לתרומות לחץ כאן

הפרשה לביטוח לאומי – אם ניתן להחשיבה ממעשרות

שאלה:

האם כספי התשלומים לביטוח לאומי נחשבים ככספי מעשרות (הלא הכסף מיועד לנזקקים, נכים זקנים וכו')

תשובה:

שלום וברכה

לדעתי לא ניתן להחשיב את תשלום הביטוח לאומי כחלק מנתינת מעשרות משתי סיבות: ראשית הכסף נלקח ממך על כרחך, כלומר בהגדרתו הממונית הוא מס ולא נתינת צדקה, אדרבה, הוא בעצם כלל לא מחושב כחלק מההכנסה לענין מעשר, החישוב הוא לפי ההכנסה נטו ולא ברוטו… שנית, קשה לומר שהכסף בהכרח ניתן לצדקה כפי גדריה ההלכתיים. לא בהכרח כל זקן הוא נזקק, ולא כל מי שמקבל קיצבת ילדים בהכרח עני. כמו כן, יש תמורה לאגרה, אדם משלם ביטוח לאומי כדי שהוא עצמו יקבל זכויות במצבים מסויימים ובגילאים מסוימים, כך שזה אינו ממש צדקה, זה קצת כמו ביטוח.

לכן לדעתי אין לחשב כסף זה כחלק מההכנסות וגם לא כחלק מנתינת המעשר, הכסף הזה בעצם לא קיים מבחינתנו בחישובי המעשר.

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יישר כח עצום, על התשובה הברורה המאירה והמהירה

    מש"כ כ' הרב שהממון נלקח בע"כ, אין מובן מאי נ"מ. הכי אם גזברי העיר יעמידו חובה לשלם כספי צדקה, לא ייחשב הדבר לצדקה. (וגם לכאו' יכולים לקבוע את שיעור הדבר לפי ממון).

    כמו כן לא הבנתי ראייתו ממה שאין מחשבים את הסכום הנ"ל כחלק מההכנסה בחישוב המעשר.

    ומה שכ' שהכסף לא ניתן לפי גדרי ההלכה. אכן זאת סיבה שלא כל הסכום יחושב למעשרות, אבל חלק גדול שודאי ניתן לעניים מדוע לא ייחשב כצדקה (ועוד האם כספי מעשרות צריכים להתייעד רק לצדקה נטו בהגדרתה המעולה)

    עוד האם התמורה המתקבלת מבטלת מהתשלום את תוכן הסיוע. וביותר שבהרבה מן התגמולים של הביטוח לאומי לא מחושבים לפי גובה התשלומים של מקבל התגמול.

    כתבתי דברים מסברתי הדלה. אשמח אם הרב יוכל להאיר את הדברים מתוך המקורות.

    תודה מראש. ויישר כח.

  2. 1. ראשית איני קובע דברי במסמרות ואין לי ראיות ברורות, שהרי דבר זה לא היה בדורות קודמים. אבל רחוק בעיני לדמות זאת לגבאי צדקה המסיעין על קיצתם, כאן מדובר במס שכולל שירותים מגוונים מאוד, כולל למשל קופת חולים, כולל תשלומים להרבה מאוד אנשים שאינם נזקקים, קרוב בעיני שרוב מקבלי הקיצבאות אינם בדוקא בגדר עניים לענין קבלת כספי צדקה. וכיון שכל הטלת מס זה אינה בגדר של צדקה ולא מתיימר להיות כזה, ואין חישוב לפי כללי הדין בענין זה, ממילא זה לא צדקה אלא מס, למרות שזה נעשה בין השאר גם למטרות צדקה.
    2. מה שאין מחשבים את הסכום הזה כחלק מההכנסה כי הוא כביכול מנוכה מראש, מעולם לא ניתן לאדם הזה עצמו, ואינו כמו כל נתינת צדקה שהיא משלו.
    3. לעשות חלוקה ולהחשיב באופן חלקי תשלום זה כדמי מעשרות, מי יודע לשום כמה מתוך זה כן מעשר וכמה לא?
    4. הגם שהתגמול אינו בהכרח שווה לסיוע, כך הוא טבעו של ביטוח… אבל כאשר אנחנו דנים מה הדבר ההז,ואנחנו רואים שחלק גדול מהכסף אינו לצדקה, וחלק הרי בלאו הכי האדם מקבל תגמול, אז מהיכי תיתי להתייחס דוקא לחלק הצדקה ולפיו לדון ולהגדיר את כל המס הזה, אולי דוקא הביטוח הוא עיקר? או המס הוא עיקר? לכן קשה להגדיר זאת כמתן צדקה.
    אגב, גם כולל, שמחייב ומתנה עם האברכים שהמעשרות מנוכים מהמשכורת והולכים אליו, כבר פסקו רבים שאין זה נחשב מתן מעשרות, כי בעצם הורידו להם במשכורת וזה לא בשליטתם לבחור נתינה אחרת, וכל שכן במקרה שלנו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל