לתרומות לחץ כאן

חזו"א וגרא"ח נאה

שאלה:

שלום רב,
אני ומשפחתי בנינו סוכה וכמשפחות רבות השתמשנו בחוטי לבוד בשביל המטר הראשון. השתמשנו בשלושה חוטים, אולם לעניין דין לבוד השתמשנו במידות החזו"א(היינו 9.6 ס"מ) ולעניין עשרה טפחים בשיטת הגרא"ח נאה(היינו 8 ס"מ), היינו להקל בשני הדינים. ראיתי הסוברים שכדאי להחמיר דווקא בשני הדינים א"כ מדברים ניכר שאפשר גם להקל? או שמא משום דאורייתא פסול שצריך ללכת ע"פ שיטה אחת?
תודה רבה

תשובה:

ברור שלא יצאתם ידי חובה לפי אף שיטה… הרי ממה נפשך אין לכם לבוד בשיעור הראוי… גם לא הבנתי מה הכוונה במטר הראשון? הכוונה בגובה? עשרה טפים לפי החזון איש?

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. לא הבנת את כוונתי. ראיתי כאלו האומרים שצריך להשתמש בלבוד כל פחות משלושה טפחים כשיטת הגרא"ח נאה, אולם בשביל עשרה טפחים מינימום של גובה הדפנות בזה הולכים כשיטת החזו"א היינו שלשיטתו זה 96 ס"מ. אני שואל: האם אפשר לעשות הפוך היינו פחות משלושה טפחים כשיטת החזו"א וגובה עשרה טפחים כגרא"ח נאה וע"י זה להקל בשני המקרים(גם של הלבוד וגם של גובה מינימלי שם הדופן) או שמא לדבוק כשיטה אחת?

  2. צריך 4 חוטים (3 טפחים 24 ס"מ ) – כפול 3 מרווחים = 72 ס"מ נצרך 80 ס"מ !,
    כפול 4 מרווחים = 96 ס"מ

    (ואז אפשר גם לשים כל חוט במרחק של 20 ס"מ עד 23 ס"מ שיהיה מרווח בטחון).

    החוט הראשון הוא 3 טפחים מהרצפה, את החוט האחרון אפשר לשים בד"כ איפה שיש מקום לתומכים באמצע הסוכה.

    (אם הבנתי נכון הם שמו 3 חוטים במרווח 28 ס"מ(חזו"א) שיוצא 86 ס"מ, שזה 10 טפחים לפי הרב נאה ולא לפי החזו"א).

  3. הסברתי שבאופן זה ודאי לא יצאת ידי חובה לפי שום שיטה, צא וחשוב… לפי הגר"ח נאה אין לך לבוד בכלל, ולפי החזון איש אין לך עשרה טפחים. ברור שאין להקל כך.

  4. אין לי מושג מה הסוכה שבידך ומה שמו לך בחבילה, בכל מקרה בכל חנות טמבור יש חוטים שניתן לקשור תוך שתי דקות, ובזמן שאתה דן בדברים בינך לבין עצמך כבר יכולת לעשות לך סוכה מהודרת…

  5. אני יודע מה ההלכה ואיך לבנות את הסוכה, אלא רק שואל בפשטות האם אפשר להשתמש בטפחים של שיטת החזו"א ללבוד של החוטים(היינו 3 טפחים זה 28.8 אז לעשות רווח קצת פחות מזה), אבל לגובה של הדפנות להשתמש כשיטת הגרא"ח נאה(80 ס"מ סה"כ ולא 96 ס"מ כחזו"א) או שמא אי אפשר להקל בדבר זה וחייב להוסיף עוד חוט כדי לדבוק באחת השיטות בשני הדינים(גם הלבוד וגם גובה הדופן)

  6. אני מסביר בשלישית שזה בלתי אפשרי, כי באופן זה אין שום שיטה שאומרת שיש לך דופן, אינני יודע איך להסביר זאת בצורה יותר פשוטה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל