לתרומות לחץ כאן

בדין מצטער בסוכה

שאלה:

לכבוד הרבנים שליט"א

זה מכבר סיימנו לחגוג את חג הסוכות והנה כל שנה ליבי נוקפי בכמה תהיות בדין מצטער ואפרט;

אני בונה סוכה על גג ביתי, ובימים חמים כשהחמה קודרת לא שייך לשהות בסוכה, ויש שנים שזה רוב ימי החג, ולצערי אני נאלץ לאכול מהר ככל האפשר ומיד שב לביתי להתאוורר במזגן, ממש אין באפשרותי לקיים את דברי השו"ע: "ודר בסוכה כל שבעת הימים כדרך שהוא דר בביתו בשאר ימות השנה". ואף בדברים שחייבים בסוכה כגון שינה, פעמים הרבה שלא שייך לקיים בסוכה זו, סוף דבר נמצא שהסוכה היא ארעי והבית הוא קבע היפך ממה שציוותה תורה.

שאלתי ותהייתי, עד כמה אני מחוייב כדי שאוכל לקיים המצווה ללא כל הסבל הזה. לדוגמא, אם אני מחוייב לבנות סוכה במקום אחר למטה סמוך לבניין אף שדרוש לכך לטרוח לרדת 4 קומות שהיא טירחה גדולה עבורי, או שעלי לקנות כמה שכבות של סכך כדי להצל כמה שאפשר, או שמא עלי להתקין מזגן בסוכה כדי שלא אצטער.
[ובענין זה שמעתי דמטו משמיה דהגרי"ש אלישיב דמי שיש לו מזגן בביתו אינו יכול לפטור עצמו מדין מצטער כיון דבעינן תשבו כעין תדורו, איני יודע אם שמועה זו נכונה, אך אולי גם אינה מוסכמת על הכל, כי מצד הסברא אין לו כ"כ מובן, דוכי משום תשבו כעין תדורו אדם יהיה חייב להביא לסוכתו את כל הספרייה שיש לו בסלון ביתו או את הספות, (ואולי יש לדון דתשבו כעין תדורו אינו בגדר חיוב, אלא שאינו פוטר בכה"ג שמצטער, וצ"ע), והיה יותר נראה בעיני שהגדר של תכ"ת, הוא מה שאדם רגיל לקחת עמו ולהוציא כשהולך מביתו למק"א לשבעה ימים, ואם נכונה היא ההגדרה, הרי שמסתמא לא הייתי לוקח עימי מזגן או מתקין שם לזמן כה מועט, ואף שכשיוצא אדם מביתו לנופש במלון או בכל מקום שהוא לכמה ימים מקפיד מאד לשכור חדר עם מזגן, אולם יש להניח כי יצדד לוותר על המזגן אם יוצע לו הנחה של כמה אלפי שקלים.
והיה מי שטען בפני שמחוייב לקנות מזגן כיון שהוא משתמר להרבה שנים, ונמצא שאם נחלק את ההוצאה לכל השנים העלות תהיה מועטת. אך ג"ז אינו מסתבר, כיון דכל שנה ושנה הוא נידון בפני עצמו ולמה לחשב כל השנים בכללות].

יורינו ושכרו כפול מן השמים

א.פ
בני ברק

תשובה:

שלום וברכה

נראה בעיני פשוט שאם ניתן לפטור זאת על ידי כמות רבה יותר של סכך ודפנות עץ עם חלונות זה ודאי חיוב, זה צורה בסיסית של סוכה. מזגן זו הוצאה משמעותית, אבל עוד סכך זה כלום… חשוב על משהו,הרי זה כל השמחת חג…

בשורות טובות.

מקורות:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יישר כח!
    אעשה כן בלנ"ד לשנה הבאה, ואם עדיין לא יועיל לגמרי האם אני פטור משאר השתדלויות שהזכרתי?
    מה שהזכרתי משמיה דהגרי"ש לגבי מזגן האם זה נכון? והאם ידוע לכבוד הרב האם זה גם דעת שאר פוסקי זמנינו (כהגרש"ז ועוד…)?
    ומש"כ מסברא דילי בהגדרת תשבו כעין תדורו האם מסתבר כן?

    יישר כח על כל השו"ת המחכימות!

  2. מזגן לא משענו שצריך, אבל אם לבנות למטה ארבע קומות יפטור את הבעיה ודאי שצריך, הרי מי שבונה סוכתו במקום צער כשיכול אחרת, יש דעות שכלל לא יוצא בה ידי חובתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל