שאלה:
מתנה בשבת:
האם מה שהתירו לתת מתנה בשבת לצורך מצוה, זה בדוקא אם המתנה תינתן בשבת אזי יהיה יותר טוב או שעצם נתינת ספר קודש מתנה בשבת זה מותר כי זה לצורך מצוה.
תשובה:
גם נתינת ספר קודש אינה בהכרח מצוה כרגע, אם לא יבוא לשימוש דרוש בשבת, אין בזה מצוה בשבת זו.
אבל בכל מקרה הבנתי שרק ראוי לא לתת מתנה בשבת, זה לא מוסכם שאסור. אז במקרה שיוצא לחלק בשבת ספרי קודש מתנה בבית הכנסת, מה לוותר? נגיד נותן לאבא שיתן בבית הכנסת שלו. ויוצא לו לתת להם בשבת. לא לתת לו פעם הבאה שיעשה זאת?
לא חייבים להקנות. אפשר לתת בלי קנין.
לא הבנתי.
הוא בא ונותן להם ספר, צריך להדריך אותו מה להגיד להם? לא להגיד להם שזה מתנה?
זה הלשון שיבינו שזה בחינם ולא צריכים להחזיר כסף לאחר השבת.
וסתם שוב השאלה:
למה חייב כ"כ להחמיר בזה אם זה לצורך מצוה (אפילו אם ילמדו לאחר השבת, או לפחות ספק, כי יש סיכוי טוב שיפתחו בשבת ויתעניינו לראות מה יש בפנים) וזה מחלוקת הפוסקים.
לא להניח לאבא לחלק איך שרוצה וזהו.
ב. אולי זה שהוא פוגש אותם יותר בשבת זה גופא הצורך מצוה כי ביום חול אולי יתעכב או משהו.
אם הוא לא חושב להקנות זה לא משנה מה הם יחשבו. הכל בסדר.
התכוונתי שהוא אומר לה מתנה בכדי שהם לא יחשבו שזה עולה כסף.
אז זה בעיה? מה כוונתו בראש באותו רגע?!
שיאמר שזה ללא תשלום.
גם כשזה נועד לחלוקה חינם ומחלקים להרבה אנשים זה בעיה?
אמרתי שאין בעיה, אינני יודע לכתוב ברור יותר…
לא כ"כ הבנתי למה הרב החמיר?
הרי מדובר כאן בספר קודש. למה אין פה מצוה?
למה צריך לסבך אדם במה להגיד או לא להגיד? הוא מחלק בחינם ספרים לכמה אנשים (אולי בורר למי לתת ממה שיש לו) אבל עדיין, מזכה את הרבים? צריך כ"כ להסבך?
כבר צעקתי בקול גדול שאין בעיה, מה עוד אני צריך לומר????????
מחילה אם הרב נפגע.
אני שמתי לב שהרב עונה בהתכתבות עם השואל כל הזמן לומר ללא תשלום. זה לא מצוה. לא לומר מתנה…..
הרב לא כתב מותר לתת את הספר ולומר מתנה…. הוא מצא דרכים אחרות. לא לומר כלום. לומר ללא תשלום. אז שאלתי בסך הכל מה החומרא הגדולה וההקפדה איך לומר ומה לומר? זה בסך הכל נתינת ספר קודש -מצוה. לא נתנו סט סירים.
כבר כתבתי שאם אין בזה שימוש זה לא נקרא מצוה לפי דעתי. כמובן אין פגיעה חלילה.
להניח ספרים בשבת במקום מסויים בבית הכנסת ולוקחים בשבת בחינם, מותר, או שיש פה נתינה בשבת ולקיחה בשבת, וצריך להקפיד דווקא להנח לפני שבת כדי שיהיה מופקר או מוקנה מראש?
אפשר להניח גם בשבת.
תודהרבה שבת שלום.
אגב. אם הגעתי למקום ששמו שם כמות של ספרים או רונטרסים לחלוקה חינם. בשבת הגעתי. ולקחתי נגיד 3-4 לחברים שאפגוש בעבודה. מותר? או שזה סוג של קניין בשבילם, והאם יש פה עניין הכנה?
מותר ואל תזכה בזה בשבת.
אם אין שום כוונה. פשוט לוקח בשביל החברים. זה נקרא לזכות? מחשבן למי לוקח לעצמי וזהו. לא נראה לי שאנשים כל היום עושים קניינים. לוקחים דברים וזהו.
אגב תודה על הסבלנות והתשובות אשריכם תלמידי חכמים
תיקח בכוונה לא לזכות.
מה ההבדל בין זה לבין עלונים לדוגמא, שאדם לוקח נגיד לשכנו או שכניו.
הרי שוב, מדובר פה בעלון, או ספר או קונטרס תורני שמונח ועומד לכולם. וכל אחד לוקח כאוות נפשו לזכות את הרבים. אין פה עיננייני מתנות, קניינים.
באמת אני שואל ורוצה להבין האם זה באמת חמור.
כי לפי דברי הרב גם לשים לכאורה בשבת או לפני זה יכול להיות קצת בעייתי, כי זה מה שאנשים עושים, לוקחים גם להוא ולהוא…..
בסך הכל המטרה לשים משהו לזיכוי הרבים שיקראו. ואנשים לוקחים. חייב שיהיה פה מתנות, קינניינים? האם צריך לחשבן לא לשים לפני שבת. לא לשים בשבת. לשים רק בהרחק ימים?
האם באמת מי שיקח ולא יעשה כוונה נגדית לא לזכות עובר איסור.
מחילה על הטירחה.
אני חושב שאם מדובר בדבר בעל ערך ששווה כסף ונמכר בכסף, אין לעשות בו קנין בשבת. אבל נראה לי שמיצינו את הדיון בענין זה , יישר כח.
אה. דיברתי מעיקרא על משהו שמחולק חינם. זה לא שאדם קנה את הספרים וחילק. אנשים תרמו, ויצא ספר, והספר מיועד לחלוקה בחינם ולא נמכר לעולם בהוצאה זו שהוציאו.
יכול להיות שחלקם מיועדים לאנשים ספציפים כגון משפחה קרובה וכו' ובוררים כמות להם. אבל אם מניחים ספרים לחלוקה בבית כנסת, אזי אפילו שהספר חשוב, עדיין הוא נועד לחלוקה תמיד (למרות שנותנים גם "ביד" למקורבים) אז מה שניתן בחלוקה בשולחן עליו דיברתי. שלכאורה לא תהיה בעיה. ועוד גם אלו המקורבים לכאורה גם להם זה יהיה בסדר כאשר זה לא עולה לאף אחד כסף.
האם אני צודק. אם כבוד הרב רוצה לסגור את הדיון, הרשות בידו, תודה על הסבלנות. שבוע טוב.
לשיקולך לפי הענין, העקרונות הובנו.
כאשר אדם הניח ספרים לחלוקה בשולחן בית הכנסת כמו ששאלו. והוא מאיר את תשומת לב האנשים שיקחו או אומר להם שישפה ספרים בחינם, זה גם בעייתי?
לא
השאר תגובה