לתרומות לחץ כאן

גינה משותפת בשמיטה כאשר נעשות עבודות אסורות בקרקע

שאלה:

לכבוד הרבנים שלום,
לא ממש הבנתי כייצד לנהוג בגינה משותפת בשמיטה.
האם אני צריך לגשת לועד הבית ולומר שכל מה שאני משלם הוא רק עבור פעולות המותרות בקרקע? או להפקיר את חלקי בגינה המשותפת, ונניח שהפקרתי את חלקי בגינה המשותפת איך אני זוכה בה חזרה לאחר שנת השמיטה.

תשובה:

שלום וברכה

חובה לומר כך לבעל הבית, ולכתחילה יש גם להפקיר את חלקך, ותזכה בו מיד אחרי השמיטה על ידי שימוש בו, או עידור קל.

מקורות:

ראה מעדני ארץ סי' יג אות יד, וע"ע מנחת שלמה סי' נא אות ג. וזאת על פי האמור בשו"ע בהל' שבת בסי' רמו שאדם שהשכיר בהמה לגוי חייב להפקירה לפני שבת משום מצות שביתת בהמתו, וסברו הפוסקים שכך הוא גם לגבי שבת הארץ – דיני השמיטה, שיש איסור על האדם שאדמתו תעבד בשביעית ומחוייב הוא להפקירה כדי להנצל מאיסור זה. על אופן פעולת ההפקר ראה משנה ברורה סי' רמו ס"ק טו. אמנם, יש שסברו שהואיל ואין הדבר תלוי בבחירתו של אדם, וועד הבית נוהג בזה שלא ברצונו נגד ההלכה, אין איסור בדבר, אך ראוי להחמיר כדעה הראשונה וכך הוא מנהג העולם.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה, רק חידוד קל , ההפקר יכול להיעשות ביני לבין עצמי? ושאלתי לגבי ועד הבית אני הבעלים של הדירה והועד חילוני וכנראה שלא יבין על מה אני מדבר

  2. לכתחילה יש להפקיר בני שלושה, ולפחות בפני אדם אחד, ומי שהפקיר בינו לבין עצמו גם עשה משהו, ראה פרטי דין זה במשנה ברורה בסי' רמו ס"ק טו.
    אם תסביר לו בנחת בשלושה משפטים שהואיל ואסור לעבוד בשמיטה בגינה, אינך יכול להיות שותף לזה לכן מבחינתך הכסף הולך לדברים אחרים הוא יבין, לא ביקשנו שיסכים ויחזור בתשובה [למרות שהיינו רוצים] אבל הוא יבין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל