לתרומות לחץ כאן

נענועים בהלל

שאלה:

שלום. שאלה לי בקשר לנטילת הלולב (נענוע 4 המינים).
בנענוע ב "אנא ה' הושיעה נא" טעיתי בכל הנענוע. וכל פעם שאני מגיע לקטע זה הכל משתבש ואיני זוכר אילו מילים לומר באילו כיוונים. וזה קורה לי מידי שנה בחג הסוכות. השאלה היא מה הדין לגבי מי שטעה במהלך נענוע 4 המינים – טעויות בכל הנענוע ולא רק טעות אחת בעלמא. (?) האם הפסיד את כל מצוות 4 המינים וכל מה שמשתמע מזה? למרות שהקדיש הרבה כסף לרכישת 4 המינים? ולמרות שבירך 'על נטילת לולב' לפני ההלל? ארצה מאד לדעת את דעת הרב. תודה.

תשובה:

שלום וברכה

ידידי הקצנת קצת את הענינים כאן… ראשית חשוב לדעת שארבעת המינים אתה יוצא ידי חובה מעיקר הדין גם בלי כל נענוע, בעצם הרמתם והגבהתם אחרי הברכה. שנית, לא כל כך משנה מה אמרת באיזו מילה, העיקר לנענע לכל צד תוך כדי אמירת פסוק זה. גם אם טעית, זה לא משנה כלום לגבי שאר הנענועים שעשית במשך היום, ובקיצור, הכל בסדר גמור.

ובכלל דע לך שניכר מתוך הדברים שלך שמצוות לולב חשובה לך מאוד וחביבה עליך, ואולי זה גם גורם לבילבול שיש לך בכך, מתוך שחשוב לך מאוד לעשות את הדברים בצורה הכי נכונה ולהשקיע בכך ואז לפעמים דווקא מתוך זה מתבלבלים. וכמו שכתבתי שאתה בודאי יוצא ידי חובה רק בעצם הנטילה וההגבהה, אם כן הרי שברוך ה' אתה זוכה לקיים את המצווה כראוי, ובודאי תזכה לשכר רב על כל ההשקעה במצווה והחשיבות שאתה מייחס לה, ואתה יכול להיות יותר רגוע.

לעצם הענין, אני עושה כך: באנא לשני צדדים, ה' מחזיקים בלי לנענע, הושיעה עוד שני צדדים, נא מעלה מטה.

מועדים לשמחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל