לתרומות לחץ כאן

בורר בכלי ביום טוב

שאלה:

שלום הרב, ברשות הרב מס' שאלות שנסתפקנו בהם:
1.האם מותר לברור ביו"ט חליטת צמחים במסננת ביתית?
2.מה הדין בחליטת צמחים בשנת שמיטה, האם כשאני מכוון(מלבד הנאת שתיה) שיהא לעניין בריאותי, מותר?
3.בגדר 'מלאכת אומן' בחול המועד, האם זה דין במקצוענות של האומן או דרך הפעולה, לדוג' אם אני יתפור קרע ע"י מכונת תפירה ואיני אומן בזה האם מותר או שזה דין במכונה?
תודה!

תשובה:

1. באופן שהותר בורר ביום טוב – לצורך היום ואי אפשר לעשות מבעוד יום בלי שיתקלקל קצת, מותר גם בכלי, ראה שו"ע הרב סי' תקי סעי' ג, חיי אדם כלל פב סעי' ב, משנה ברורה שם סק"ז.

2. מותר.

3. הרעיון הוא שכל מלאכה שצריכה אימון ידים מעט היא מעשה אומן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבהע להמענה!
    1.אם שכחתי לעשות את החליטה מבעוד יום או שלא היה זמן, אז זה גם בגדר שמותר?
    2.אין איסור שימוש בשביעית להשתמש במשהו לצורך רפואה?(האם זה בכלל "לכם לאוכלה")
    3.לא תפסתי את ההגדרה של מעשה אומן, אם אני יודע לתקן פנצ'ר באופניים אך לא ברמה של בעל מקצוע אז גם זה יהא אסור כי יש ניסיון מועט בזה?
    תודה רבה!

  2. 1. נראה שחליטה כזו טובה יותר כאשר היא טריה ומותר.
    2. זה לא ממש רפואה, זה חליטה טעימה, אלא שאתה מקפיד לשתות אותה כי היא בריאה. אם למשל אני מקפיד לאכול לחם מלא בגלל הסיבים התזונתיים שלו, זה לא הופך לרפואה…
    3. הנושא אינו "בעל מקצוע", כל דבר שמצריך "ידים טובות" אתה יודע משהו שאחרים לא יודעים, זה מעשה אומן. ספציפית לגבי תיקון פנצ'ר יש נדונים נוספים, של צרכי גופו כמו תיקון פרסות הסוס., זה נושא לכשלעצמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל