לתרומות לחץ כאן

טלטול פנס לד בשבת

האם מותר לטלטל לצורך, פנס 'לֶד' בשבת? [כיום יש תאורת חרום באופן זה].

תשובה:

שלום רב.

אין לטלטל פנס "לד" בשבת, אף שאין בו חוט מתלהט. ומכל מקום, באופנים שמותר לטלט פנס [לצורך חולה ועל ידי גוי] יש להעדיף פנס כזה על פני פנס בעל חוט מתלהט.

מקורות:

בס' שבות יצחק מוקצה פי"ד הביא בשם הגרי"ש אלישיב, שהואיל ולא נתברר די הצורך בפוסקים מפני מה אסרו לטלטל נר דולק [אם זה משום שעלולים לכבותו תוך כדי הטלטול, או שהאש נחשבת חפץ לעצמו שדינו כמוקצה מחמת גופו וכו'], לא נוכל להתיר טלטול של פנס גם אם אין בו שלהבת אלא אור פלורוסנטי בלבד.

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. לא ראיתי הספר הנזכר, אך אינני מבין, הרי הטעם שעלולים לכבותו נדחה בגמרא. ומבואר שהוא משום בסיס לדבר האסור. היינו השלהבת. אבל נורת לד או סיבים אופטיים אין בהם שלהבת כלל וכלל. וכי ייאסר לטלטל זכוכית מגדלת רק בגלל שאור השמש העובר דרכה מתעצם?

  2. בספר הנ"ל מונה שתי אפשרויות עיקריות לאיסור זה: באגרות משה ח"ג סי' נ נקט שהשלהבת נחשבת מוקצה מחמת גופו ואסורה בטלטול. ובמנחת שלמה סי' יד מוסיף על כך, שהואיל והשלהבת מתחלפת כל הזמן היא נחשבת דבר נפרד מהנר. ובחזון איש סי' מא ס"ק טז כתב, שהואיל ואנשים נמנעים מלטלטל את הנר כדי שלא יכבה ממילא אדם מקצה את הנר מדעתו. וכבר הקשו על דבריו, שאם כן מן הדין להתיר נר בעששית שודאי לא יכבה [וטענה זו נכונה גם לגבי פנס]. על כל פנים, סברת הגרי"ש אלישיב, שהואיל ולא נתברר טעם האיסור ואפשר שיש לכך עוד טעמים אחרים הנסתרים מעינינו, יש לאסור זאת גם בפנס פלורוסנטי. לכן, גם אם אתה צודק לגבי הסיבים האופטיים עדיין קיימת טענתו של הגריש"א שלא ניתן להתיר על סמך הבנות שאינן מפורשות בגמרא ובראשונים.

  3. ר' משה פיינשטיין פסק שמותר לטלטל מכשירי חשמל אם לא מתבצעת בהם מלאכה. על סמך זה התירו לטלטל מאורר בשבת. מה ההבדל בין מאורר לפנס לד?

  4. עד כמה שידוע לי ההיתר הוא רק לצורך גופו או מקומו כמו בכל כלי שמלאכתו לאיסור, ובפנס החמירו שגם זה אסור, כיון שלא ברור מהו המוקצה של שלהבת.

  5. עיין אגרות משה אורח חיים חלק ה, סימן כג שכותב שמאוורר אינו מוקצה כלל ומתיר טלטול פנס חשמלי בשבת.
    ובכלל מה ההבדל בין טלטול פנס לד לטלטול שעון דיגיטלי אשר יש בו ספרות המאירות ע"י נורות לד זעירות.

  6. בתשובתו שם ציין שהוא סותר בכך למה שכתב סימן אחד קודם לכן, וממילא צ"ע שיטתו. ההבדל בין שעון למנורה הוא פשוט, שכן בשעון הלדים הם דרך אגב ולא עיקר הדבר.

  7. אז מה? מה אכפת לי שזה לא עיקר הדבר? מה גם שזה כן עיקר הדבר! ועוד איך! רק שלא נועד להאיר אלא להראות השעה.
    ובאמת, אולי זה אסור, למה הניח יאיר שזה מותר (והסכמתם איתו).

  8. שלום רב
    עקרון השעון הדיגיטלי זה אותו עקרון ופעולה כמו לד
    וזה עיקר השעון(מאיר חלש מאוד כדי לחסוך בסוללה)
    ולא מצינו שרבנים אוסרים לענוד שעון כזה.
    גם פנס לד זא י צריך אותו כדי לראות יהיה מותר לטלטל

  9. שלום רב,
    הערה טכנית לשאלתו של בני ישראל.
    תצוגת השעון הדיגיטלי עובדת על עקרון פיסיקלי אחר לגמרי.
    טכנולוגיה אחרת לגמרי, שנקראת LCD.
    הוא לא מפיץ אור בכלל, אלא הופך מקומות מסויימים לצבע שחור (ז"א האור מהסביבה נבלע שם).
    כל אחד יכול לראות שבחושך מוחלט לא רואים את הספרות, אם לא מדליקים את התאורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל