לתרומות לחץ כאן

חיוב תשלום עבור קניית עליה לתורה

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים, רצה השם ומכורח מצב שנוצר התפללתי בבוקר של שמחת תורה במניין שאינו ברירת המחדל שלי מבחינת הנוסח (חב”ד). קניתי עליה לתורה (שלישי) וכשבאתי לעלות וביקשתי לקרוא בעצמי בתורה נאמר לי על ידי הגבאי שלפי מנהג המקום רק הבעל קורא הוא שקורא בתורה.
הופתעתי לגמרי כיוון שבעדיפות ראשונה מי שעולה הוא זה שצריך לקרוא בתורה (אך היום שלא כולם בקיאים בקריאה יש בעל קורא). הבהרתי לגבאי שאני יודע לקרוא והכנתי את הקריאה ועדיין אם הוא לא רגוע מימלא הבעל קורא חוזר בקריאה של החתן תורה מסיים על כל הקריאה מההתחלה. השאלה היא בעיקר עקרונית האם אני עדיין מחוייב לשלם בעבור העלייה? וכדי לחדד את השאלה האם לא היתה פה בעייה מלכתחילה במכירה שלא הכריזו שרק בעל הקורא הוא שקורא כי ברור שמי שעולה ויודע ורוצה לקרוא אין סיבה שימנעו זאת ממנו.

תודה רבה.

תשובה:

בודאי אתה חייב לשלם מה שקנית. בכל בתי הכנסת האשכנזים כך המנהג, כיון שלמעשה יש שלא יודעים לקרוא, ויש שמדמיינים שהם יודעים, ויש קוראים בטעמים מזרחיים ומנהג המקום באשכנזיים ולהיפך, הכל על דעת אנשי המקום. ובכלל, וכי אם לא עשו בעדיפות ראשונה זה אומר שלא קיבלת את העלייה? עלית וקיימת את המצוה ובודאי יש לשלם תמורתה. אם היית בא לבית הכנסת אצלנו [אשכנזי ליטאי של בני תורה אברכים] גם לא היו מאפשרים לך [וגם לי] לקרוא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל