לתרומות לחץ כאן

פאות בזמנינו – יש חשש עבודה זרה?

שאלה:

שלום כבוד הרב, יש לי 2 שאלות בנושא פאות:
1. מאחר ועלה עניין הספק ע"ז שיש בשיער הפאות רציתי לשאול: יש לי 2 פאות, שאת האחת רכשתי לפני זמן רב (מעסק שסגר את שעריו) – כך שאיני יכולה לברר את המקור. את הפאה השניה קניתי מעסק שקונה את השיער רק ברוסיה וברזיל. מה הדין של שתי הפאות (מדובר בפאות קאסטם)?
2. מה הגדר המדויק לפאה צנועה, כרגע אני יודעת שהן ארוכות מדי ואני רוצה בל"נ לקצרן. השאלה אם רק לקצר אותן זה מספיק וכמה צריך לקצר?
תודה רבה!!

תשובה:

אינני בקי די הצורך בפרטי ענין זה, קיבלתי מאנשים שעבדו והוציאו דוחו"ת לגבי רוב השיער בעולם וכו' והתהליך, והדוחו"ת הללו הפוכים לחלוטין זה מזה ואינני יכול לקבוע עם מי האמת… פירסמתי את שניהם כאן באתר והבוחר יבחר. הסברא נותנת שאין כל מקום לחשש משתי סיבות: ראשית על עצם ההנחה שהשיער הבא מהודו הוא בחשש עבודה זרה כידוע פקפקו בזמנו והדבר נתון במחלוקת, לא ברור מה כוונתם בהסרת השיער, האם לקרבן או כדי לגרום לעצמם הכנעה. שנית, הסברא שלי אומרת שפיאות יקרות כמו פיאות קאסטם השיער שלהם יותר איכותי, ולכן גם אם נניח שרוב השיער בעולם בא מהמזרח [מה שתמוה בעיני] רוב השיער האיכותי של הפיאות היקרות אינו משם, ולכן כשאנחנו דנים על פיאה יקרה ניתן לסמוך על הרוב לומר שהשיער כשר.

לכן, לכתחילה יש לקנות פיאה שיודעים את מקורה, אבל כשכבר יש לך פיאות אלו מותר ללובשן.

לגבי אורך הפיאה אינני בקי ואני גם סבור שזה לא מתפקידי להעמיק בזה, תפני למורה בבית יעקב ותשאלי אותה, הן בדרך כלל בקיאות בדרישות הצניעות ותקנוני הועדות בענין זה

יום טוב.

הצטרף לדיון

36 תגובות

  1. נושא זה נחקר כבר למעלה משנה.
    ראב"ד העדה החרדית, הגר"מ שטרנבוך שליט"א.- מינה תחתיו ת"ח מובהקים לחקור את הנושא ומה שעלה בידו לדאבוננו, רוב השיער אכן מגיע מהודו- בידינו הוכחות וראיות רבות. והשיער אכן עבודה זרה ממש. וכל עניין "הכשר חניכי הישיבות"- הוא תרמית אחת גדולה וראיות רבות לדבר ואפרט בקצרה:
    למעוניינים לקרוא בהרחבה – ניתן לקרוא את הספר "הישכם אוהבים" עכשיו הוא יוצא במהדורה שניה לאחר חקר ארוך ויסודי.
    ההכשר על הפאות כיום- הוא היחיד. היו עוד גופים שניסו וראו שזה בלתי אפשרי.
    יש לו רק משגיח אחד- שאמור להשגיח על עשרות מפעלים. בכל רחבי העולם.

    הגרי"ש אלישיב בזמנו פסק יחד עם הרב יצחק זילברשטיין ורבנים גדולים נוספים שההשגחה חייבת להיות משעת הגזיזה, מכיוון שתהליך הפאה מאוד ארוך ומורכב (ליצר פאה אחת דרוש שיער מ4-5 נשים)
    גזיזת השיער, ותפירתו לרשת- שנעשה ע"י סיניות בביתן (ההקלטות הסוחרים נמצאים בביתו של הגר"מ שטרנבוך: סוחרים רבים ספרו שבתפירת השיער לרשת הסינים גונבים הרבה פעמים שיער, וגם אם חסר שיער הם משלימים אותו בשיער שיש להם , כי הם לא יחזירו את הפאה בשביל כמה גרמים.)

    מיד אחרי הפסיקה של הגרי"ש אלישיב- תוך שבועיים- הוצאו 2 קונטנרים עם "פאות כשרות" , מי שיודע לייצר פאות לוקח הרבה זמן והבאתו לארץ מחו"ל (הפאות חיבות לעבור את כל התהליך של התפירה בסין) רק המשלוח מסין- לוקח לפחות חודש! איך תוך שבועיים הובאו לציבור פאות כשרות??

    יש לנו עדויות רבות- על סלוני פאות שמשתמשים עם שיער מהודו ממש. – זה נמצא גם באמתחתו של הראב"ד שליט"א.

    כל הפאניות- בארץ מודות שלא ניתן לראות את הגזיזה. השאלה הנשאלת, לגבי גזיזת השיער, איך זה עובד?
    לאחר שהגרי"ש אלישיב זצ"ל אסר פאות מהודו- נפתח פתאום ארץ חדשה שממנה מייבאים שיער, סוחרים רבים הודו שלא נמכרה שיערה אחת לפני תשס"ד- וזוהי ארץ ברזיל וכל שכנותיה בדרום אמריקה.
    הסוחרים עובדים בצורה מאפיונרית בלבד! כל הפאניות מוקלטות שיש שם מאפיה שהשתלטה על השוק ולא מוכנה שמישהו יכנס לתחום העסק הזה חוץ מהם. באמתחתנו- סוללה של כתבות שהתפרסמו בתקשורת הברזילאית, על הברחת שיער מהודו לברזיל בכמויות ענק המשמשות לפאות!

    כששאלנו את המשגיח- שאנחנו רוצים לראות את הגזיזה, וסלון הפאות "פלונית" אמרה שאי אפשר , שיש שם מאפיה וקרמינלים שם… הוא התחיל מאוד לגמגם ואמר נכון. אף אחד לא רואה גזיזה. וזה בלתי אפשרי למצוא 2 ק"ג שיער בצורה עצמאית שם!!!!!

    פרטנו מעט מן המעט מהחומר הרב שיש בידנו, חשוב מאוד שרבנים כן יבדקו את הנושא מכיוון שיש בעיות חמורות שנפגשים איתם ביומיום. כגון- לומר דברים שבקדושה כנגד תקרובת ע"ז- אסור.
    אסור להנות מדמים של פאנית- שתקרובת ע"ז לא בטלה לעולם ודמיה אסורים. ועוד…

    ניתן לקבל חומר רב בנושא
    [email protected]
    למעשה זה מייל ששולח חומר שאומת ע"י הראב"ד משה שטרנבוך שליט"א.
    בהצלחה רבה.

    רבנים חשובים שרוצים לשמוע בצורה יסודית את כל החומר, בפגישה מסודרת ( גם הקלטות חשובות- כגון אילו סלוני פאות עובדים ממש עם שיער הודו) וכל נושא הע"ז- תשובות המתירים והאוסרים ומה ההכרעה למעשה, שיכתוב את שמו במייל זה עם טלפון ויחזרו אליו בהקדם ב"נ.

  2. שלום וברכה לגבי הערתך, שהשיער ההודי פחות איכותי משיער אחר שנמצא בסלוני הפאות.
    גם לזה יש לנו קונטרס שלם של הוכחות- אילו חומרים שמים הסוחרים בשיער שיראה יפה ואיכותי- לצמיתות
    עוד לפני שהשיער מגיע ללקוחות (ספקי השיער)!!!
    מי שאומר דבר זה, מראה כמה לא חקר את הנושא , וגם באמתחנו הקלטות רבות מפאניות שנפלו על סחורה לא טובה, ולא איכותית ומספרות כיצד "שדרגו" את השיער….

    רק תבקשו חומר ונשלח.
    [email protected]
    יש הקלטות- הכל.
    גם סוחרים שאומרים שהשיער של הודו לא איכותי- ומשכנעים רבנים מאוד גדולים כאן בארץ. מוקלטים אצלנו שהשיער ההודי איכותי או שנתפסו- "מטיילים" בהודו.
    ה' ירחם.

  3. לא הצלחתי להבין כלל דברי הרב שכותב מסברא להתיר?

    מה שייך כאן סברא שיש נתונים בשטח?!

    הפוסקים המתירים מי שיראה, נתברר היום שהמציאות בהודו אינה כפי שתיארו, דהם כותבים שהתגלחת לא נעשית במסגרת פולחן, ואינה כלל בפני האלילים, ואילו כיום התפרסמו תמונות למכביר ושאר חומר המראה בעליל שאינו כדבריהם, וממילא לא שייך להחשיבם כסניף לקולא, ובפרט בנידון חמור דאור' שהתקבלה הוראה בישראל כהמחמירים שהינם כלל גדולי ישראל.

    לגבי אומדנות של רוב ומחירים – לא הבנתי מה עניין סברא, לומר שמסברא נראה שבאופן כזה מותר ובאופן אחר אסור, ועוד לכתוב מסקנה למעשה שמי שכבר קנתה נראה שמותר – הרי יש נותנים בשטח וכל אחד יכול לגשת אליהם, ולראות שכלל הפאות הם בכלל האיסור והנתונים הינם חמורים בהרבה ממה שסברו בתשס"ד אז הורו כלל גדולי ישראל לאיסור גורף

    וסוף דבר – כאמור איני מבין גישה זו, של פסיקה לקולא מתוך סברא בעלמא (ויותר נכון ניחוש) בלי קשר לנתונים עצמם

  4. יש גם נתונים הפוכים משכנעים לא פחות…
    כך כתבו אצלנו באתר:
    השיער ההודי הוא מיעוט דמיעוט מכלל השיער העולמי

    למעשה, כל ההתעוררות החדשה בשנת תשע”ח מקורה באיזה דו”ח של חברה אחת, לא נודע מי היא ומה מדת מהימנותה (וכן אותו דו”ח לא פורסם כלל), וע”פ דו”ח זה נוצרה ההנחה המוטעית שרוב השיער העולמי מגיע מהודו, ורוב השיער בהודו מגיע ממקדשי הע”ז.

    והנחה מוטעית זו מקבלת חיזוק ע”י נתונים מנופחים על כמויות האנשים המתגלחים במקדשי הע”ז מדי יום ביומו, וכו’, ונתונים אלה לקחו העסקנים מתוך גזרי עיתונות, שעיתונים אלה מקבלים דיווח ממקדשי הע”ז על כמות המבקרים והם מפרסמים דיווח זה, וברור ופשוט שיש אינטרס למקדשי הע”ז לנפח את הנתונים פי כמה וכמה על מנת לעשות רושם על הציבור ההודי הנבער, כדי שיבואו גם הם לגלח שערותיהם ולהכניס להם כסף, ומתוך כל העולים לרגל, רובם לא מתגלחים, וגם המתגלחים חצי מהם גברים ששערם לא מתאים לפאות, וכו’.

    וכשמסתכלים על נתוני ייבוא וייצוא המדינות המתפרסמים באתר האינטרנט של האו”ם (מידע הזמין ונגיש לכל דיכפין), רואים במוחש שהשיער שהוא בחשש ע”ז (לדעת המחמירים) הוא בקושי עשירית מן השיער העולמי, וכדלהלן.

    הגרב”צ הלוי וואזנר שליט”א, בנו של הגר”ש וואזנר, כתב בתשובתו על הנתונים העובדתיים:

    “ומה שחשש מאן דהוא משום שתושבי הודו הם רוב כנגד כל העולם, הנה מלבד שזה אינו מסתבר, וגם ראינו דו”ח ממאגר העולמי, שרוב שיער העולם בא מסין, ועכ”פ יחד עם שאר מדינות, פשיטא שהשיער ההודי בטל ברוב, אלא אפילו תימא שההודי הוא הרוב, אין זו טענה, לפי מש”כ הפתחי תשובה (סי’ ק”י ס”ק ב’) וכן הוא במהרש”ם (ח”א סי’ ס”ח, ד”ה ועוד אני אומר) בשם ההפלאה (כתובות ט”ו) דדין ט’ חנויות דאזלינן בתר רובא, די ברוב חנויות, אף שהחנות שמוכרת טריפה יש בה בשר יותר מכל ט’ החנויות, ע”ש, והכי נמי כן, ואף שיש חולקים ע”ז, כבר נטה המהרש”ם ז”ל להקל בזה במקום דאי אפשר לברר, ע”ש, וק”ו בנדון דידן, דהדבר הוא ספק ונוטה יותר דרוב מדינות יחד בודאי יש בהם גם רוב שיער.

    איברא דכל זה כתבנו רק לרווחא דמילתא, כי זה עתה הראוני דו”ח נוסף, שהודו עצמה מייצאת ס”ה 4500 טון שיער לשנה, ועיקרו ורובו בא משאר עיירות שברחבי המדינה, ממקומות שאין להן שום קשר ושייכות לע”ז, אלא ממרבית הציבור שהוא עני ביותר, המקבצים במשך כל ימות השנה כל שיער הנושר מראשיהן, בכדי למכרו עבור פת לחם, והחלק הבא מטירופאטי שהוא מקום הע”ז, אינו אלא 500 טון, שהוא מיעוט ברור מכלל השערות היוצא ממדינה זו, ומעתה לאור כל האמור, אפי’ פאה הבאה ודאי מהודו, משורת הדין יש להתירה מטעם כל דפריש, וכ”ש שאר פאות שלא נודע מקורן, דאין לך כל דפריש גדול מזה, אחרי שיש כאן רוב כפול, רוב שיער, ורוב מדינות, מלבד כל הספיקות ושאר צירופים הנ”ל, וזה פשוט”. עכ”ל.

    ונראה שמקורו של הדו”ח שהזכיר הרב הוא סוכנות ידיעות מרכזית בהודו ושמה uni) united news of india), והם כתבו כי הודו מייצאת 4500 טון וכו’ ככל דברי הרב. אולם במקור נפלה טעות דפוס, וצ”ל 1500 טון, וכך מתאימים הדברים למה שמסר השגריר הישראלי בהודו בשנת תשס”ד לרב יצחק מרדכי הכהן רובין ששאלו מטעם הגרי”ש אלישיב, למסור לו נתונים על ייצוא השיער מהודו.

    והשגריר ענה לו בזה הלשון: “יש לנו את הנתונים לגבי כמות השיער המיוצא מהודו. הנתונים ע”פ משרד הסחר ההודי לשנת 2003 הם, שיער אדם לא מעובד – סה”כ 419 טון. שיער אדם מעובד (רחוץ וממויין לפי אורך ואיכות תואמת) סה”כ 1114 טון”. ונמצא שסך כל השיער הוא כ-1500 טון לערך (השגריר הישראלי כתב במכתבו דברים נוספים, אולם לא דברים שנמסרו לו ע”י משרד הסחר ההודי אלא מפי ‘מקורות’ שונים, ופשוט שאין לזה נאמנות מיוחדת, וראה בדברי הגר”י בעלסקי שלעג לזה. אבל לדברי משרד הסחר ההודי יש חשיבות, כי הם מרכזים אצלם את נתוני הייצוא).

  5. לא הבנתי מה משכנע בנתונים ההפוכים?!

    – הרי הטוענים שרוב המוחלט של השיער מגיע מהודו – פירסמו תמונות רבות של הררי שיער במקדשי הטומאה בהודו, עם תעשיות שלמות של כפרים שלמים בהודו מטפלים בכמויות השיער האמורות

    אין תמונות כאלו מאף מקום אחר בעולם, – אם היה ולו מקור אחד קטן לשיער שאינו מהודו – אז היו לפחות איזה תמונות על המקור הזה,

    או מאידך היו עושים הכשר נורמאלי ולא מספרים סיפורים על אומדנות

    וגבי נתוני האו"ם יש ביאור בהישכם אוהבים איך קוראים את הנתונים, ואז רואים שהרבה מדינות שמייצאות שיער למעשה קונות את זה קודם בהודו

  6. יש עדות על דברי שר האוצר ההודי שמדבר על כמות השיער המיוצאת, כך שגם אם יש שיער שנקנה בהודו ועבר בסיבוב במקומות אחרים, הוא אף פעם לא שינה את מאזן היצוא של הודו, שאם עדיין אינו רוב השיער בעולם הרי שעדיין אנחנו במיעוט. כמו כן, נכון שאופי כינוס השיער בהודו הוא כך שהדברים נעשה במקום מסויים והמוני ובמקומות אחרים הוא נאסף מכפר לכפר אחד ועוד אחד, אבל זה לא בהכרח משנה את המספרים.

  7. אם יש מקור אז למה אף אחד לא מצליח לעשות הכשר?!

    הרי אתם טוענים על כמויות מסחריות של שיער כשר – בבקשה שיקום מישהו אחד ויעשה הכשר מתחילה ועד סוף כמו בכל שאר מוצרים, וכמו שההלכה מחייבת!

  8. איזה הכשר יש?!

    כנגד ההכשר פורסם ערער גדול אחר שהוברר שמי שהמשגיח היחידי שעומד בראש ההכשר טוען בעצמו שהוא מגיע למפעלים בסין פעם פעמיים בשנה ומריח שם את השיער לזהותו מה הודי ומה לא וע"פ זה מודיע לפאניות מאיפה לקנות. (והם עצמם אומרות שהם קונות מאיפה שהם רק רוצות, ורבות נתפסו שקונות ישירות מהודו)

    יש את כל ההקלטות בקו הישכם אוהבים, והובאו נתונים וכרוז נגד ההכשר בקונטרס הנ"ל.

    וכאן חוזרת השאלה – אם יש מקור – אז למה לא עושים הכשר כמו בשאר התחומים דהיינו שהמוצר מושגח מתחילה ועד סוף?!

    (ולא רק על ידי ביקור שנתי במפעל וזיהוי ע"י חוש הריח, דנתבאר בשו"ע ובנו"כ ס"ס ק"א דזיהוי ע"י סימנים כגון דא לא מהני, וכגון דלא מועיל זיהוי ע"פ ריח לפילה דג בלא קשקשים, ופשוט)

  9. אני מכיר את כל העדויות הללו, הרב גרוס הוא אדם רציני בעל שיעור קומה, אינני חושב שהוא סתם מוליך את כל העולם שולל, וכל שאלה שיש ניתן לשאול אותו ולקבל תשובות.

  10. ועדיין המשגיח שלו עצמו אומר מפורשות ודיבר ככה ברבנים בכמה הזדמנויות – שההכשר רק מפקח ע"י ביקור של פעם פעמיים בשנה במפעלים בסין ושם הוא מריח את השיער לראות אם זה מהודו או לא – הוא טוען את זה מפורשות!!!

    ואני חוזר לשאלה – אם יש מקור מסחרי אחר זולתי השיער בהודו אז למה לא עושים הכשר שמפקח משעת הגזיזה?!

    עיקר הטענה שלי מתחילה היתה כיצד אפשר לכתוב פסק להתיר על סמך הנחה שכנראה יש מקור אחר זולתי הודו, כאשר עד היום לא הצליחו לייסד הכשר שמפקח משעת גזיזה (זו שאלה שאני מפנה אליכם, כי חניכי הישיבות לא מכחישים שאין פיקוח משעת גזיזה כנ"ל)

  11. זה לא עדיות. המשגיח היחיד שלזינגר כותב מפורש שמגיע לסין פעם בחצי שנה, ותו לא.
    אז ע"פ הלכה אין כזה דבר של יוצא ונכנס יותר מפעם בשבוע כמבואר בשו"ת זקן אהרן סי' מו, א"כ אין כאן שום הכשר ע"פ הלכה.
    ואם התשובה היחיד שזוכים לשמוע הוא הספד על הרב גרוס, אז אם זה מחלוקת בשמות הקדושים, מהיכא תיתי לזלזל ברבנים החשובים בעלי שיעור קומה רצינים שחקרו את הנושא ואומרים שההכשר לא שווה כלום?
    הרב שריאל רוזנברג רציני? הרב מנחם מנדל לובין רציני? הרב צבי וובר? הרב נתן קופשיץ? הרב עזריאל אויערבך?
    רק על הרב גרוס שייך הטענה של גדלותו, ולא על הצד שני? צע"ג.

  12. ההיתר לטעמי מבוסס על הרוב גם בלי ההכשר, ולעצם מהות ואיכות ההכשר זה באמת ל א שאלה שאמורה להיות מופנית אלינו, אנחנו לו עוסקים במתן הכשרים לא למזון וגם לא לפיאות…

  13. אני חוזר שוב, לא הבנתי היכן מצאת בדברי משהו כנגד רבנים אחרים???? אדרבה, אחד מהם הוא מורי ורבי… אני כן יכוללומר לך שאינני יודע מנין אתה לוקח מהם לאסור, אחר שאני מכיר חלק מבני משפחותיהם והן עם פיאות…

  14. אתם כתבתם הנחה להתיר על סמך רוב – ואני כתבתי שהדברים לא מבוססים ולא שייך להתיר ככה, אי אפשר סתם להתיר על סמך הנחה שכנראה ואולי יש רוב, כאשר בפועל אילו היה מקור מסחרי אחר זולתי הודו אזי לא היה בעיה לעשות הכשר משעת גזיזה

    להתיר ממה שחלק ממשפחות הרבנים הולכות בפאה – זה לא נקרא פסק, זו נקראת סברא וגם היא דחויה, כי כן מצינו מאז ומעולם , אני מדבר מדרך הפסק, הטענה שיש רוב דחויהואי אפשר להסמך עליה כאשר בפועל עדיין לא נמצא מקור מסחרי אחר זולתי הודו

    לגבי טענה של לכתוב נגד רבנים אחרים, נראה לי שמה שהתכוון בירנבוים, הוא שכלל גדולי ישראל אסרו פאות שאינן מפוקחות משעת גזיזה, ולטעון להתיר על סמך זה שיש איזה מישהו גדול שתחתיו יש "הכשר" זה להתעלם מפסקי כלל גדולי ישראל שאסרו (ואגב גם הרב גרוס עצמו כותב שפיקוח של יוצא ונכנס לא מועיל בנידון דידן)

  15. הקושי לתת הכשר משעת גזיזה אינו בגלל המקור אלא בגלל היקום, אתה לא יכול להעמיד משגיח בכל המספרות נשים בברזיל…
    לא אמרתי שמותר בגלל משפחות הרבנים, ומותר לקרוא את מה שאני כותב יותר מחצי שניה חטופה… אמרתי כנגד הכותב שכתב שרבנים אלו שנקב אסרו פיאות, שמעולם לא ראיתי פירסום כזה שלהם, ואדרבה ראיתי שבנות משפחותיהם הולכות עם פאה, כך שאם הוא רוצה לטעון שאסרו, אדרבה יביא את כתביהם…
    אין זה נכון שגדולי ישראל אסרו פיאות שאינן מפוקחות, גדולי ישראל תמכו בהידור לבקש הכשר על פיאות.

  16. בסוף היום אתה פוסח על שתי סעיפים.

    מצד אחד, כמובן יש כשרות ואסור להרהר אחריו, מצד שני אתה מבטל מסברא את הכשרות, ובעוד שהמפקח המסור הרב אברהם שלזינגר מזהיר שאי אפשר להתיר פאה ע"פ המחיר, את זה אתה יודע יותר טוב מהמשגיח שהשקיע בתחום 15 שנה, ומכיר את השוק לארכו ולרוחבו.

  17. אתה מערבב כאן שני נושאים! ברור שכאשר מדברים במושגים של כשרות לא סומכים על סברות של הלך אחר הרוב… זה לא נקרא כשרות אלא הכרעה מספק, ולכן מי שרוצה שלא לסמוך על הכרעות של רוב, צודק הרב הנ"ל שיש להזדקק לכשרות, ואני מניח שהיא אכן מוקפדת, יחד עם זה לא ניתן לומר שאסור להשתמש בפאה ללא כשרות כאשר מדובר בשיער אירופי שאינו מעובד, כי בזה ודאי יש לסמוך על הרוב מדינא. אני חושב שהנושא מוצה, מה גם שלא נראה שיש דרך לשכנע אותך בדברי בכל מקרה..

  18. איך אתה ממשיך לטעון שיש רוב?! על סמך מה?!

    איך יתכן לטעון שהודו זה מיעוט, כאשר יש מתעשיית השיער של הודו תמונות של הררי שיער ענקיים ומחסני ענק כולם מלאים משיער של מקדשי הטומאה, ובנוסף מפעלי וספקי ענק בכל העולם טוענים לתופעת השיער בהודו אין אח ורע, אחר ובקירוב למאה אלף נשים מוסרות שערותציהן לאליל דבר יום ביומו, ויש נתונים על זה למכביר, ומאידך אפילו תמונה אחת של מקור דלוח שמצליח לספק תגלחת אפילו מעשר נשים ביום (באופן גלוי ולא בדרך של דלת מסתובבת מהודו) אין!!!!

    נראה שלא הבנת מה שטענתי לגבי הכשר, ולכן אסביר:

    לו יצוייר שהחברה למצוות נדירות היתה מתחילה לשווק מצוות ביעור תקרובת עבודה זרה למהדרין מהמהדרין, והרוכשים היו מוכנים לשלם רק על שיער שהוא מאה אחוז עבודה זרה, אז במקרה כזה לא היה שום בעיה לשלוח משגיח לאיזור הטומאה בהודו, שהיה יכול לתת פיקוח מהשניה הראשונה ועד השיווק, לכמות של מאה אלף קוקואים דבר יום ביומו!!! התופעה הזו גלויה לעין כל.

    ואילו מישהו שיכול לספר שיש מקום שאפשר לראות שם גזיזה אפילו של עשר נשים ביום – אין!!!!

    מה שאומר שזה סותר את כל הטענות על רוב – זה חשבון פשוט!!!!

    וכל מה שהכנסתי את עניין ההכשר, זה למטרה זו – אילו היה מקור אחר זולתי שיער הודו – לא היה שום בעיה לפקח על זה בקלי קלות!!!! ולמעשה אף אחד לא הצליח להמציא כזה פיקוח, מאחר ומקור כזה – אין!!!!

    ושיער שנמכר בברזיל ובאירופה הוא שיער הודי וכמו שמעידים המוני סוחרים וספקים בכל רחבי העולם (ומה זה משנה עם הוא מעובד או לא?! לא הבנתי.)

  19. מיצינו. אגב, לגבי הקביעה המוחלטת שלך שמה שנעשה שם הוא עבודה זרה, זה נושא שלא נגענו בו, אבל גם בו כידוע יש דעות חלוקות, והרבה הבינו שמדובר באקט של הכנעה ולא בתקרובת עבודה זרה. אין צורך להגיב על זה, רק ציינתי לנדון הידוע.

  20. מה הטענה אין צורך להגיב על זה?!

    גם כאן לא בקדת נתונים ואתה כותב טענות להיתר בלי לבדוק במה מדובר

    המתירים טענו משהו ספציפי שהוכחש בסופו של דבר מצד המציאות וזה דבר שיכול להתברר בקל!!!

    אם יש לך לסתור את הטענה אני מוכן לשמוע, אבל לכתוב ככה להיתר בלי בכלל לבדוק?! זה נקרא פסק?!

  21. יש בזה עדויות סותרות, בגלל קשיי השפה החקירות בענין הניבו לכל רב חוקר תוצאה שונה, אני מבין שיש לך צד חזק בענין ואין לך כל רצון לשמוע דעה אחרת, וזה קצת חבל… משום מה בתחום זה בשונה משאר תחומי ההלכה אנשים מערבים הרבה רגש והרבה דעות קדומות.

  22. מה צד חזק – ההלכה בזה מאוד פשוטה – יעויין יו"ד קל"ט ג' זה כמה שורות פשוטות

    המתירים טוענים שהתגלחת לא נעשית בפני פסילים, ולמעשה לאחרונה הגיעו בלי סוף תמונות וסרטונים שהכל נעשה בצורת פולחן ובפני האליל.

    מה צריך עדויות שיש סרטונים בלי סוף, וחוץ מזה אלו שנסעו לשם בפועל, דהיינו הרב דונר (בשליחות הרב אלישיב) אמיר דרומי (בשליחות שאר גדולי ישראל) וגרשון וסט (בשליחות עוד רבנים) כולם מעידים אותו הדבר – אז איפה העדויות הסותרות

  23. מאז ומתמיד אלו שרוצים לאסור את הפיאות, לרוב זה בגלל שמטעמי צניעות ומנטליות בלאו הכי נהגו בקהילתם לאסור פיאות… יודעים רק את דעת האוסרים ולא יודעים ולא רוצים לדעת את דעת המתירים, הרי מה שכתבתי אינו מליבי, ידועה בזה תשובתו של בעל שולחן הלוי הרב בעלסקי שחקר היטב והגיע למסקנה שזו אינה עבודה זרה אלא הכנעה, וכן תשובתו של רבי מנשה קליין בעל שו"ת משנה הלכות בקובץ פעמי יעקב ועוד רבים, אין לי בעיה עם נקיטת צד כשהיא ענינית, אבל להעלים ולהכחיש את דברי החולקים זה מגוחך ועושה תחושה לא רצינית של דיון לא עניני מתוך רצון מגמתי להגיע למסקנה מאוד מסוימת…

  24. אני לא מתערב עם שאר הדברים שכתבתם ליוסף, וכל דברי רק משום שראיתי שעניתם לשאלה שנשאל שמותר לקנות פאה איכותי ולא צריכים לחוש שזה הגיע משמה.
    זה נכתב בהנחה כאילו שאפשר להבחין בין שער הודי לשער אירופאי (אם קיים כזה דבר), ועל זה כתבתי שהרב שלזינגר כתב מפורש כמה וכמה פעמים, שכל האומדנות הללו הם תלושים לגמרי מן המציאות, והעיד שהוא יודע שיש בשפע שער הודי, איכותי, בכל צבע כו', ולכן לדבריו כל עוד שאין הכשר אי אפשר לסמוך על זה.
    ולענין הרוב, לא הבנתי בדיוק מה קרה, בתשובה לשאלה כתבתם שאי אפשר להגיע למסקנא מה האמת ומה השקר בענין זה, ופתאום אתה זורק עובדות כדבר פשוט כאילו הרוב ברור שזה לא משם…
    ועכשיו הגענו לדיוטא התחתונה שבאמת גם השער משם אינו תקרובת ע"ז…
    עי' כאן.
    https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1Sdfns_bRHmg9kMJuKxhO1sBjciSCGIyl

  25. אני חוזר שוב על השקפתי בענין, אינני מביע דעה אישית, כיון שכפי שכבר אמרתי, אנשים כאן באתר מביאים נתונים משמעותיים ומשכנעים כביכול לכאן ולכאן, רק מפריע לי שאנשים מציגים צד אחד בלבד כביכול אין בענין זה צד שני, וכיון שכך נטיתי אני לייצג כביכול את הצד השני בסוגיא. אינני מביע עמדה האם זו עבודה זרה או לא, רק מפריע לי שכאשר כבר מצטטים בשם מאמרים וספרים, כלומר מצויים בסוגיא, מתעלמים לגמרי מאלו שהגיעו למסקנות אחרות, אף שמדובר בחשובי הפוסקים… בכל סוגיא הלכתית יש להכריע על פי נתונים הלכתיים ומציאותיים בלבד, ללא תערובת רצון זר קהילתי כזה או אחר.

  26. לא הבנתי מה זה לא לקחת צד, בעוד שאתה תומך בצד מסוים עד כדי היתר איסור דאורייתא.
    אם אי אפשר להכריע בין הצדדים, אז אין חובה לענות שזה מותר, ונשאר לפחות ספק דאורייתא!
    אם אתה מתיר את זה זה נקרא לקחת צד!

    עכ"פ לעיקר הענין אם זה עבודה זרה אם לא, הרבה דברים ידועים היום שלא היו ידועים אז (למשל ידוע שמאמינים שעושים הגילוח למלאות קרחת של האליל כו'), ואם כן אי אפשר להביא ראיה מרבנים שלא ידעו מה שלא ידעו, וכבר אינם בחיים היום. ופשוט שבהלכות הוראה אין זה כלום.

    ואני מסכים באופן ברור שבכל סוגיא הלכתית יש להכריע על פי נתונים הלכתיים בלבד!
    [גילוי נאות: מסתמא יש הרבה יותר שוחד לרב להתיר הדבר לפני ציבור שהולכות עם פאה, כו']
    ולא לומר שיש שני צדדים ואינני אומר את דעתי, ואז להתיר הדבר…

  27. לגבי דברי הרב המשיב שליט"א, אעיר מעט. כיום ברור לכל בר דעת, שהשיער בהודו אינו מוקרב לאליל בשום צורה. כאשר הרב אלישיב נדרש לנושא בפעם הראשונה (בתש"נ) הוא הכריע להיתר בפשטות, מאחר ואין אליל בקומת התספורת, והתגלחת נעשית שלא בפניו, ולצורך הכנעה בלבד או היטהרות.

    כיום, יש גם תמונות וגם וידאו המקיף את המקום מכל הזויות, ומוכיח זאת. יש לכל היותר תמונות התלויות על הקיר, והן לא נעבדות בשום צורה. באותו מקום מתגלחים, צוחקים, ואף ילדים משחקים שם (הכל מצולם). יש חדרון, וגם בו יש רק תמונה, וגם בחדרון זה אין מנהגי "קדושה"…

    האליל נמצא במקום אחר לגמרי, מהלך מיל וחצי משם, והולכים אליו ברגל, עומדים בתור של שעות כדי לראות את פניו הטמאות, ולשם לא מכניסים גרגיר של שיער, כי הוא נחשב אצלם טמא.

    האוסרים, כדי לאסור, המציאו שורה שלמה של המצאות (האמת בסוגריים), כדי להפוך את התגלחת ל"עבודה" שאוסרת את השיער גם כשאינו בפני האליל, או לחילופין הפכו גם את בית התגלחת לבית האליל, וזה מה שגרם להגרי"ש אלישיב לשנות את דעתו ולאסור.

    ואכתוב מעט מהם על קצה המזלג:

    א. כל המקום הוא ביתו של האליל (לא, מקום האליל הוא מקום מיוחד שהם נכנסים אליו בחיל ורעדה, ולא כל האיזור)

    ב. כל ההר נחשב להם קדוש (לא נכון)

    ג. הולכים שם יחפים בגלל קדושת המקום (בכל מקום אצלם נכנסים יחפים)

    ד. הגלחים הם כמרים ומכוונים לעבודת האליל (הם אנשים פשוטים ומכוונים להתפרנס)

    ה. המתגלחים מתפללים בתוך התגלחת (לא מתפללים אלא מחייכים או צוחקים)

    ו. חובה להתגלח דוקא שם (אפשר להתגלח בכל מקום, וגם ע"י נוצרי)

    ז. המתגלחים מניחים ידם על לבם (שטויות, דמיונות)

    ח. המתגלחים מסתדרים בצורה מסויימת של עבודה (לא, הם רק יושבים בצורה נוחה)

    ט. המתגלחים מניחים את שערם בהונדי (לא, יש עובדים שאוספים השיער אח"כ)

    י. ההונדי הוא כלי קיבול וכמו ידו של האליל (לא, הוא סתם פח אשפה לשיער)

    יא. ההינדים מכניסים מעט שיער לאליל (לא, איסור חמור הוא להכניס שיער לאליל)

    יב. השיער נשרף ומוקטר כקרבן (עוד שטות, בעבר היו שורפים השיער כדי להיפטר ממנו וכיום לא שורפים אלא מוכרים)

  28. ובהמשך לדברי הרב המשיב, שכתב שלא ברור אם לקרבן או להכנעה.

    להוי ידוע שהטעם היחיד לתגלחת המובא בספריהם (שיש לזה משמעות גדולה להלכה ולמעשה, כפי שהרחיב הגר"מ קליין זצ"ל מח"ס משנה הלכות) הוא היטהרות.

    רק לאחר מכן מצאו טעם נוסף המתקבל על הדעת, והוא הכנעה כלפי האליל וויתור על האגו ועל היופי של האדם.

    אמנם בפועל לפי המציאות, רוב ההודים עושים מה שעושים ללא שמץ של מושג מה הם עושים. רק מבינים בשכלם הקטן שזה טוב.

    והחלק הקטן מתוכם שכן מבין את הטעם, מבין שמדובר בהיטהרות או בהקרבת האגו למען האליל, ללא שום קשר לקרבן (והלא הוא רואה בעיניו שהשיער מיד נמכר ולא מוקרב לאליל, ואם הוא מבין בחוקי דתם, אז הוא גם יודע שהשיער טמא ואסור להכניסו לאליל).

    והגר"י רובין הביא ראיה פשוטה מהעולים למירון לגלח את בניהם בגיל 3, שלרובם ככולם (וגם לרוב אלה שיקראו את תגובתי זאת) אין שמץ של מושג מדוע מתגלחים ומדוע דוקא בגיל 3 ומדוע דוקא במירון. ומהיכן התחיל המנהג, והערעור על המנהג (י"א שמקורו בכלל ממנהג גויים).

    אז עם נבער כמו ההינדים העובדי אלילים, על אחת כמה וכמה, שאין לאף אחד שמץ מה הוא עושה.

    רק מי מבין ההודים שנשאל, נאלץ לעצור רגע ולחשוב מה הוא עושה, והרב גרשון ווסט העיד שרוב הנשאלים לא ידעו כלום:

    "כשבאתי להודו והתחלתי לדבר שם עם אנשים מכל החוגים, מתגלחים ומגלחים וכומרים, נוכחתי לדעת שכמעט רובם ככולם הם אנשים כפריים וטפשים, גרועים פשוטים וגסים מאוד מאוד, כרחוק מזרח ממערב ממדינות המערב המתקדמות בהשכלה והבנה, וממילא כמעט אין להם שום הבנה ועומק במעשיהם, ואם אמנם אדוקים הם בלב ונפש לאמונתם כמו שהזכרתי לעיל, הרי זה רק בהשגה פשוטה ביותר, ובדרך כלל לא עלה על לבם מעולם להתעמק בטעמי מנהגיהם ומקורות עבודותיהם".

    ובקיצור, רובם יודעים רק שזה "טוב", וכך "המנהג", ותו לא.

  29. וכעת לדברי המגיב המכנה עצמו "קו מידע ארצי" ואינו אלא "קו הוצאת שם רע ארצי" המרשה לעצמו לזלזל באחד מגדולי הדיינים בחו"ל בדברי נאצה מכוערים שאין להם שחר, ודי בזה כדי להבין במאי עסקינן.

    א. מה שכתב שראב"ד העדה החרדית מינה ת"ח מובהקים לחקור את הנושא, הוא שקר. הוא לא מינה אף אחד, אלא עסקן אחד על דעת עצמו שלח את העד אמיר דרומי להודו בפעם השניה, לאחר שכבר "אתמחי גברא" בעדותו הראשונה לאסור את הפאות… ונמצאו סתירות רבות בין הדו"ח שכתב לעצמו, לבין מה שהעיד בבי"ד של הגרנ"ק, ולבין מה שהעיד בתשע"ח (כאשר העסקן הנ"ל שלח אותו), לבין מה שהעיד בתשפ"א (כאשר נערך והוקלט ראיון עמו).

    לדוגמא, בצילומים בספר התעמולה "הישכם אוהבים" הם מראים תמונות על הקירות בבית התגלחת, וכותבים "צלם!"

    ולמעשה אין שום צלמים בבנין התגלחת אלא רק תמונות של הע"ז, ותמונות הללו הם לנוי בעלמא ואף אחד לא מייחס להם כוחות אליליים [רק לכל היותר אולי מייחסים להן איזו טומאה כמו להבדיל אא"ה תשמישי קדושה], ואף אחד לא משים לב לתמונות הללו [בניגוד לפסלים שברחבי ההר הנעבדים, שבכל פעם שעוברים אצלם עוצרים כרגע ומשתחוים וכדומה, משא"כ לתמונות הללו שבבנין התגלחת אין משתחווים ולא מתייחסים בכבוד כמו לפסלי האליל הנעבדים], והתמונות הללו נמצאים בכל בתיהם וחנויותיהם ומשרדיהם ורכביהם של ההודיים, ואין שום דבר מיוחד בבנין התגלחת יותר מבית הודי רגיל, ואין אצלם שום קפידא להתגלח דוקא בפני התמונות הללו, רק דכיון שבכל מקום ומקום נמצאים התמונות נמצא ממילא דבדרך כלל מתגלחים במקום שנמצאת תמונה.

    גם רואים בסרטי הוידאו שצולמו שם, כיצד אנשים ישנים ליד התמונה של הצלם ונוהגים בחוסר כבוד בולט. דלא כנהוג אצלם לכבד את האלילים שלהם.

    ובעדויות השליח שלהם הנ"ל, אמיר דרומי, יש סתירות מביכות בקשר לזה.

    בדו"ח כתב שכאשר שאל מעובד בית הארחה [שאמר לו שבתוך בנין התגלחת אין פסל] האם מחשיבים גם התמונות של האליל כאליל שלפניו יש להתפלל, אזי נטל הלה תצלום של פסל האליל וקרב אותו אל כל אחת מעיניו בהערצה; אח"כ כתב שהוסבר לו שהאל נמצא בכל מקום, ולפיכך יש להעריץ אפילו תמונה מחומר פלסטי, אך עם זאת העיד שבחדרי התספורת שבדק אין ע״ז או תמונות של הפסל, אלא יש חדרון באמצעו של אחד הקירות שנמצאים בו דמויות של אלים שונים, ומעליו פסלים של אל בצורת חזיר-בר מגולף באבן, לפי תיאור אשתו לאחר התגלחת אינם קדים או מתפללים לפני דמויות אלו.

    ובתיאור שלו כתב שאחדים מן האנשים נכנסו אל החדרון, ואולי התאספו שם, אבל רוב האנשים אינם נכנסים לחדרון.

    בעדותו אצל הגרנ"ק אמר שבקומת התספורת התחתונה ישנו מקדש קטן עם כמה מן הע״ז שלהם – והוא מיוחד לתפילה ולהקטרת קטורת ומנחות, וחלק קטן מאד של האנשים בערך שלשה מתוך כמאתים איש שמתפללים שם – מניחים קטורת, אך אף אחד לא מסתפר שם.

    בתשע"ח אמר שבחדר שבו הספרים יש פסל, וצלמים על הקירות, וחלק מהספרים שמו תמונת אליל קטנה מעל מקום התספורת שלהם.

    ב. מה שכתב שההכשר הוא יחיד, ועוד גופים ניסו וראו שאין זה אפשרי – הוא גם שקר. ובתחילה היה גם הכשר של "שארית ישראל", רק שהם ראו שזה כרוך בדמים מרובים וכאב ראש גדול, ועזבו את זה, ולעומת זה הגר"מ גרוס מסר נפשו כדי שיהיה הכשר לפי הוראות הגריש"א.

    ג. מה שכתב שיש משגיח אחד על עשרות מפעלים – הוא גם שקר. תחת ההכשר יש חמישה מפעלים בסין, ואחד בקוריאה. חמישה מהמפעלים מייצרים את הפאות (ומוצרי שיער נוספים שהם מוכרים) בעיקר משיער סיני, ולא משיער ההודי. אין להם ענין או אינטרס כלכלי לקנות שיער הודי ולא סיני, כי השיער הסיני משתלם להם יותר, והדברים נבדקו היטב והוכח שאין להם אפי' שערה הודית אחת במפעל.

    רק מפעל אחד בלבד, מבין כל אלה, מחזיק פס יצור גם מהשיער ההודי, אך באותו המפעל קיים בנין מיוחד ליצור הפאות לשימוש הנשים היהודיות, וכל מערכת היצור לפאות אלה היא מערכת נפרדת לחלוטין מהמקום בו מיוצרים מוצרי שיער משיער הודי: הכלים נפרדים, המכונות נפרדות, המחסנים נפרדים וכו'.

    כל בעלי המפעלים המקבלים את ההכשר, חתומים על חוזה שאסור להם לייצר מוצרי שיער משיער הודי [ובמפעל היחידי הנ"ל הם חתומים שבמקום היצור המיועד לפאות בהכשר לא ייצרו משיער הודי].

    מלבד כל זאת, בעל המפעל חושש מאוד לרמות, משום שאם יתפס ויורידו לו את ההכשר, זה יגרום לו הפסד גדול בגלל הרווחיות הגדולה שיש להם ביצור פאות לציבור היהודי. יש לדעת שיצור פאה לוקח לכל הפחות שבועיים ובדר"כ עד חודש, כך שנסיון לרמות מצריך להסתכן זמן רב.

  30. ונמשיך עוד:

    ד. מה שכתב שהגרי"ש פסק יחד עם הגר"י זילברשטיין שההשגחה חייבת להיות משעת גזיזה, הוא שטות והבל. והם פיברקו איזה מודעה שכביכול פורסמה בתשס"ה ע"י הרב זילברשטיין ועוד רבנים, ומודעה זו התפרסמה לראשונה בתשע"ח… כאשר רצו להראות לציבור שהיתה התנגדות ישנה להכשר…

    ולמעשה, הגרי"ש הוא זה שהקים את ההכשר והתווה את דרך פעולתו, כאשר מפרט הגאון רבי חיים כץ שליט"א, ראש ישיבת משכן יעקב ורב ומו"צ בחיפה, המעיד כי הכל נעשה ע"פ הדרכת הגרי"ש אלישיב, והפה שאסר הוא הפה שהתיר. ולהלן עיקרי דבריו בשיחות טלפוניות שנעשו עמו (השיחות שולבו ונערכו לשונית):

    "הקשר שלי עם הרב אלישיב התחיל מהנושא הזה, ואני הייתי מאלה שבדקו את הנושא. אני יכול להעיד: ישבנו על הנושא הזה שעות ארוכות, על כל פרט ופרט. הגאון הגדול רבי מרדכי גרוס השקיע בזה את הנשמה כדי לעזור לציבור, לסדר להם הכשר על פאות, כאשר אף אחד לא הצליח להתמודד עם זה.

    מרן הרב אלישיב מינה וועדה יחד עם בד"צ שארית ישראל דאז שיבדקו את הנושא, והיו שני גופים שעסקו בזה, בד"צ שארית ישראל מחד, והבי"ד של הרב גרוס מאידך… שאלנו בזמנו את מרן הרב אלישיב, האם יש ענין להיכנס ולהתיר פאות מסוימות, או להגיד "רבותי, רוב הפאות אסורות ותדאגו לעצמכם". והרב אלישיב ענה – לא! צריך להשתדל ולהביא פאות, ומה שמותר – לומר שזה מותר.

    מכח זה נכנסנו ובדקנו את הנושא הזה בכל מיני דרכים ושיטות, וחלק גדול מהפאות התירו. הגאון הגדול רבי מרדכי גרוס לא עשה דבר לפני שישב עם הרב אלישיב, הוא היה אצלו כל שבוע ושאל אותו על כל דבר ודבר. הרב אלישיב היה מעורב בכל פרט עד הסוף, והכל נעשה ע"פ הנחיותיו עד עצם היום הזה.

    הגאון הגדול רבי מרדכי גרוס שאל את הגרי"ש, האם צריך להכניס את נושא הצניעות לנושא ההכשר של חשש עבודה זרה. והרב אלישיב ענה שאין קשר בין זה לזה, ואין לנצל את ההכשר על מנת לכפות על הציבור ללכת עם פאות מסויימות, אלא יש לעסוק בנושא הע"ז בלבד. וחזר על כך שלושה פעמים.

    מה שהם טוענים כיום שרוב השיער בעולם הוא מהודו, זה שקר, ולא נכון מבחינה עובדתית. אבל צריך לבדוק אם השיער הוא מהודו, ויש אפשרות לבדוק. נכון שיש הרבה שיער מהודו, כשלושים אחוז מכלל השיער, אבל יש גם שיער בבתי החרושת בסין שאפשר לדעת שהוא לא מגיע מהודו, ויש גם שיער מאוקראינה, יודעים את זה לפי החשבוניות ולפי כמה דרכים מאיפה זה מגיע. אין בכוונתי להסביר את דרך הבדיקה, כי תלאה האוזן משמוע, אך אינני חושב שאפשר לבדוק טוב יותר מזה. ואת זה אני אומר לאחר שלמדנו את הנושא היטב באותם שנים.

    יושב איזה עושה פשקווילים ומחליט שזה לא הדרך לתת הכשר. אתה יודע איך עושים את זה? אתה מבין בזה? מפרסמי הפשקווילים רוצים להוביל למצב שבו יגידו לנשים "אל תלכו עם פאות". אי אפשר לומר זאת, כי נשים רוצות פאות, ואנחנו צריכים לספק להן את הדרך הכשרה ביותר. ואין הכוונה ש'אם אין כשר נאכל טרף', אלא זה כשר, ודרך הבדיקה שלנו היא בסדר גמור לפי ההלכה, למרות שבכשרות היינו מחמירים יותר.

    הענין הזה אינו דומה לבשר שאינו כשר, אלא כאן מדובר בחומרא של הגרי"ש אלישיב, וכל האיסור בנוי על שני חידושים של הגרי"ש. הוא מודה שלא מדובר ב"זריקה המשתברת" אלא שהוא סובר שזו העבודה בעצמה, כמו הגמ' בב"ק בעידנא דשחט אסרה לה, ועוד חידוש נוסף, שאפי' אם יש רוב זה נקרא קבוע, ולולא דבריו היינו אומרים שאין זה קבוע. וגם בבשר, אם היו תשע חנויות מוכרות בשר שחוטה ואחת מוכרת בשר נבילה, הבשר היה מותר לפי ההלכה מדין כל דפריש מרובא פריש, אלא שאנחנו עושים השגחה מדוקדקת בגלל שיש לנו יכולת להדר יותר.

    הטוען שעל פאות צריכה להיות השגחה מאז שמורידים את השיער מראשו של האדם, מה שנקרא 'משעת קצירה', מדבר דברי שטות והבל, כי אין אפשרות לעשות דבר כזה. זה לא נעשה במקום מסודר ובאופן מסודר, אין משגיחים שיכולים להיות באיזור הזה בזמן הזה, ואם יהיו – הם יפסיקו להיות יהודים דתיים.

    נשים רוצות ללכת עם פאות, גם הבנות שלי והרבנית שלי רוצות ללכת עם פאות, האם אני יכול לומר להם "אל תלכו עם פאות"? אי אפשר לומר דבר כזה, וגם הגרי"ש אלישיב לא אחז שצריך לומר דבר כזה, מי שאומר שכך הוא אמר – זה שקר! גם בנותיו של הגרי"ש אלישיב הלכו עם פאות ונכדותיו כולן הולכות כיום עם פאות, ומי שמכיר את ההערצה העצומה שיש בבית הגרי"ש אלישיב לדרכו של הגרי"ש, יודע שאם לא היה ניחא ליה שילכו עם פאות, כולן היו הולכות בלי פאות ללא יוצא מן הכלל".

  31. ונמשיך עוד:

    ה. מה שכתב על "סוחרים רבים", ראשית יש לציין שהטענות האלה הושמעו ע"י נכד הגר"מ שטרנבוך, לבי"ד חניכי הישיבות. בית הדין שמע את כל טענותיו, וכאשר נדרש להביא "הקלטות", התחמק בכל פעם… עד שהביא הקלטה אחת, והתברר כי זוייפה והוצאה מהקשרה לגמרי.

    ושנית יש לציין כי בהנחיית הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, ההכשר מבוסס על בדיקת כל הסבב של השיער, מהרגע הראשון עד רגע סיום הפאה, וכמובן שכ"ז זה נעשה ע"י נסיעות רבות 'לשטח' ולא ע"י ישיבה מול המחשב. בנוסף לכך נעשים גם בדיקות מדגמיות. היקף בדיקות אלו תלויות בגודל החשש להימצאות שיער הודי. ויש לדעת שבכל הכשר, כולל ההכשר על הפאות, כמות הבדיקות וגודלם לא נקבעים ע"י המשגיח אלא ע"י רבני ההכשר וכפי ההנחיות שקיבלו מהגריש"א זצוק"ל. וא"כ מה שמגדיר הכותב את המשגיח כליצן, כוונתו היא בעצם אל הגריש"א זצוק"ל והגר"מ גרוס שליט"א שאותם הוא מגדיר ככאלה, עפרא לפומיה.

    ועל כל פנים, טענתו של הכותב על כך שמערבים ב'קוקו' לא מעובד כמה סוגי שערות, מבוססת על דמיון בעלמא, מאחר שכידוע, אם בשיער הנגזז מתהפכות שערות מהאופן שהיו מסודרים בראש, ואפי' רק חלק קטן של השערות הם הפוכות, נפסל שיער זה מלשמש לפאות איכותיות, וכן פתיחת הגומיות של השיער והחלפתן בגומיות אחרות גורמת לאובדן שיער ולכן הוא דבר שאין משתלם לעשותו, וממילא אין שום חשש שבשיער ממקור שאינו הודי יערבו שיער הודי כשהשיער בדרגה של 'קוקו'.

    וכל ההכשר בנוי על הוראתו החד משמעית של הגריש"א זצוק"ל לגבי האיסור של שיער הודי, והכל נעשה על פיו ועל פי תלמידו הגר"מ גרוס שליט"א כפי ההוראות שנבנו ואין הוא זז מהם כמלוא נימא.

    ו. מה שכתב שיש לו "עדויות רבות", הכל עורבא פרח וכנ"ל. לדוגמא, באחד המקרים שמדובר עליהם, מדובר על סלון אחד שהיה להם במחסנים פאות שיוצרו בסין משיער הודי מלפני כ- 14 שנה, קודם שהחלה המודעות לכך. בקבלת ההכשר לאחרונה של חניכי הישיבות, התחייבו לזרוק את כל הפאות שנותרו להם מאותה תקופה. ולפי הבדיקות שנעשו הם באמת עשו כן.

    לטענת הכותב הוא דיבר עם אחיה של אחת מבעלי הסלון, שנמצא בחו"ל, והוא אמר לו שאין הוא מאמין שאחותו זרקה את כל הפאות, ומכאן הגיע למסקנה שאחד השותפים אמר שהם מחזיקים במחסן פאות משיער הודי, ומוכרים אותו לכל דורש. וכך הם בונים סיפורי מעשיות על סמך רסיסי שמועות מכאן ומכאן.

    ז. מה שכתב סיפורי סבתא על ברזיל – כל דבריו תוהו ובוהו, ומבוססים על דמיון פורח. ואחד הרבנים החשובים בבני ברק שחקר את הענין היטב (בתגובה לטענות הכזב שפורסמו נגד הכשר "חניכי הישיבות") אמר שמעולם לא נתקל בכמות כל כך גדולה של שקרים ומידע בדוי מן הלב, כפי שראה בנושא הפאות מהודו, שמפיצים אלה שרצונם לאסור הפאות לגמרי. ולאחר שחקר בצורה אובייקטיבית אנשים רבים העוסקים בתחום, העלה ששיער אירופאי הוא קשה להשגה, ולכן הוא מיעוט ממש.
    וחוץ מהודו, חלק גדול מהשיער מגיע מנשים עניות בסין ובקוריאה, וחלק קטן ממדינות דרום אמריקה (ברזיל, אורוגוואי, פרו, ארגטינה, בוליביה וכל זה מכונה בקיצור 'שיער ברזילאי') ששם מצוי עוני גדול. ויש שם גם נשים מהגרות מאירופה, ששערן בהיר. ובסין לא מייבאים פאות מהודו, כיוון שלא משתלם להם, היות ועלות העיבוד משתווה לעלות ייצור השיער המקומי שהוא לא פחות איכותי. וכאשר השיער אינו מעובד – קל מאוד לזהות את מקורו. ע"כ.

    וכן העידה פרופ' אממה טרלו, אנתרופולוגית שהשקיעה כשלשים שנה בחקירת הדת ההינדית, וכארבע שנים בחקירת מנהגי תגלחת בתרבויות שונות, וכתבה גם ספר על נושא השיער (בראיון לרדיו, תשע"ח). הגב' נשאלה, "האם נכון שכ- 12% מהשיער של טירופאטי נשלח לסין, כפי שיוצא מנתוני אתר האו"ם ומפרסומי המקדש?" והשיבה: "המספר הגיוני ואני יודעת שרק אחוז קטן מאד של שיעור איכותי זה הולך לסין, מאחר ובאחוזים גדולים השיער הולך לשווקים מסויימים גדולים באירופה וארה"ב, ורק מעט הולך למפעלים בסין כי הם מעדיפים מחירים זולים, והרי המחיר של השיער ההודי האיכותי מהמקדשים הוא יקר.

    כ- 70-80% מהשיער שהודו מיצאת לא מגיע מתגלחת ראשים אלא משיער הנאסף במברשות או ברחצה, ונאסף מהם מדלת לדלת, ואנשים אוספים שיער כשנה וחצי בשווי דולר אחד, ושיער זה צריך תהליך מורכב לפני שישלח לתעשיית הפאות בסין, אם כי זה לא שיער הכי איכותי – אבל זה רוב מה שמיוצא מהודו לסין.

    כמו כן יש בסין שיער ארוך ההולך לתעשיית הפאות, שנאסף ממי שמוכרת אותו מחמת עניותה, ושיער זה מגיע גם ממניאמר ומסין עצמה.

    פאה העשויה משיער איכותי יקר עשויה להגיע מכמה מקומות ולא רק מטירופאטי, כגון מרוסיה, אוקראינה ולעתים גם מרומניה. כמובן שהפאות האיכותיות לא תיעשינה משער המברשות, אלא משיער 'רמי' הנחתך מהראשים.

    במניאמר ראיתי אנשים מוכרים את השיער בשוק, וכן ראיתי בסין מפעלי פאות שיש להם שיער ארוך מאד לא מעובד שמעולם לא עובד בחומרים כימיים – שנרכש בסין ממניאמר, ולא פגשתי בסין מפעלים המיצרים פאות משיער ממקדשי הודו".

    ע"כ דברי הפרופ'.

  32. ונמשיך עוד:

    ח. מה שכתב המגיב ש"באמתחתו סוללה של כתבות מהתקשורת הברזליאית" – מעולם לא פרסם כתבה אחת כזאת, והכל סיפורי הבל ורעות רוח… ולו היה להם משהו, היו מפרסמים זאת בראש כל חוצות. והאמת היא הפוכה לגמרי, מי שיחפש כתבות ימצא כתבות על כך שברזיל היא יצואנית השיער הגדולה ביותר לישראל…

    ט. מה שכתב המגיב, שכביכול אפשר להפוך שיער הודי לשיער איכותי יותר ע"י חומרים, זה הבדל. כי הפאה היוקרתית ביותר היא זו שלא עברה עיבוד, וניתן לזהות בנקל פאה שעברה עיבוד. ומה שכתב שתפס סוחרים בהודו, רק פתי יכול להאמין שאותו מגיב נמצא בכל הודו בכל רגע נתון ויודע איזה סוחר נמצא ואיפה…

    י. מה שכתב המגיב שכיום התפרסמו תמונות וחומרים נגד המתירים, האמת היא הפוכה בדיוק: בתמונות ובוידאו רואים בחוש את המתגלחים צוחקים, המגלחים צוחקים ואף לוקחים כסף מהמתגלחים (נגד חוקי המקום), אינם ממלמלים תפילה ואינם מניחים יד על הלב, באולמות התגלחת אין אלילים אלא בקושי תמונה פה תמונה שם (שאינה נחשבת לפסל מבחינה הלכתית וגם אצלם לא נחשבת אלא זה דבר שגרתי בכל חדר), והחדר הוא מלוכלך ומטונף וכך גם היחס אליו, בניגוד גמור למקום האליל שלהם שהם נוהגים בו כבוד רב. וכו' וכו'. כל העדויות והדמיונות מתבטלים מול המציאות. וכמאמר החכם – תמונה אחת שווה יותר מאלף מילים.

    יא. גם מה שכתב שמדובר "בנדון חמור דאורייתא" אין זה אלא דמגוגיה ורמאות, כי הרב אפרתי כתב במפורש בשם הגרי"ש אלישיב, "תקרובת ע"ז בתערובת איסורה מדרבנן, ובספק אפשר להקל שאין חזקת איסור". והנדון כאן הוא בתערובת.

    יב. גם מה שכתב שהתקבלה הוראה בישראל כהמחמירים, לא היה ולא נברא. אמנם אכשר דרא ויש הכשר חניכי הישיבות, אבל רוב הנשים החרדיות קונות מכל הבא ליד. ובפרט לאחר שהתפרסם שהגרנ"ק והגר"ש וואזנר יצאו בקריאה "להשתדל להחליף" את הפאות שהן בוודאי מהודו, והפאות המסופקות אפילו לא צריך השתדלות, וכן פסק החיד"ו וייס, והגר"י בעלסקי, והגר"נ רוטשטיין (ר"י נזר התורה), והגר"י עבאדי, והגר"א וייס, ועוד רבים וטובים, רק בודדים השתדלו להחמיר לצאת ידי חובת הגרי"ש אלישיב (אף שברור שגם הוא מיקל, כמו שפסק בתחילה, אלא הטעוהו בפסק השני בנתונים שאינם נכונים).

    יג. מה שכתב המגיב שיש תמונות של "הררי שיער", 75 מתוכו הוא של גברים וילדים, ורק 25 אחוז של נשים (כפי שהתפרסם), ומתוך שיער הנשים, רק מיעוטו הוא איכותי, וזה השיער היחיד שנמכר לפאות. כל השאר נמכר לתעשיה, ולכן דבריו של המגיב הם חוכא ואיטלולא.

  33. ט. ובאשר לנתוני האו"ם שהזכיר המגיב, וכתב שצריך לדעת "איך לקרוא אותם" (דהיינו איך לסלף אותם, כפי שניסו לעשות בספר "הישכם אוהבים"…) על מנת שיתאים לאג'נדה שלהם, ש-98 אחוז מהשיער העולמי מקורו בהודו.

    אבל מבדיקה מקיפה של הנתונים המתפרסמים ע"י האו"ם לשנת תשע"ח (המתייחס לשנת 2016 למניינם), עולה כי בדיווח שלהם יש שתי קטגוריות של שיער אדם: 0501 – שיער אדם לא מעובד, 670420 – פאות מוכנות העשויות משיער אדם, וישנה גם קטגוריה נוספת – 670300 – הכוללת שיער אדם יחד עם צמר, שיער בעלי חיים ודברים נוספים, שעובדו עבור הכנת פאות וכדומה.

    ואחר החישוב והצירוף של כל הנתונים מכל מדינות העולם, נמצא שסך כל השיער הלא מעובד (קטגוריה 0501) המיוצא ע"י כל המדינות הוא 3925 טון. מתוך זה, השיער הלא מעובד המיוצא מהודו הוא 1536 טון, והשיער הלא מעובד המיוצא משאר המדינות הוא 2389 טון. נמצא שהודו מייצאת 39 אחוז מתוך השיער הלא מעובד בכל העולם, וכל דפריש מרובא פריש.

    אמנם עדיין יכול הטוען לטעון שהודו מייצאת שיער לא מעובד לשאר המדינות, ואותן מדינות מייצאות הלאה את השיער, וזה נכלל בנתוני הייצוא שלהם. אולם מסתבר שהמדינות המייבאות שיער לא מעובד מהודו, לא מייצאות אותו כשהוא לא מעובד, אלא מעבדות אותו ומייצאות אותו מעובד, כי לעיתים הן מוכרות את השיער במחיר יותר זול ממה שהודו מוכרת אותו, וא"כ אין זה הגיוני שהן קונות מהודו ומוכרות בפחות.

    והנה, סך כל שיער הפאות המוכנות המיוצא בעולם (קטגוריה 670420) הוא 8561 טון. מתוך זה, שיער הפאות המוכנות המיוצא מהודו הוא 34 טון בלבד, והשיער המיוצא משאר המדינות הוא 8527 טון, ומכל המדינות בולטת במיוחד סין, המייצאת 6418 טון. נמצא שהודו מייצאת 0.3 אחוז, ואילו סין מייצאת 74 אחוז מכלל השיער העולמי. וא"כ צדק הרב שליט"א במה שכתב שרוב השיער העולמי מגיע ממדינת סין, והשיער מהודו אינו אלא מיעוט דמיעוט.

    ועתה אף אם נאמר ששאר המדינות מייצאות את השיער שקיבלו מהודו, לאחר שעיבדו אותו או הכינו ממנו פאות, הרי כל השיער המיוצא מהודו (בשתי הקטגוריות הנ"ל) הוא 1570 טון, וזהו רק 18 אחוזים מתוך 8527 טון שיער המיוצא משאר המדינות, ועל כרחך צריך אתה לומר שרוב השיער לא הגיע מהודו. והנתונים הללו דומים לנתונים שמסר השגריר דלעיל בשם משרד הסחר ההודי בשנת תשס"ד.

    ובאשר לקטגוריה הנוספת (670300) הרי היא כוללת גם שיער אדם יחד עם צמר ועוד (כלומר – פאות סינטטיות יחד עם טבעיות), ואי אפשר לדעת כמה מתוך זה שיער וכמה מתוך זה דברים אחרים. אולם גם בקטגוריה זו, סך כל השיער המיוצא בעולם הוא 14341 טון. מתוך זה, השיער המיוצא מהודו הוא 2880 טון, והשיער המיוצא משאר המדינות הוא 11461 טון, ונמצא שוב שהודו מייצאת 20 אחוזים מכלל השיער העולמי, והוא מיעוט. ואף אם נצרף שלושת הקטגוריות יחד, נמצא שכל העולם כולו מייצא 23930 טון שיער, והודו מייצאת 4450 טון שיער, והוא רק 15.6 אחוזים מכלל השיער העולמי (28380 טון).

    ואף אם נרחיק לכת ונעמיד אוקימתא ע"ג אוקימתא, ונאמר שבקטגוריה האחרונה הנ"ל כל המדינות מייצאות רק שיער סינטטי והודו מייצאת רק שיער טבעי, וכל המדינות מייצאות שיער שקיבלו מהודו, הרי בשתי הקטגוריות הראשונות (שהן שיער טבעי בלבד) שאר המדינות מייצאות 10915 טון, והודו מייצאת בכל שלושת הקטגוריות רק 4450 טון, ובניכוי סכום זה נותר לשאר המדינות 6465 טון שיער אדם שלא הגיע מהודו, ונמצא שהודו מייצאת 40 אחוז מהשיער העולמי, וכל דפריש מרובא פריש.

    ובלאו הכי קשה להעמיד את האוקימתא הנ"ל, כי ראיתי שהטוענים כך ניסו להיתלות במחיר השיער הלא מעובד המיוצא ממדינות אחרות, שלפ"ז יוצא שמחיר כל פאה הוא דולרים בודדים. והנה גם הודו מייצאת שיער לא מעובד במחיר של 37 דולר לק"ג, ולדבריהם שמכל ק"ג אפשר לייצר שלוש פאות, נמצא שמחיר כל פאה משיער הודי הוא כ-12 דולר בלבד. וכמו כן מצינו מדינות שאצלן מחיר כל ק"ג שיער לא מעובד יקר בהרבה מהודו, ויש שהגיעו עד כ-1800 דולר לק"ג. וגם בקטגוריה שנכלל בה גם שיער טבעי וגם שיער סינטטי, המחיר לשיער המיוצא מהודו הוא 82 דולר לק"ג, ובארצות רבות המחיר הוא פי שניים, ויש שהגיעו עד כ-2200 דולר לק"ג.

    אולם עד כה דיברנו בשיער הכללי המיוצא מהודו, וכבר כתב הרב לעיל שלא כל השיער ההודי מגיע מעבודה זרה אלא רובו מגיע מנשים עניות ברחבי הודו, המוכרות את שערותיהן תמורת כסף. וממילא, אם השיער ההודי כולו הוא 40 אחוזים מהתוצרת העולמית לפי החישוב המחמיר ביותר, הרי השיער המגיע מהטמפלים של הע"ז הוא בקושי עשרה אחוזים, וכדלקמן.

    וכן אמר אחד מגדולי תלמידי הגרי"ש אלישיב בשיחתו, שע"פ נתוני האו"ם לא יתכן שכל השיער אצלנו מגיע מהודו. וגם הוכיח שרוב השיער המיוצא מהודו אינו מבית הע"ז, כי השיער הנמכר באמצעות המכרזים של בית הע"ז, הוא בקושי שלושה אחוזים מכלל השיער המיוצא מהודו ע"פ נתוני האו"ם.

    ומה שיש הטוענים שהשיער המגיע מהטמפלים הוא שיער איכותי במיוחד, ומתוך כל השיער האיכותי בעולם הוא תופס נפח גדול. ומלבד שאינו כן, וגם שיער העניות המתגלחות הוא איכותי מאוד, הרי דבר זה הוכחש ע"י שר המסחר ההודי בעצמו, כפי שפורסם בעיתון "הגרדיאן", שהשיער מהטמפלים אינו אלא עשרים אחוז מהשיער האיכותי המיוצא מהודו.

    וזה לשון הכתבה (בתרגום חופשי): "הטמפל בטירופאטי וכל הטמפלים ההודים יחד, תורמים רק עשרים אחוזים מתוך השיער האיכותי הנמכר לחו"ל", טוען שר המסחר בטאמיל נאדו (אחת מעשרים ותשעה המדינות בהודו), שבה נמצא רוב השיער המיוצא מהודו. "מאין כל השאר, אין לנו מושג. במקרים רבים אנו חוששים מניצול של נשים".

    ומה יש להוסיף על דברים ברורים ופשוטים שנאמרו ע"י השר הממונה במחוז הנ"ל, שהוא הסמכות העליונה ביותר בהודו לענין זה של השיער, ומעיד בפה מלא ששיער הטמפלים הוא בקושי חמישית מהשיער האיכותי המיוצא מהודו. ודברים אלה אמר בראיון כמסיח לפי תומו, בכתבה העוסקת בסחר וניצול של נשים, כאשר האינטרס שלו הוא להגדיל את נפח הייצוא של הטמפלים, ולהקטין את מימדי ניצול הנשים, כדי לא להוציא שם רע להודו שהיא ארץ אוכלת יושביה, ובכל זאת אמר את האמת ללא כחל ושרק. ואם נצרף לדבריו את נתוני האו"ם העדכניים, יתכן ששיער הטמפלים הוא 3 אחוז מהתוצרת העולמית, או לכל היותר כעשרה אחוזים, לפי החישוב המחמיר ביותר.

    ונאמנותו של הגוי כמסיח לפי תומו נדונה בשו"ע יורה דעה (סי' צ"ח), ושם (ס"ק ב') הקשו הש"ך והט"ז כיצד גוי המסיח לפי תומו נאמן לגבי טעימת בשר בחלב, והש"ך תירץ שנאמן כיוון שמדובר במילתא דעבידא לאיגלויי, כי לאחר מכן יטעמו התבשיל בעצמם ויידעו אם שיקר או אמר את האמת. והט"ז תירץ שנאמן כי אין זו עדות אלא גילוי מילתא בעלמא. אלא שהקשה על עצמו מדין בכור, שמצינו בשו"ע סי' שט"ז שהגוי אינו נאמן להעיד שבהמה זו ילדה קודם לכן והוולד אינו בכור.

    ובספר "דעה והשכל" (כת"י) על איסור והיתר (לבעל מח"ס "חן וכבוד"), כתבתי ליישב שיטת הט"ז שבבשר בחלב הקדירה היא לפנינו, ולא נצרכה עדות הגוי אלא לגלות לנו מה טעם יש בה, וזו היא הנקראת הוכחה ולא עדות, אבל לגבי בכור, אין לנו עתה דרך לדעת אם אמו ילדה לפניו או לא, אלא ע"פ עדות, וזו היא נקראת עדות ממש, על דבר שנעשה בעבר ואינו לפנינו כעת. ואע"פ שהוא מגלה לנו מה מצב הוולד כעת, אם בכור הוא או לא, בכל אופן עיקר העדות היא אם האם ילדה לפני כן או לא.

    ומינה לנדון דידן שהשר ההודי נאמן במסל"ת כי מדובר במילתא דעבידא לאיגלויי (כתירוץ הש"ך) שכל אחד יכול לשאול אותו מנין לו ולחקור בעצמו מפי הפקידים האחרים במשרדו, וגם אין דבריו עדות אלא גילוי מילתא בעלמא (כתירוץ הט"ז), שהוא מגלה לנו על מצב השיער בשוק ההודי.

  34. ונמשיך עוד:

    יד. מה שטען המגיב, כביכול אפשר בקלות לעשות הכשר על השיער ההודי שמגיע מהכפרים, אין זו טענה כלל, כי הכשר "חניכי הישיבות" הולך לדעת הגרי"ש שאסור לקנות מהודו (כיוון שיש לזה דין של קבוע, אפילו אם הרוב שיער כשר, וכפי שחידש) ולכן אינו לוקח משם. והכשרים אחרים לא רוצים כלל להתעסק עם השיער, היות וההכשר של הגר"מ גרוס סובל כל הזמן הטרדות מאותם בריונים הכופים את דעתם בענין הפאה.

    טו. מה שטען עוד המגיב, שאי אפשר לבדוק ע"פ ריח ומישוש (ומביא ראיות מהקלטות ופשקווילים שפרסם נגד ההכשר…) כל דבריו הבל וריק, והדברים נבדקו היטב ע"י אחד מגדולי הרבנים בב"ב, באופן אובייקטיבי, וברור שיש אפשרות להבדיל בין סוגי השיער השונים. יש שני סוגים של מומחים: יש היודעים לזהות בוודאות שלא מדובר בשיער הודי, ויש היודעים לזהות גם באיזה שיער מדובר ומאיזו מדינה הגיע.

    וכדי לסבר את האוזן נספר כי אחד המומחים הגדולים בענין זה, שהעיד כי סוחרי שיער גויים העמידו את מומחיותו במבחן וגילו כי הוא יודע להבדיל היטב בין סוגי השיער, סיפר כי נפגש פעמים רבות עם הרב שלזינגר (המשגיח של "חניכי הישיבות"), ולדעתו הוא המומחה הגדול ביותר בענין זה, ומעולם לא קרה שהוא טעה בזיהוי מקור השיער.

    טז. ומה שחזר וכתב טענות נבובות נגד ההכשר – כבר הרחבתי לעיל שכך התווה הגרי"ש אלישיב את דרכו של ההכשר, הפה שאסר הוא הפה שהתיר, ולא יבוא כל צרוע וזב ויטען "לא שייך לעשות כך הכשר". והמגיב כל הזמן מנפנף ב"כלל גדולי ישראל" כאשר הגריש"א הוא כמעט היחיד שאסר.

    יז. מה שכתב המגיב ש"מאה אלף נשים מוסרות שערן לאליל דבר יום ביומו", הוא מגוחך לגמרי. בסירטוני הוידאו שצולמו שם ניתן לראות שברגע נתון יש באולמות התגלחת לכל היותר כמה עשרות אנשים. אמנם הטמפל עצמו מוסר דיווחים מנופחים מאוד לתקשורת, כדי לגרום לעוד אנשים לבוא, אבל בפועל רואים בוידאו בדיוק כמה אנשים יש. ואם נסנן מתוכם 75 אחוז גברים וילדים, נגיע למספר מאוד קטן של נשים.

    וכבר כתבתי לעיל שע"פ נתוני האו"ם ונתוני המכירות של בית הע"ז בטירופטי, שיער הע"ז המיועד לפאות הוא שלושה אחוז (!) מכמות השיער הכללי המיוצא מהודו!

    יח. כמו כן מה שטען המגיב על כך שאין למצוא בשום מקום אחר שנשים גוזזות שערותיהן, יתכבד ויקרא כתבות שפורסמו בתקשורת העולמית, על כעשרים אלף סוכנים (!) בסין, המשוטטים מעיר לעיר ומכפר לכפר וקונים מהנשים את שערותיהן. והמגיב כותב כביכול דיבר עם כל הספקים וכל הסוחרים בכל העולם, אבל בפועל בקושי ליקט נתונים מהאינטרנט.

    יט. מה שכתב המגיב שהתגלחת נעשית בפני פסלים – כבר כתבנו לעיל שזה שקר מוחלט. והאוסרים בספרם 'הישכם אוהבים' לקחו איזה תמונה מ"חנוכת הבית" שעשו לאותו בית תגלחת, עם "סעודת מצווה", והביאו איזה אליל לשם וערכו שולחן לכבודו, ומזה הוכיחו שהתמונות באותו בנין נעבדות… כאשר בכל השנים שעברו מאז ועד עכשיו, מעולם לא נעבדו התמונות (הבודדות, שפזורות פה ושם) באולם התגלחת.

    וכבר הבאתי לעיל שאמיר דרומי סתר עצמו בזה, וגרשון ווסט הכחישו, והמגיב בעזותו כותב זאת גם בשם גרשון ווסט.

    כ. מה שכתב המגיב על איזה "אגדה חדשה" שהמתירים בעבר לא ידעו, אין לזה שום מקור אלא כך מצאו האוסרים בכמה אתרי אינטרנט (לא באתר הרשמי של המקדש שלהם), ושאלו כמה אנשים ואמרו שמכירים (כך הם טוענים), אבל בספריהם אין זכר לאגדה זו, שנחשבת חדשה. והמבינים בזה אומרים שיש אלפי סיפורי מעשיות כאלה שממציאים כל יום שטות אחרת.

    וכאשר הכמרים נשאלו לסיבת התגלחת, הם השיבו שסיבת התגלחת היא ההכנעה, ורק כשנשאלו ישירות על האגדה – חלקם הזכירו גם את האגדה, והוסיפו שההכנעה היא הסיבה העיקרית לתגלחת, והאגדה היא רק טעם נלווה, וכומר אחד אף אמר שהסיפור בדוי.

    ושנית, ממה נפשך. אם תאמר שהאליל זקוק לשיער כיוון שע"פ התיאוריה שלהם הוא אוהב שיער, או לווה שיער וצריך להחזיר, ממילא יש כאן רק פעולה של נדבה, ואין בזה כלום, כי אין הקדש לע"ז. ומה שאדם מגלח השיער הוא רק פעולה נצרכת על מנת שיוכל לנדב את השיער, כי לא יכול לנדב אותו בעודו מחובר, ואין זה דומה לשחיטה או שבירת מקל וכו'.

    וגם אם מישהו מהם יעלה על דעתו שהאליל חפץ בשיער – אבל בודאי שלא יעלה על דעתו שהוא חפץ בפעולת החיתוך, ואם כן אין לתגלחת יכולת לאסור את השיער.

    ואם תאמר שיש כאן תקרובת לאליל בדרך דמיונית, הרי לא מצינו תקרובת ע"ז באופן כזה, שמגיע אל האליל בדרך דמיונית, אלא רק תקרובת המניחים לפניו. ומכל מקום עצם התגלחת היא רק היכי תימצי על מנת להביא את השיער לאליל, ומשם מיד נלקחות השערות למכירה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל