לתרומות לחץ כאן

חוק שמחייב את הטכנאי לפצות בגין איחור

שאלה:

היות ודינא דמלכותא דינא. ויש את חוק הטכנאים שאומר שעל איחור של יותר משלש שעות במשלוח מגיע פיצוי של 300 שח. והיות והחנויות לא מוכנות לשלם ומתחמקות בכל מיני דרכים.
רציתי לדעת אם המושג של ״עושה אדם דין לעצמו״ שייך במידה והיתה לחנות טעות לטובתי האם אני צריך להחזיר אף על פי שמגיע לי פיצוי מהם והם לא מוכנים לשלם.

תשובה:

שלום וברכה,

דינא דמלכותא לא מחייב את החוק שהזכרת. דינא דמלכותא מחייב את הדברים שנוגעים למלכות וניהול המדינה, ולא מחייב את החוקים של התנהלות הסוחרים והלקוחות. ולכן החוק לא מחייב את הטכנאי לשלם פיצוי בגין האיחור. גם אם המנהג היה מתקבל בין כל הסוחרים יש לדון האם מנהג מחייב להוציא ממון, כיון שאין הולכים בממון אחר הרוב.

גם אם יש סיבה לחייב את הטכנאי לפצות את הלקוח, לא ניתן לעשות דין לעצמו במקרה. הדין של עביד איניש דינא לנפשיה לדעת הרמ"א חל רק אם הממון עצמו נמצא בביתו של השני, ואין היתר לקחת משהני ממון עבור חוב אחר. וגם לחולקים על הרמ"א הדין חל רק אם אין דו"ד בין הצדדים וניתן להוכיח את החיוב בבית דין, אבל אם לשני יש טענות נגדיות אין היתר לעשות דין לעצמו אלא חייבים לפנות לבית דין. ובמקרים אלו לא ניתן להחליט שהחיוב ברור ולרוב יש טענות נגדיות, ולכן צריך לפנות לתביעה בבית דין.

בהצלחה.

מקורות:

דין של עביד איניש – שו"ע סימן ד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל