לתרומות לחץ כאן

גנרטור בשבת

שאלה:

בס"ד

לכבוד הרב שליט"א

אדם קבל ע"ע בלנ"ד (להחמיר ו)להשתמש בגנרטור בשבת, אך אין סיפק בידו לחבר את כל החשמל בבית לגנרטור עקב העלות המרובה. אך כידוע יש דברים שניתן להקל בהם ולא לחבר לגנרטור.
(שמעתי פעם שלגבי מזגנים יש מקום להקל היות ואין בזה ממש, האם יש ממש בסברא זו?) מה אלו הדברים, ומה אופן הדירוג מן הקל אל החמור?

יישר כח!

תשובה:

שלום וברכה

לגבי מזגן אינני רואה מה צד ההיתר, שכן יש כאן הנאה חיובית של קור בבית. מה שיש שצידדו להיתר הוא במקרר שמיועד לשמירת טריות המזון [כלומר להכניס בו שתייה לקירור, זה שוב בעיה, כי אתה נהנה מעצם הקור, אבל מה שמיועד לשמור על המזון שלא יתקלקל אינו הנאה חיובית אלא מניעת נזק בלבד]. יש שצידדו שכאשר חלק מהחדר מואר על ידי גנרטור, וניתן לעשות שם שימושים על ידי הדחק, תוספת האור אינה נחשבת הנאה אסורה, כך סבר הגר"ע יוסף, אמנם בשו"ת מנחת שלמה דחה הגרש"ז אויערבך סברא זו מכל וכל, וטען שלא מצינו חילוק זה אלא לגבי הנאה ממעשה שבת של גוי, ולא משל ישראל. נראה שהכי חשוב זה אם משתמשים בפלטה חשמלית, שם זה גם הנאה חיובית, וגם אין את הסברא הנ"ל שהשימוש יכול להעשות בלאו הכי. אמנם לזה יש פתרון בשימוש בבלעך על הגז ללא חשמל כלל [אינני מתייחס כרגע לנושא הבטיחות שזה צריך הקפדה יתירה].

ומכל מקום, גם מי שמקפיד באופן חלקי יש בזה רווח גדול, אין כזה דבר או הכל או כלום, כל מה שאפשר זה טוב. בפרט שתקופות מסוימות אין שימוש במזגן כלל.

בהצלחה רבה, ולזכור שכל הוצאות שבת חוזרים בעז"ה.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. במזגן שהודלק מספיק זמן מראש בערב שבת,החשבון של המקילים הוא שהחשמל שנצרך מרשת החשמל בשבת רק שומר על מצב קיים-בית קר ונעים,ולא מייצר הנאה חדשה במהלך השבת

  2. אינני חושב שהמציאות הזו נכונה, זה מתחדש כל הזמן, יש כל הזמן השפעה של חום מבחוץ, ואין כזה דבר לשמור אויר קר בבית, האויר שהיה הלך, ומיוצר כל הזמן אויר חדש קר. במקרר זה משהו אחר, אנחנו לא מתייחסים לקרירות המאכל שבזה אין הנאה [למעט שתייה וזה אמרתי], אלא שלא יתקלקל.

  3. האם יש מקום לחלק בין מכשירים שאיסורם מדאורייתא לכו"ע, לבין כאלה שאיסורם מדרבנן (אלא אם פוסקים בשיטת החזו"א שכל חיבור חשמלי מדאוריתא)?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל