לתרומות לחץ כאן

מסלולי מניות בהשקעות ופנסיה

שאלה:

שלום רב,

הפנסיה של אשתי נמצאת במסלול הלכה באחד מחברות הביטוח, כבר כמה שנים.
כידוע, קרנות ההלכה הינן בעלי אחוזי תשואה נמוכים מאוד מאוד [פער של קרוב ל-300%].
לאחרונה נתוודעתי לכך שיש בזה המון חומרות יתירות וכדו', ואם יש היתר עיסקה, אין בזה בעיה, וכגון במסלולי מניות. האם הדברים נכונים?

תשובה:

שלום וברכה,

החשש במניות שהמניות משקיעות בדברים אסורים – ריבית ללא היתר עסקה, מפעלים של טרפות, חברות של גויים שעובדים בשבת, או חמץ בפסח. יש הסוברים שהרוכש מניה יש לו בעלות בחברה, ונעשה שותף לדברים האסורים, וכאילו המפעל שלו עובד בשבת ומחזיק חמץ בפסח, ועוד כהנה.

אולם לדעת מרנן ורבנן הרב משה פיינשטיין הרב אלישיב, הרב ש.ז. אוירבך זצ"ל סוברים שבעלי המניות הקטנות לא נחשב לבעלות בחברה ולכן אין איסור להשקיע בכל סוגי המניות. ולכן מניות לא צריכות הכשר. אולם גם הגרי"ש שהתיר העדיף שיהיה מסלול השקעות עם הכשר. 

ולכן לכתחילה עדיף להצטרף למסלול הלכה, אבל אם הדבר כרוך בהפסד יש להקל בשופי.

בהצלחה.

נ.ב. אני לא חושב שיש פער כל כך גדול כמו שהזכרת. מלבד זאת יש מסלול הלכה של תשואה כהלכה שיש להם הכשר על מסלול עם רווחים גבוהים, במסלול עם סיכון גבוה. לתשואה כהלכה יש מסלול בחברת אלטשולר שחם ושני חברות נוספות.

מקורות:

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. יישר כח על התשובה.

    מהמשפט "אבל אם הדבר כרוך בהפסד יש להקל בשופי" [בדגש על ה"בשופי"] אני מבין שמה שנכתב קודם "אולם גם הגרי"ש שהתיר העדיף שיהיה מסלול השקעות עם הכשר", אין במשמעו חומרא אמיתית שראוי מאוד לחוש לה, [וכמו שנכתב בדברי ההסבר שאין לי כבעל מניות קטן איזושהי בעלות בחברה]. אלא איזושהיא הנהגה טובה וכדו'…

    ולגבי ה-נ.ב. הפער הוא עצום. במסלולי מניות הכי סולידיים אפשר למצוא אפיקי השקעות עם 15% תשואה בטוחים, [מבחינת ההשתדלות…]. אפשר לראות את היסטוריית התשואות של החברות ברחבי הרשת. ובמסלולי הלכה, הסולידיים נותנים בקושי 5-6%. הפער הוא פי 3!

  2. מרן הרב אלישיב המריץ שיהיה מסלול הלכה כדי להגביר את המודעות שהעסקים יתנהלו כדין ובכך יתגבר שמירת הדת. אבל מצד ההצטרפות לחברות אלו אין חשש ולכן אם יש הפסד ממון אפשר להקל בדבר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל