לתרומות לחץ כאן

סוכות זכר לענני הכבוד או סוכות ממש

שאלה:

ידועה המחלוקת בין רבי אליעזר לרבי עקיבא בפירוש הפסוק ובטעם מצות סוכה "למען ידעו דורותיכם כי בסכות הושבתי את בני ישראל וגו' ,לדעת ר"א הם ענני הכבוד ולדעת ר"ע הם סוכות ממש, לכאורה את המחלוקת היא הלכתית,אדרבא מסתבר יותר לומר כדעת ר"ע שהרי כל הלכות סוכה נלמדות מפסוקים הכתובים בתורה ,למשל שטח ומידות הסוכה שבעה טפחים על שבעה טפחים ושצריכה להיות דירת עראי (גובה הסוכה עד עשרים אמה)למדו חז"ל מפסוק ,"בסכת תשבו" ,תשבו כעין תדורו וכן שתהיה דירת עראי,צא מדירת קבע ושב בדירת עראי,וכן שצריכה להיות תחת כיפת השמים ושלש דפנות (מהמילה סכת שתי פעמים כתוב חסר ואו ושתי פעמים מלא) וכן שהסכוך צריך להיות דבר שגידולו מן הארץ ושאינו מקבל טומאה ותלוש למדו מפסוק חג הסכות תעשה לך מגרנך ומיקבך ולפי זה איך נפסקה ההלכה כרבי אליעזר והרי כל הלכות סוכה חז"ל למדו מסוכות ממש מפסוקים הכתובים בתורה והיינו כדעת ר"ע סוכות ממש ואי כרבי אליעזר היינו ענני כבוד מה שייך ללמוד הלכות סוכה מסוכות ממש לכאורה יש כאן סתירה ואולי י"ל שענני כבוד היו לכלל ישראל,אבל סוכה כל אחד ואחד עשה שהרי אף לדעת ר"ע אי אפשר היה לשבת בסוכות שבני עשו במדבר מפני החמה והשרב המצויים במדבר ועוד שסוכה שחמתה מרובה מצילתה הרי היא פסולה לכו"ע ולכן אף בסוכות שעשו בני ישראל במדבר הוצרכו לענני הכבוד שיצלו עליהם,אבל אני שואל וכותב כמסל"ת ואשמח לדעת אם נשאלה שאלה כזאת בספרי הפוסקים?

תשובה:

לא הבנתי את הקשר. ברור שכאשר התורה מצווה לשבת בסוכות היא מדברת על סוכות ממש, ומפסוקים אלו לומדים את דיני הסוכה, השאלה מה הכוונה כי בסוכות הושבתי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל