שאלה:
שלום וברכה, האם מותר לכתוב על הזמנה לחתונה מכתב תודה למוזמן. תודה לפרט את המקורות.
תשובה:
כתיבה במחשב באופן זה מותרת בחול המועד אבל לא כתיבה בעט על נייר, כיון שאינו צורך המועד.
מקורות:
שו”ת באר משה ח”ז סי’ ל”ט, שבט הקהתי חלק א’ סי’ קס”ט, שמירת שבת כהלכתה פרק ס”ו סעיף נ”ה, וכן בספר מבקשי תורה (ספר הזכרון לגרש”ז על חול המועד עמוד תעג) הביא בשם הגרי”ש אלישיב זצ”ל שמותר לכתוב הודעות באיתורן ואין זה נחשב כתיבה אף שמופיעים מילים על המסך, ומה שהביא שם בהערה רי”א שבכתיבה על הדיסק יש בזה משום בונה, כיון שלפני שהיה כתוב בו נתונים לא היה לו כל ערך וכעת נבנה הדיסק, אין כוונתו לדיסקים שבימינו שיש להם ערך תמיד ויש בהם חומר רב, רק מוסיף עליהם חומר בחול המועד ובזה אינו בונה דבר ורק משנה את האותות האלקטרוניים.
ויעוי’ גם בשו”ת יביע אומר חלק ח’ או”ח סימן מ”ח שהאריך בענין זה והסיק שמותר אף להדפיס אחרי הכתיבה כיון שהלחיצה על הכפתור המדפיס היא מעשה הדיוט בעלמא.
ויש לדון אם מותר לכתוב בשיטה עיוורת בחול המועד או שכיון שזה מעשה אומן אף שאין זה כתיבה אסור.
ממש תודה רבה על התשובה המדויקת וברורה.
מה ההבדל בין כתיבה בעט לכתיבה במחשב
במחשב זה רק הבזקי אור ללא רושם אמיתי.
בגלל שאין רושם אמיתי זה לא מלאכה? אני פשוט לא מצליח להבין את החילוק הזה. אם אפשר להרחיב תודה רבה על הטירחה.
כתיבה במחשב גם בשבת אינה דאורייתא [למעט סגירת מעגלים חשמליים שסבר החזון איש שיש בהם משום בונה, אני כאן מדבר מצד כתיבה] כיון שהיא כתיבה שאינה מתקיימת, ויש צד שאינה כתיבה כלל כיון שאין כאן דיו ונייר שנחקק עליו הכתב, כל המחשב הוא רק רצף מסויים של אותות חשמליים שנראים כביכול כתב, ולכן בחול המועד יש להקל הרבה יותר, בפרט לצורך המועד או לצורך לימוד תורה שודאי מותר.
השאר תגובה