לתרומות לחץ כאן

צרעות שהתיישבו בחור של מזגן בבית משותף

שאלה:

יש לנו קן צרעות בחור של המזגן מבחוץ – על קיר הבנין , מהקן אנו סובלים וגם כ4 שכנים נוספים (מתוך בנין של 16 דיירים). האם עלות ההדברה מוטלת :1. עלינו בלבד? 2. על כל השכנים הסובלים? 3.על ועד הבית? בנוסף בדירה שכורה. האם חובת התשלום היא על המשכיר או על השוכר?

תשובה:

שלום וברכה,

השכנים שסובלים צריכים להשתתף בעלות של ההדברה. לא ניתן לחייב את כל השכנים וכן לא לחייב את בעל החור של המזגן, ורק ארבעת השכנים שסובלים מהצרעות צריכים להשתתף בהדברה.

בהצלחה.

מקורות:

לא ניתן לתבוע אות השכן שהוא בעל החור של המזגן, כיון שזכותו לעשות חור של מזגן והחור של המזגן לא מוגדר שמזמן תקלה, אלא במקרה באו צרעות והתיישבו שם. וכיון שלא מוגדר שעשה פעולה שהביא מזיקים לא ניתן לחייב אותו. מאותה סיבה גם לא ניתן לחייב את כל הדיירים בבניין כיון שאין כאן תקלה בבניין שמזמן צרעות, בשונה מצינור משותף שיש בו סתימה שחייבים כל השכנים לתקן את הסתימה – גם השכנים שגרים בצד השני שאין להם שימוש בצינור, כיון שהרכוש המשותף תקול צריכים כל בעלי הנכס לתקן את רכושם שלא יביא תקלה. במקרה הנ"ל החור לא אמור להביא צרעות אלא במקרה התיישבו שם, וכמו שאם ישבו על עדן החלון של רכוש משותף לא ניתן לחייב את כל השכנים כיון שעדן החלון לא מביא את הצרעות. ולכן הוצאות ההדברה מוטל על השכנים שסובלים מההדברה.

ראה בספר ועד הבית בהלכה פ"ז תשובה יז. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל