לתרומות לחץ כאן

סדר הברכות המוציא מזונות לישב בסוכה

שאלה:

שלום.
כשמברכים לישב בסוכה, צריך לברך על הלחם, לאכול ממנו ואז לברך לישב בסוכה או לברך הכל ואז לאכול? וגם אותו דבר בברכות של ראש השנה והיהי רצון, קודם מברכים העץ לדוגמא ואז אוכל ורק אז אומרים יהי רצון?

תשובה:

שלום וברכה

מברכים המוציא, לישב בסוכה, ורק אז טועמים, לא מתחילים לאכול לפני הברכה. אין לזה קשר עם היהי רצון של ראש השנה, שם זה רק תפילות ולא מעכב כל כך מה שתעשה… אבל למעשה כאשר מברכים על הסימן, כגון המין הראשון שמברכים עליו העץ או אדמה, מברכים טועמים ואז אומרים יהי רצון, ואחר כך, כאשר אתה אוכל כבר מינים ללא ברכה כי כבר בירכת על המין הקודם, קודם יהי רצון ואז האכילה.

חידוש מעניין אמר הגרש"ז אויערבך, למנהג בני אשכנז שמברכים לישב בסוכה על מזונות בשיעור יותר מכביצה, שכיון שבכל זאת יש מחלוקת בענין זה, ומה שמברכים הוא משום שמצרפים את שיטת הגר"א שהברכה היא בכלל ללא צורך באכילה, יש חשש הפסק בין ברכת מזונות לברכה לישב בסוכה, שהרי אולי אין קשר בין האכילה לברכה, ולכן אז קודם מברכים לישב בסוכה, ואז מזונות ואוכלים, הפוך מסדר הברכות באכילת פת.

חג שמח.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ההנהגה של הגר"ע הייתה ליטול ידיים, לעמוד בסוכה ולברך "לישב בסוכה", ורק אז לשבת ולברך המוציא.

    ביום טוב ובליל שבת שיש קידוש, בני ספרד מברכים בעמידה לישב בסוכה בסוף הקידוש, ורק אז יש להתיישב ולשתות מהיין, ואז ניגשים ליטול ידיים ולברך על הפת.

    בשורה תחתונה אצל רוב בני ספרד נוהגים לברך לישב בסוכה לפני ברכת המוציא. אומנם אם עשה הפוך, אין מניעה

  2. כך היא שיטת הרמב"ם כידוע וכבר האריכו באמת האחרונים לדון מדבריו שנראה כביכול לישב בסוכה זה לשבת בסוכה, וזה אינו, לישב זה לדור. וכבר נכתב בזה הרבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל