפי הציבור, וכל ארגון לפי הרבנים שלו שהוא שואל את דעתם.

 

אני רק יכול לומר לך סיפור ששמעתי לפני שנים רבות מהרב מרדכי נויגרשל מגדולי המרצים בארץ, שהוא נראה מודרני יחסית, ללא זקן וכו', והיתה לו נסיעה עם קבוצה חילונית למסע קירוב בחו"ל, יחד עם הרב עזריאל טאובר זצ"ל והטיסה היתה במוצאי שבת. הרב טאובר הגיע בזקן עבות פיאות מסולסלות וכמובן שטריימל אדיר מימדים, והרב נויגרשל חשב שתיכף כולם יברחו ממנו ויבואו אליו, כזה מפחיד היה נראה. אבל המציאות היתה הפוכה! הם דוקא ניגשו והתחברו לרב טאובר שזיהו בו את היהודי האוטנטי, השורשי האמיתי… לפעמים אנחנו מנסים להראות לא מפחיד, אבל אותם דוקא זה משעמם, הם רוצים יהודי שורשי…

 

מעניין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל