לתרומות לחץ כאן

ריקוד נשים עם ספר תורה בשמחת תורה

שאלה:

שלום כבוד הרב,
מהם הנימוקים ההלכתיים לאסור על נשים לרקוד עם ספר תורה, הרי הרמ"א הביא להלכה : יש שכתבו שאין לאשה נידה… או ליגע בספר תורה וי"א שמותרת בכל וכן עיקר… ( ש"ע, או"ח סימן פ"ח) ?

תשובה:

שלום וברכה

חשוב לדעת, והשאלה שהזכרת היא רק דוגמא לשאלות רבות דומות:

כאשר אנחנו מבקשים לדעת למה אשה לא מניחה תפילין, או מה הדין מנין לנשים, או ריקודי ספר תורה ועוד. יש תמיד ראשית את השאלה ההלכתית המנותקת מכל מניע, וכפי שהזכרת יש מחלוקת בענין לגבי אשה נדה והעיקר שמותר לה לגעת וכו'. אבל הנקודה השניה, שעליה לא דיבר הרמ"א וכלל לא הכירה… והיא חשובה לא פחות ואולי יותר, היא מה המניע לרצון הזה? חשוב לדעת שכולנו עבדי ה', אין נושא של מעמדות או שוויון בין גברים לנשים ביהדות, הבעיה שכל העולם מתמודד איתה של הדרת נשים, הפליית נשים, הפלייה מתקנת מעמד האשה, ביהדות היא כלל לא קיימת, משום שאנחנו כולנו, גברים ונשים כאחד, עבדי ה' העושים רצונו מצוותיו והלכותיו, כל אחד את תפקידו, ולעולם אין שאלה כזו של חשיבות יתר, או פערי מעמדות, האשה היא עולם הרגש המופקד על הפנים, על החינוך על הבית על עמוד השדרה הרוחני של הען – הרגשי, והגבר הוא בחוץ, מקיים את הנושא של לימוד תורה וקיום מצוות כולן, כל עניני הציבור כמו תפילה במנין בית כנסת וכו', והנושא של מה חשוב יותר אינו עולה לדיון, לא רק בגלל שאין אתה יודע מתן שכרן של מצוות, ולא רק בגלל שבשונה מכל העולם הזה, לכל אדם יש סולם משלו בעבודת ה', ואנחנו לא נמצאים כולנו על אותה סקאלה בכלל… [כל אחד מתחיל מנקודה אישית שלו וגורמ בנקודה אחרת ועובר נסיונות אחרים וממלא תפקידים שונים], אלא בעיקר בגלל שזה לא הנושא, כל אחד איינו קיים בזכות עצמו, וכולו תלוי ועמד ברצון ה' יתברך, ובכל רגע מציאותו וקיומו זה לעשות את המוטל עליו ולא יותר.

ולכן, כל רצון להשוות כביכול בין גברים לנשים בבית הכנסת, ולהכניס ספר תורה לעזרת נשים, ומדוע הן צריכות רק להסתכל עלינו ולא לרקוד בעצמן וכו', הוא שאלה שגויה בכל השורש, בכל הבנת מציאות החיים שלנו, בהבנת השוויון האמיתי בין גברים לנשים, בשאלת העמידה העקרונית של האדם מול ה' אלוקי ישראל הא-ל הגדול הגיבור והנורא, ומכאן התנגדות גדולה מאוד לכל שינוי כזה במסורת. משום שהוא כלל לא נושא נקודתי כמו זה שעליו דיבר הרמ"א, הוא נושא ערכי רוחני ראשון במעלה, בהבנת עצם קיומנו ואפסיות האדם מול בוראו – למול גדלות וחשיבות מעשיו ביחס לעולם כולו.

הענין הזה חשוב עד מאוד בעולם שלנו שמאדיר ערכים אחרים שסותרים להבנה היהודית השורשית, ולכן חשוב מאוד לחשוב עליו ולהבינו אל נכון.

חורף טוב ובריא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל