לתרומות לחץ כאן

המשך – סוכה ישנה

שאלה:

שלום וברכה, אין מספר שאלה לכן אני מעתיק את כל השאלה.

שלחתי לכם את השאלה הזו:

Hebrewתשובה לשאלה הלכתית באתר דין
דין – שאל את הרב Hebrew
אל אני
לפני שעהפרטים
Hebrewתשובהשלום!
השאלה ההלכתית כולל התשובה עלו לאתר

שאלה:
מועדים לשמחה,
אשמח לתשובה באופן פרטי במייל.

על גבי הפרגולה שלנו (שחמתה מרובה מצילתה מחמת הנסרים) הוספנו סכך כשר שהונח כדין לשם סוכה וצל, והוא נשאר שם מידי על שנה בשנה, אלא שאנו מחדשים בסכך דבר לפני כל סוכות.
מטרת הפרגולה לשמש אותנו לפינת ישיבה נעימה, נותנת פרטיות מהשכן וכמובן לצורך מתן צל מהשמש. התעוררה בי שאלה, האם זה שהפרגולה מקנה יותר פרטיות מהשכן, וגם לעיתים רחוקות מאוד מאוד אנחנו אוכלים שם (אולי פעם בהרבה מאוד זמן, אולי פעם פעמיים בשנה, כי יש לנו פרגולה אחרת שבה אנחנו אוכלים יותר), הופך אותה לדירה קבועה עליה דיבר המ"ב תרל"ו ח', שאע"פ שעשאה לשם צל אם דר בה כל השנה היא פסולה? ושלא מספיק רק לחדש בה דבר וצריך לנענע הסכך? הרי ברור שזה לא דירה קבועה ממש..אנחנו לא מאכסנים שם דברים ולא ישנים שם, ולא אוכלים שם באופן קבוע בכלל. וגם זה לא ממש סוכה לצניעותא בעלמא, שהרי גם אם היא מסתירה את השכן, זה רק לצורך פרטיות אבל לא לצורך עשיית דברים המצריכים ממש צניעות, כמו להתלבש וכדומה.. אלא יותר תחושת פרטיות וכמובן שהיא משמשת אותנו לצל, השאלה מה ההגדרה של דירת קבע ואיפה הגבול עובר.

ברור שהשאלה הזו היא כבר בדיעבד, כיוון שהסוכה כבר עומדת כך ונכנס החג.
וגם באופן כללי להחמיר מספק אם אין צורך, ולפרק את הסכך להגביה ולהחזיר כל שנה זה מאוד קשה בפרגולה הזו.
לכן חשוב לי לדייק עד כמה שניתן האם במקרה שלנו הפרגולה עדיין נחשבת לצל או לדירה.

הרב ענה שלפי התיאור אין חשש.
האם אפשר לפרט יותר מדוע אין חשש? רצוננו שהסכך ישמש גם כדי להסתיר מהשכנים לא מחשיב את הסכך לצורך צניעות? והאם קביעת סעודה מידי פעם שם לא נחשבת לשימושי דירה?
אולי הרב התכוון שזה בסדר משום שעדיין הסכך נועד גם לצל, לכן למרות שגם יש כוונות אחרות של דירה זה בסדר?
והרי הגר"ז אמר שכוונת הסיכוך צריכה להיות רק לשם צל, ואם סיכך גם לשם צל וגם לצורך שימוש דירה נוסף- פסול.

מועדים לשמחה

תשובה:

אני מבין משאלתך שנושא הצניעות הוא מאוד בשוליים, רק פעם בכמה חודשים שאוכלים שם, וכך סתם אין ענין של צניעות? אם צדקתי על זה דיברתי, אם כל הזמן זה מיועד לצניעות, סתם שלא יסתכלו בחצר גם כשאתם לא אוכלים שם, ודאי זה משנה את התמונה וזה נחשב שעשוי לצניעות ולא רק לצל.

מועדים לשמחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל