לתרומות לחץ כאן

שאלה על סוגיית בור בבבא קמא

שאלה:

שלום רציתי לשאול לגבי הסוגייה המופיעה במסכת בבא קמא דף נג.
אם הבנתי נכון את הסוגיה, אדם שכיסה היטב את הבור ובור התליע אינו חייב כי התלעה אינה דבר נפוץ, כלומר כיסוי טוב פוטר באופן עקרוני מתלשום נזק. אבל עלתה לי השאלה, אדם שכיסה בור אפילו בצורה מושלמת, האם אינו חייב לבדוק מדי פעם שהבור אינו ניזוק?
לדוגמא:
אם חברה מסויימת עשתה בור ניקוז בשכונה שלי לפי עשר שנים, ועם השנים הכיסוי התבלה וחלילה נפל לשם הכלב שלי, האם לא נחייב את החברה על נזק לכלב שלי?
מדוע לא בדקו את הבור מדי פעם לוודא שהוא נשאר סגור היטב. תודה!

תשובה:

שלום וברכה,

התורה חייבת את בעל הבור שיכסה את הבור בכיסוי ראוי ואחרי שכיסה את הבור כראוי הבור לא מתייחס לבעל הבור ולכן אם אח"כ המכסה נפל פטור בעל הבור. ובגמרא מבואר שהתורה מיעטה בשמירת הבור, שאם כיסה כיסוי פטור על נזקי הבור.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אני לא מצליח להבין לגמרי.
    אם הכיסוי שעשה ראובן מעולה, אבל לא לנצח. כלומר עוד עשר שנים כתוצאה מהגשם והשלג והחום הכיסוי יהרס, מי יצטרך לכסות שוב את הבור? הציבור?
    לפני שהוא חפר בור הייתה שם אדמה/אספלט ישרים שנבנו לתועלת הציבור על ידי העירייה, עכשיו אותה חברה/אשם נניח עשו בור שהכיסוי שלו החזיק עשר שנים.
    ואחרי עשר שנים העירייה צריכה לבוא ולתקן מה שמישהו אחר "קלקל"?
    אני לא מבין למה כיסוי חד פעמי מעולה ככל שיהיה פוטר אותו לנצח .
    אולי בעשר שנים הללו שהכיסוי החזיק, כל נזק שיקרה זה לא באשמתו,מצד שאני , אני מניח ששום כיסוי לא מחזיר את המצב לקדמותו לגמרי כמו שהיה לפני הבור.
    אולי הכוונה שאין לדבר סוף? כלומר מה האלטרנטיבה, לחייב אדם ואת ילדיו ונכדיו לבדוק כל עשור שכיסוי של בור ממשיך להיות תקין?

  2. התורה חידשה באדם שחפר בור לא צריך למלאות את הבור בעפר אלא עליו לכסות את הבור ובזה יצא ידי חובתו, ולכן אם כיסה בכיסוי פטרה אותו ורה ולמרות שאחרי כמה שנים הכיסוי ייפול אינו חייב המזיק. התוספות כתבו שכל חיובי ממון המזיק הוא חידוש התורה ומחייבים רק לפי הגדרות התורה. ולכן כלים שניזוקו בבור פטור בעל הבור. וכן טמון בכלים ועוד…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל