לתרומות לחץ כאן

קריאת התורה לקטן בשמחה תורה

שאלה:

המנהג אצלנו הוא שקטנים קוראים בתורה פרשת מעונה לכל העולים למוסיף בתורה ביום שמחה תורה. והרב החדש רוצה להפסיק את המנהג מפני שהוא אומר שזה לא כבוד הציבור. ויש מחלוקת בבית הכנסת בין הורי הילדים שהכינו את הילדים כדי להרגיל לקרוא בתורה ובין הרב שהוא רוצה שנביא לו ראייה ובסיס למנהג הזה. והמנהג בא עין זקנים שבאו ממרוקו לפריס. תודה למצוא לי מקורות לרב כדי שלא תהיה מחלוקת

תשובה:

שלום וברכה

כיון שאנחנו נמצאים היום כבר לאחר חג שמחת תורה, אין מקום לשאלה… כלומר כל מה שהכינו אינו רלוונטי, ולגבי שנה הבאה, ההנהגה הנכונה היא שאת הקריה הראשונה בה יוצאים הציבור ידי חובה אין לתת לקטנים, רק מה שנהגו שקוראים שוב ושוב פרשת וזאת הברכה, כדי להעלות את כל הציבור, נראה שאם מעלים קטן אינו איסור, כיון שבלאו הכי הציבור אינו יוצא ידי חובה בקריאה זו.

ולעצם שאלתכם, יש קהילות שנהגו שקטן קורא בעלייתו, וכך נהגו חלק מקהילות הספרדים. לגבי מקורות לרב לא הבנתי את הבעיה, הרי ודאי שיטת השלחן ערוך בסימן רפג שקטן עולה למנין שבעה, כלומר קטן יכול לעלות כחלק משבעת הקרואים, ובלבד שהוא קורא בעלייתו, ולא קורא עבור עולים אחרים. ראה שם במשנה ברורה. ולכן למנהג הספרדים שהוראת מרן השולחן ערוך אצלם עיקר, ודאי שמותר מעיקר הדין שקטן יעלה למעונה, ולאו דוקא מוסיף, אלא אפילו חלק משבעת הקרואים ככל שהוא גם עולה וגם קורא, וכאמור היה זה מנהג קהילות ספרדיות רבות, אשכנזים נמנעים מכך לחלוטין, אבל אם הרב רוצה לחשוש לדעת האוסרים, יש לעשות מכאן ולהבא כהוראתו, שהרי הוא מרא דאתרא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל