שאלה:
שלום הרב,
יש לי שאלה שמטרידה אותי מספר שנים.
אני אדם שמתפלל מאוד מאוד לאט, שלרוב נמצא בביתי כנסת שמתפללים בהם מאוד מאוד מהר.
רציתי בבקשה לשאול לגבי הדוגמאות האלה:
במוצאי החג האחרון התפללתי ערבית, כאשר הייתי באמצע ״ואמונה כל זאת״ בערך החזן התחיל קדיש לפני עמידה, למעשה המשכתי בתפילה שלי והתעלמתי מהקדיש.
וכשהייתי באמצע עמידה, אמרו קדיש פעמיים (אחד אחרי עמידה ואחד אחרי עלינו) וגם שם התעלמתי והמשכתי … ולמרות זאת בסוף הגבאי חיכה לי כי הוא רצה לסגור את הבית כנסת..
האם מותר להתעלם מקדיש?
תשובה:
שלום וברכה
באמונה כל זאת עונים אמן יהא שמיה רבה ואמן של דאמירן בעלמא, באמצע משונה עשרה מתעלמים, אמנם אם זה המצב יש להתחיל ערבית לפני כולם כדי להספיק להתחיל איתם שמונה עשרה בזמן. כדי שלא לעכב את הגבאי, כדאי למצוא מקום שבו לא נועלים את בית הכנסת לאחר ערבית.
מועדים לשמחה.
תודה רבה.
אני משער שיצוצו לי עוד המון שאלות בנושא…
שאלה נוספת:
היום התחלתי שמו״ע כשהחזן התחיל חזרת הש״ץ,
האינסטינקט שלי היה לעשות איתו ביחד עד ברוך אתה ה׳ מחיה המתים, ואז לענות רק את הפסוקים ״קדוש קדוש״ ו״ברוך כבוד ה׳ ממקומו״ ולהמשיך איתו מ״אתה קדוש״.
צדקתי…?
אם אתה מגיע איתו למחייה המתים עושים את כל הקדושה יחד עם כולם, לא רק שני הפסוקים.
ברשותכם כמה דוגמאות לשאלה המקורית.. (אני מאמין שיבואו עוד בקרוב..)
1) אם אני נמצא ב"אז ישיר" והחזן הגיע לקדיש לפני "יוצר אור", אני חייב לענות לכל הקדיש ולברכו ?
2) הבנתי שבשמו"ע אם יש קדיש אני מתעלם. ב"קדושה" זה יהיה שונה?
3) מצוי שאני בקריאת שמע והחזן מגיע לקדיש, כיצד לנהוג אז?
4) באמצע הלל, החזן כבר אומר קדיש – לענות?
5) באמצע תחנון – החזן הגיע לקדיש – לענות?
6) באמצע ובא לציון, עלינו – החזן הגיע לקדיש – לענות?
1. כן, למעט בריך היא.
2. מאזין בשתיקה ומכוון שאם שומע כעונה זה הפסק אינך רוצה לצאת מהחזן, אבל אם זה לא הפסק אתה רוצה לצאת ידי חובה בשמיעה.
3. אמן יהא שמיה רבה ודאמירן בעלמא וברכו עונים, השאר לא.
4. כנ"ל 3.
5. כן.
6. כן.
אני מבקש מחילה על הטלטול.
פשוט אני מסתכל פה על הטבלה בסידור ועל הרשימה שרשמתם פה, יש יותר מידי כללים ויוצאים מן הכלל, יותר מידי פרטים לזכור, אני מרגיש שאין סיכוי שאזכור הכל נכון.
יש איזה פסיקה או נוסחה יותר פשוטה?
ניסיתי הכי פשוט שאני יכול… יש לתפו את העיקרון של ההבדלים בין חלקי התפילה וכך זה מובן וזוכרים.
היום כשהייתי בתחילת ובא לציון התחילו מוסף.
אני המשכתי ובא לציון. האם זה היה נכון?
עדיף להפסיק ולהתפלל עם הציבור.
השאר תגובה